born2bewild |
7 april 2007 17:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward Roosens
(Bericht 2591202)
We hebben het enkele dagen geleden al gehad over de vraag waarom ik vind dat een democratie waar politici mensen vertegenwoordigen volgens mij de enige realistische optie is. Remember dat honderden jaren geleden, toen er nog geen democratisch verkozen overheden waren met een geweldmonopolie, je in de verste verte niet kon rekenen op de bescherming van je fysieke integriteit. Er gold een vrij basic recht van de sterkste (individueel of in groep).
|
me dunkt vindt u de democratie in Athene niet de moeite waard om te vermelden. Nochtans van een hoogstaander democratisch gehalte dan de modelstaat van Guy.
Citaat:
(Bericht 2591202)
Het huidige systeem is zeker niet perfect, maar
|
U zegt het.
Citaat:
(Bericht 2591202)
... ons optillen uit Middeleeuwse toestanden: een bescherming van de fysieke integriteit (via politie, leger en strafrecht)...
|
Waarom begint u over de Middeleeuwen? Wie zegt dat men binnen enkele 100-tallen jaren niet naar het VLD regime refereert als middeleeuws? En wie weet...ondemocratisch...stel u dat voor.
Nochtans, met praktijken zoals het elimineren van politieke tegenstanders via rechtbanken is de kans niet geheel onbestaande.
Citaat:
(Bericht 2591202)
een bescherming van eigendomsrecht (via politie, burgerlijk en zakenrecht)
|
Ja, dat bestond vroeger niet. Juist.
Citaat:
(Bericht 2591202)
van bescherming tegen natuurrampen (dijken, etc.), het voorzien van mogelijkheden om zich makkelijk te verplaatsen enz.
|
Dat zijn technologische verworvenheden. Doet niet veel ter zake dacht ik. Of waren de Atheners "ondemocratisch" of "dom" omdat er geen TGV naar Sparta zoefde?
Dat de technologische vooruitgang de weg opent naar meer directe democratie maar duidelijk niet in het discours past, is meer on topic.
Citaat:
(Bericht 2591202)
Maar uiteraard mag er voor mij gerust meer rechtstreeks participatie zijn van burgers in de besluitvorming via referenda.
|
Dat hebben we gemerkt, de laatste 8 jaar, hoeveel daarvan in huis komt.
nada.
|