Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kapitalistsche bedrijven moeten kapitalistisch blijven en niet zeveren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87103)

C2C 6 april 2007 00:48

Kapitalistsche bedrijven moeten kapitalistisch blijven en niet zeveren

Paul de Grauwe is een consequent man. Naar aanleiding van de groeiende sociale ongelijkheid en de steeds maar groeiende, obscene salarissen van CEOs, schreef hij een interessant essay, waarin hij de situatie aan de kaak stelt waarbij bedrijven doen alsof ze geïnteresseerd zijn in hun werknemers. Bedrijven en bedrijfsleiders moeten zo niet lullen, zegt de Grauwe, ze moeten zwijgen en winst maken. Al die strategieën om een sociaal standpunt in te nemen zijn eigenlijk nutteloos en eigenlijk plat bedrog.

In plaats van deze hybridisering van maatschappelijke krachten, pleit de Grauwe voor meer antagonisme. Dat is goed voor de politiek en de economie. Ieder zijn rol dus: bedrijfsleiders moeten gelijk neurotische konijnen enkel denken aan winst maken, en de sociale actoren (wij dus) moeten onze krachten bundelen (zelfs internationaal, globaal), de winstscheppers tegenwerken, en meer cash voor onze prestaties eisen.

De CEO moet niet doen alsof hij eigenlijk nog wel goed overweg kan met de vakbondsman, en rooie Jef moet niet doen alsof hij de logica van de brute winst best wel kan begrijpen want dat kan geen normaal mens.

Nee, de krijtlijnen moeten duidelijk blijven. Het overlegmodel moet weliswaar blijven bestaan, maar het moet terug meer antagonisme genereren, anders verliest het zijn eigenlijke functie en blijft de inkomensongelijkheid groeien. Volgens de Grauwe begint die inkomensongelijkheid immers stilaan ook de middenklasse aan te tasten (uw en mijn vermogen dus). Zelfs den bourgeois moet dus beginnen beseffen dat hij ook maar een wezen is dat zijn veeg lijf verkoopt aan kerels die daar grof geld uit kloppen. Den bourgeois hoort dat niet graag, want dat klinkt zo plastisch, maar zijn oogkleppen vallen beter vroeg dan laat af, aldus nog den de Grauwe.

Wat denkt u? Meer strijd? Meer clashen?

lombas 6 april 2007 00:59

Grote bedrijven zijn nochtans de eerste om op een grote overheid te geilen.

Cf. Gabriel Kolko, bijvoorbeeld.

the_dude 6 april 2007 01:06

die mens heeft groot gelijk.
iedereen die klaagt over te kleine bonussen (bonussen!! vanwaar ze het lef halen om te klagen..maakt mij al pissig alleen) direct naar't Ocmw sturen en een budgetbeheer opstarten zo die mensen leren leven met een normaal inkomen.

vulpes 6 april 2007 10:49

ik ben wel een 'no nonsense' mens... noem de dingen bij hun naam en wind er geen doekjes om... heb overigens op een van mijn evaluaties geschreven, als antwoord op de vraag: "wat doet het kantoor voor u (of iets in die lijn.)" in de lijn van het volgende:
dat ik niet verwachtte dat kantoor iets voor mij deed, daar dat niet de de doelstelling is van een onderneming, maar dat ik van mening was dat op dit ogenblik het belang van kantoor en het mijne parallel liepen.. :) Ik was al dat 'geleuter' zo moe...

voor de rest vind ik de openingspost te zwart-wit.. het is bijvoorbeeld niet zo dat per defintie de ene winst maakt om de winst ten koste van alles ..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be