![]() |
Armoede
Ach Koen,wat denk jij over de 17% armen in Vlaanderen,en hoe bestrijden we dat? Bedankt,duveltje382
|
Armoede moet je structureel aanpakken, dus bij de oorzaken. Ik ben voorstander van het optrekken van het leefloon, wat absoluut noodzakelijk is, maar dat is onvoldoende om armoede te bestrijden. Deze week lanceer ik een plan om overmatige schuldenlast terug te dringen. Dat gaat over het coördineren van het beleid (versnipperd over alle niveau's) tot het verbieden van niet-bancaire kredieten en een fatsoenlijke regeling voor alimentatievergoedingen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Beste Koen, ik heb begrepen dat een brugpensioen soms zelfs lager is dan een leefloon. Moet er geen hefboom zijn om het voor mensen hoe dan ook aantrekkelijker te maken te gaan werken? Desnoods in deeltijd, desnoods via een uitzendkantoor? Tenslotte is werk de allergrootste sociale zekerheid.
|
Wat betreft leefloon, inderdaad, je kan er momenteel niet van leven. OCMW's verhogen dit kunstmatig met allerlei toelages, gratis huisvuilzakken, schooltoelages, subsidies voor nutsvoorzieningen, enz. Je kan mensen niet zelfstandig leren omgaan met schaarse financiële middelen als ze ontoereikend zijn. Het leefloon heeft de indexering niet gevolgd. Dat is een zaak van menselijkheid. Oorzaken van armoede aanpakken vergt inderdaad andere maatregelen. Dat begint ook met gelijke kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Maar inderdaad ook in het werkgelegenheidsbeleid is er noodzaak aan een ander beleid. Daar ben ik voorstander van het beperken van de werkloosheidsuitkering in de tijd, maar wel gekoppeld aan de individuele situatie van de werkloze. Dat wil zeggen, wie solliciteert, opleiding volgt, enz. wordt niet zomaar geschorst. Ik zou het ook koppelen aan verplichte begeleiding. En wie toch zijn uitkering in de tijd verliest, valt terug op het (verhoogde) leefloon.
|
Het is inderdaad ook zo dat gepensioneerden (niet alleen brug) soms met minder moeten toekomen dan het leefloon. Dat vergt structureel aanpassen van de laagste pensioenen, maar ook langer werken aantrekkelijk maken. Arbeid is inderdaad de grootste sociale zekerheid, maar ook een enorm belangrijke emancipatorische factor. Sociale contacten zijn heel belangrijk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Interessante site, zal hem eens wat meer bekijken als ik wat tijd heb.
|
Supervlaming, zo is het nu. Dat moet veranderen door al die zaken te vereenvoudigen, af te schaffen, ... maar wel het leefloon te verhogen.
|
Citaat:
Ik link U alvast op onze site,dus nog voor de kiezingen hé !!! http://vierdewereldsyndicaat.org/web...st;board=158.0 |
Maar een indexering die inhoudt dat leefloners gecompenseerd worden voor overheidslasten zal de werkenden doen eisen dat zij dat ook bekomen en een inflatiespiraal veroorzaken. Hoe denkt u dat te voorkomen?
|
Citaat:
Met een aantal verenigingen en free-lancers uit het Brusselse trachten we leegstaande gebouwen te bezetten om deze open te stellen voor daklozen. Dat is onze strijd. Het aantal daklozen is de laatste jaren gevoelig gestegen, niet alleen in Brussel, maar in het hele land. Geen wonder met de exorbitante huurprijzen die men vandaag durft vragen voor appartementen (die vaak ook nog op niks trekken, waar schimmel in zit, vocht, kakkerlakken enz.) Laat ons van het Recht op Wonen onze voornaamste strijd maken, België kent al een zware achterstand t.o.v. andere Europese landen. De politici beweren allemaal dat ze voor het recht op wonen zijn, maar niemand durft zijn nek uitsteken. Schaars zijn het aantal politici die zich akkoord verklaren met sociale activisten. Marie-Paule QUIX van Spirit is één van de zeldzame uitzonderingen in de Belgische politiek. |
Citaat:
|
voorlopige werktekst
Het ministerie van de wooncrisis
CHARTER In België en in het bijzonder in Brussel is er een wooncrisis aan de gang. Alsmaar meer mensen moeten het stellen met een ongezonde, onaangepaste, te dure woning. Alsmaar meer mensen komen op straat terecht. Nochtans, in ieder politiek programma of beleidsverklaring staat de woonproblematiek bovenaan. Het recht op wonen is opgenomen in de Belgische Grondwet. Alleen, daar blijft het bij… Nochtans, de echte oplossingen voor de wooncrisis bestaan. Aanpak van de leegstand Nog altijd staan er teveel gebouwen leeg in Brussel. De ‘wet Onkelinx’ en het ‘openbaar beheersrecht’ uit de huisvestingscode geven aan openbare besturen nochtans de mogelijkheid op leegstaande panden op te eisen. Maar die mogelijkheden worden nauwelijks gebruikt. Als de overheid het niet kan, dan moeten de burgers het maar doen. Daarom ijveren we voor een wet die het aan burgers mogelijk maakt om een woning die al meer dan een jaar leegstaat, effectief te bewonen zonder dat het recht op eigendom daarbij voorrang krijgt. Meer sociale woningen Maar 8 procent van de woningen in Brussel zijn sociale woningen. Dat is veel minder dan in andere Europese hoofdsteden als Amsterdam (54%), Parijs (14%) of Londen (25%). De Brusselse regering van minister-president Picqué had een grootse inhaaloperatie aangekondigd: 5000 nieuwe publieke woningen tegen 2008. We staan nu meer dan drie jaar verder, en we staan nog bijna nergens. Zonder enige visie of ambitie is staatssecretaris Dupuis er aan begonnen, en zonder enige visie of ambitie doet ze verder. In het beste geval staan er tegen 2008 enkele honderden woningen in de steigers. Het excuus voor de mislukking ligt al klaar: de gemeenten willen niet meewerken om gronden ter beschikking te stellen. Terwijl het Gewest en de sociale huisvestingsmaatschappijen zelf over meer dan voldoende terreinen beschikken. Terwijl een doordachte en planmatige aanpak zeker een aantal twijfelende gemeenten over de brug zou helpen. Een nieuwe start van het huisvestingsplan, nu ! Controle van de huurprijzen De woningen in Brussel zijn veel te duur geworden. Nog even en alleen de rijken kunnen het zich nog permitteren om in de hoofdstad te wonen. In Brussel zijn de helft van de woningen private woningen. Om de woonproblemen op te lossen moet er prioritair op dat deel van de woningmarkt gewerkt worden. De prijsstijging die nu al bijna tien jaar gestaag doorgaat moet onmiddellijk gestopt worden. Zoals de huisvestingscode de kwaliteit van de woningen regelt, zo moet er ook een code komen die de prijzen regelt. Fiscale maatregelen moeten dat systeem ondersteunen: eigenaars die een correcte prijs vragen worden beloond met een belastingverlaging, wie te veel vraagt moet hogere belastingen betalen. Paritaire huurprijscommissies moeten toezien op de naleving van de correcte prijzen. Invoering van een huurtoelage met huurprijscontrole Voor de armste Brusselaars zal zelfs een controle van de huurprijzen niet volstaan. Aan het huidige niveau zijn de privé-woningen al lang onbetaalbaar voor wie moet leven van een leefloon, werkloosheidsuitkering, klein pensioen of minimumloon. Daarom moeten deze mensen geholpen worden met een huurtoelage, een premie die hen in staat moet stellen om de huur te betalen. Dit is een tijdelijke maatregel. Wanneer de huurprijzen opnieuw een aanvaardbaar niveau zullen bereikt hebben, of wanneer er voldoende sociale woningen zullen gebouwd zijn, kan de premie terug worden afgeschaft. |
Die leegstand in Brussel kan ook gevuld worden met VUB- en EHSAL-studenten, zal meteen het aantal Vlamingen doen toenemen en de Brusselaars laten zien dat er van de PS/FDF/Ecolo/Cdh-kliek niets te verwachten is.
|
Citaat:
Omdat er ZOVEEL leegstand is dat je gemakkelijk alle daklozen EN studenten zou kunnen huisvesten in leegstaande panden. Er staan zowiezo al 15.000 woningen leeg, waarvan de helft best nog goed bewoonbaar is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be