Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaanderen onafhankelijk .. en nu? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87270)

DebianFox 7 april 2007 09:52

Vlaanderen onafhankelijk .. en nu?

Stel nu dat Vlaanderen eenmaal onafhankelijk is, dan hebben we met Vlaanderen en Nederland twee Nederlandstalige staten naast mekaar.

Ik ben ervan overtuigd dat Vlaanderen toenadering moet zoeken (op cultuureel vlak, taalkundig vlak ...) tot Nederland, maar "hoever" mag deze toenadering gaan voor de meesten hier?

Een lijst met mogelijke scenario's:

- Vlaanderen blijft onafhankelijk en zelfstandig
- Vlaanderen blijft onafhankelijk, maar wordt lid van het Koninkrijk der Nederlanden (zoals bv. Aruba)
- Vlaanderen wordt samengevoegd met Nederland en "Groot-Nederland" is een feit

Een onafhankelijk Vlaanderen, maar dat wel lid is van Koninkrijk der Nederlanden geniet mijn voorkeur :-)

MichielP 7 april 2007 09:57

puur hypothetisch:
Een onafhankelijk vlaanderen dat achteraf toenadering zoekt met nederland en dan naar 1 staat met als koningshuis Oranje-Nassau is iets wat ik eventueel nog wel zie zitten
dan zijn we een ongelooflijk sterke staat denk ik maar bon!

:grootned:

Tantist 7 april 2007 10:01

Schrap die Oranjes en ik doe mee...

Zeno! 7 april 2007 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2589767)

Een onafhankelijk Vlaanderen, maar dat wel lid is van Koninkrijk der Nederlanden geniet mijn voorkeur :-)

En wat zou de meerwaarde zijn van zo'n lidmaatschap van het koninkrijk der Nederlanden?

evilbu 7 april 2007 10:37

Citaat:

- Vlaanderen blijft onafhankelijk, maar wordt lid van het Koninkrijk der Nederlanden (zoals bv. Aruba)

Je had een poll moeten maken.
Ik zou voor het tweede gaan. Ook daar zullen nog wat nadelen aan zijn (met Brussel, de monarchie,..) maar het lijkt te doen.

DebianFox 7 april 2007 10:40

het brengt ons dichterbij met de Nederlanders, en het kan een tussenstap zijn voor meer ;)

Jan Meuleman 7 april 2007 10:50

Een onafhankelijk Vlaanderen heeft geen monarchie nodig. Geen Oranje-Nassau en geen Saxen-Coburg.

Zeno! 7 april 2007 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2589919)
het brengt ons dichterbij met de Nederlanders, en het kan een tussenstap zijn voor meer ;)

Dus weer met einddoel één Groot-Nederlandse staat als ik het goed begrijp.

barteke 7 april 2007 11:04

één groot nederland in ieder geval niet voor mij. De andere 2 zijn bespreekbaar. Vlamingen zijn een volk met een eigen cultuur, eigen tv-zenders, eigen mentaliteit. Vanaf morgen wordt de vrt afgeschaft en mag u naar nederland 1 kijken jeuu 8-)

We hebben al lang genoeg onder de sloef van de walen gelegen, het wordt tijd dat we onze eigen wetten is gaan stellen.

liberalist_NL 7 april 2007 12:22

Citaat:

Stel nu dat Vlaanderen eenmaal onafhankelijk is, dan hebben we met Vlaanderen en Nederland twee Nederlandstalige staten naast mekaar.

Ik ben ervan overtuigd dat Vlaanderen toenadering moet zoeken (op cultuureel vlak, taalkundig vlak ...) tot Nederland, maar "hoever" mag deze toenadering gaan voor de meesten hier?

Ik ben blij dat je inziet dat het Koninkrijk het beste behouden kan blijven. Zelf ben ik voor een Groot Nederlandse eenheidsstaat, waarbij, net als vroeger, Holland en Vlaanderen de economische draaipunten van de staat zullen zijn. Ik gun Vlaanderen best eigen bevoegdheden, maar ik ben tegen ingewikkelde Belgischachtige toestanden. Het liefste houd ik de staat even simpel als het nu is in Nederland.

Eddy B 7 april 2007 12:27

Waarom deze nieuwe draad? Er was er toch een?

DebianFox 7 april 2007 12:31

was er al een draad over deze mogelijke scenario's?

lombas 7 april 2007 12:36

De Oranjes hebben geen enkele legitimiteit over wat nu Vlaanderen is.

Vlaanderen of dergelijk kan best een republiek binnen een Verenigde Nederlanden zijn waar de Oranjes de plak in Nederland kunnen blijven zwaaien.

Dat is het mooie aan een confederatie.

liberalist_NL 7 april 2007 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2590296)
De Oranjes hebben geen enkele legitimiteit over wat nu Vlaanderen is.

Vlaanderen of dergelijk kan best een republiek binnen een Verenigde Nederlanden zijn waar de Oranjes de plak in Nederland kunnen blijven zwaaien.

Dat is het mooie aan een confederatie.

Wat maakt het uit dat Beatrix een keer in de zoveel jaar Vlaanderen komt bezoeken? Macht heeft ze toch al niet en de kosten die ze met zich meedraagt zijn hoofdzakelijk voor bewaking en onderhoud van de gebouwen. Als ik een afweging maak tussen de kosten en de baten zou ik zeggen dat de baten groter zijn.

Tantist 7 april 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2589951)
Dus weer met einddoel één Groot-Nederlandse staat als ik het goed begrijp.

Oh huiver de huiver! Zeno heeft al angstdromen over onder wapendwang beschuit met muisjes te moeten eten en Heineken te moeten drinken.

Komaan jongen, even verder denken! Ik ben ook nog zo geweest, ik weet dat het mogelijk is.

Tantist 7 april 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2590299)
Wat maakt het uit dat Beatrix een keer in de zoveel jaar Vlaanderen komt bezoeken?

Als het u niet uitmaakt, dan liever niet...

liberalist_NL 7 april 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2590306)
Oh huiver de huiver! Zeno heeft al angstdromen over onder wapendwang beschuit met muisjes te moeten eten en Heineken te moeten drinken.

Ik ben Nederlander en doe geen van beide. Heb niets te klagen, die Grolschjes gaan er goed in.;-)

liberalist_NL 7 april 2007 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2590319)
Als het u niet uitmaakt, dan liever niet...

OK, maar je mist wel een hoop vertier!

Tantist 7 april 2007 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2590327)
Ik ben Nederlander en doe geen van beide. Heb niets te klagen, die Grolschjes gaan er goed in.;-)

Dat heeft u getypt terwijl u een pistool in de nek had!

Everytime 7 april 2007 12:49

Optie 1 dan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be