Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki
(Bericht 2594641)
"Conform de markt", dat is inderdaad het argument dat je steevast hoort wanneer het over dit soort zaken gaat. En dat is wel zo natuurlijk, zeker nu meer en meer bedrijven wereldwijd actief worden dienen de lonen en voordelenpaketten te worden gealligneerd met die van de amerikaanse collega's, anders kan men hier geen kip meer bereid vinden om nog in de stoel van een manager te gaan zitten. Maar aan de andere kant is het een asociaal en zelfs gevaarlijk principe om de lonen van topmanagers simpelweg de bepalen op basis van de markt.
|
En waarom dan wel? Het loon van werknemers wordt immers ook maar bepaald door de markt.
Citaat:
Eerst en vooral gaat men hier voorbij aan het basisprincipe "loon naar werk". Een goede topmanager besteedt enorm veel tijd en energie aan zijn werk, en draagt een zware verantwoordelijkheid. Het is dus normaal dat die meer verdient dan iemand die van 9 tot 5 werkt. Voor mijn mag die manager in sommige gevallen zelfs het dubbel verdienen, of misschien nog iets meer. Maar bij de lonen die we hier lezen is elke verhouding met het geleverde werk zoek.
|
Dat is wat jij vindt; de bestuurders van bedrijven vinden dat duidelijk niet want zij willen dat wel geven. Als zij dat willen geven, wie ben jij dan om dat slecht te vinden? 't Is voor zover ik weet hun bedrijf en hun geld, net het jouwe...
Citaat:
Het feit dat die lonen ondanks hun wanstaltigheid toch conform de markt zijn is brengt geen aarde aan de dijk. Dan is er dus iets mis met die markt.
|
Opvallend dat het enkel de lonen van een ander zijn die te hoog zijn, en nooit het eigen loon.
Als ik naar Oos-Europa en China kijk, durf ik zelfs te stellen dat de lonen van arbeiders en bedienden hier ook 4 to 10 keer te hoog zijn...
Citaat:
Ten tweede is de markt waaraan wordt gerefereerd uitsluitend gebaseerd op het principe van winst. Met andere woorden, hoe meer winst, hoe meer de topmanager zal verdienen. Dat principe wordt trouwens expliciet opgenomen in de doelstellingen van die managers.
|
Het zouueen beetje te simpel zijn om een manager enkel winst in zijn targets te zetten; die kerels worden met aandelen uitbetaald voor een goede reden.
Citaat:
Dat klinkt logisch, en het werkt ook, want op die manier ziet de manager zich sterk gemotiveerd om zijn bedrijf te doen groeien. Dat betekent immers nog meer inkomsten voor hem of haar. Alleen komen sociale overwegingen hier dus totaal niet bij te pas. Meer winst = meer loon = doel bereikt. En hoe die winst wordt bereikt, zij het door het eerlijk handel te drijven, of door het genadeloos uitbuiten van werknemers in derdewereldlanden, daar trekt men zich in dit systeem niets van aan.
|
Moest hij in pure cash uitbetaald worden, dan zou dat het geval zijn; quod non... Meer dan 60% van die kerels hun loon is variabel loon, en daarvan wordt het leeuwendeel uitbetaald in aandelen en opties. Snelle winsten boeken leveren niet zelden minder opbrengst voor die zaken op.
|