De 33-jarige Belg Alain Libens probeerde drie jaar geleden tien kilogram cannabis Athene binnen te smokkelen. Terwijl zijn opdrachtgevers in ons land een maximumstraf van vijf jaar kregen, veroordeelde de Griekse rechtbank Libens tot levenslange dwangarbeid. ,,Ik smeek de Grieken om een overplaatsing naar België.''
DajoHermans
Tot drie jaar geleden woonde Alain Libens in de buurt van Luik. Hij was actief in het nachtleven en werkte als ober in de Tongerse Dancing Real, waar hij al snel in contact kwam met het drugsmilieu. Het voorstel dat hij kreeg voorgeschoteld klonk zo aanlokkelijk dat hij naar eigen zeggen moeilijk kon weigeren. Hij waagde het erop en trok met tien kilogram cannabis naar Athene. Hij zou er 3.000 euro voor in de plaats krijgen.
Samen met twee kompanen passeerde hij de Griekse douane. Zijn twee collega's konden ontkomen, Alain werd geklist. Intussen zit hij al sinds juni 2004 in een van de meest zwaarbewaakte gevangenissen van Griekenland in Malandrino, een bergachtig dorpje in de buurt van Athene. Een jaar na zijn aanhouding kreeg hij het verdict te horen: 50.000euro boete en levenslange dwangarbeid. De leveranciers die achter de trafiek zaten verschenen een jaar later voor de rechtbank. Niet voor de Griekse, maar voor die van Tongeren. Ze werden veroordeeld tot een gevangenisstraf van drie tot vijf jaar.
,,Een groot verschil met mijn straf'', reageert Alain telefonisch vanuit zijn cel in Griekenland. Nu zijn zaak in november opnieuw in beroep voorkomt, wil hij zijn verhaal aan de buitenwereld bekendmaken. ,,Want ja, ik heb iets fout gedaan, iets illegaals'', geeft hij toe. ,,En ja, daarvoor moet ik gestraft worden. Zonder twijfel. Maar levenslang? Mijn leven is kapot. Ik ben bang dat ik hier zeker nog voor de volgende tien jaar zal vastzitten. Ze hebben me hier in een hokje geduwd en ze laten me nu wegrotten, zonder dat iemand het weet.''
Bikkelharde straffen
Nadat in Griekenland enkele jaren geleden een schandaal uitbrak met corrupte rechters, werd de drugswetgeving er drastisch verstrengd. ,,Drugshandel wordt er bikkelhard bestraft, zonder pardon'', zegt Libens' advocaat Patrick Schruers. Wie er levenslang krijgt, hangt automatisch 25 jaar boven het hoofd. Na minimum 15jaar kan een verzoek worden ingediend om vervroegd vrij te komen.
,,Ze zijn genadeloos. Ik word er moedeloos van'', zucht Alain. ,,Ik zit hier in een middeleeuwse gevangenis. Ze lopen vijftig jaar achter op België, zeker qua hygiëne. Ik zit hier tussen de Albanezen die amper een woord Engels of Frans kunnen spreken. Het enige wat ik doe is mij gedeisd houden. Want hier geldt de wetteloosheid. Als ik dit allemaal geweten had, had ik het nooit gedaan. Voor geen geld van de wereld.''
De klok terugdraaien gaat niet, beseft ook Alain. Wel hoopt hij op een overplaatsing naar België. ,,Want ik hou het hier niet vol. Het laatste bezoek dat ik kreeg dateert van september vorig jaar. Ik heb twee zoontjes. Een van hen heb ik nog maar amper gezien. Hij is geboren toen ik al in de cel zat.'' Intussen wacht hij tot zijn zaak in beroep voorkomt, maar de kans dat de Grieken ingaan op de overplaatsing, is volgens Alain klein. ,,Ze beseffen hier maar al te goed dat België veel minder streng optreedt tegen drugsdelicten. En als er nu iets is dat ze niét willen, dan is het dat ik vervroegd vrijkom. Dat is de mentaliteit hier: we moeten gestraft worden, we moeten boeten.''
Overplaatsing naar België
Volgens advocaat Patrick Schruers zou z'n cliënt er in ons land met maximum drie jaar effectief vanaf komen. Zijn grote vrees is dat de Griekse rechters Alain ook in hoger beroep tot levenslang zullen veroordelen. Schruers rekent daarom op een tussenkomst van de Belgische overheid. ,,Want de Griekse gevangenis is de Belgische niet'', stelt Schruers, die enkele maanden geleden naar Malandrino trok om zijn cliënt te bezoeken. ,,De straf is te zwaar in vergelijking met de feiten. Toen ik mijn cliënt ging bezoeken heb ik kunnen vaststellen in welke omstandigheden hij daar moet verblijven. Degoutant. Hij wordt er, begrijpelijk, moedeloos van.''
De Belgische ambassade in Griekenland volgde het proces van Alain op de voet. ,,Maar de zaak is voorgekomen op het slechtst denkbare moment'', klinkt het. Ook de ambassade was erg geschrokken van het verdict. Brussel meent dat de rechters extra streng optraden, zo kort na het Griekse schandaal en de daaropvolgende verstrengde drugswet. ,,Voor alles wat met drugs te maken heeft, wordt hier strenger opgetreden. Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen soft- en harddrugs.''
Op een overplaatsing naar België kan hij volgens de ambassade pas rekenen nadat hij eenderde van zijn straf heeft uitgezeten. ,,Maar ook als België Alain Libens wil 'overnemen', kan alleen de Griekse minister van Justitie beslissen over zijn overplaatsing.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=MJ1ANPTC
Levenslang voor 10kg cannabis? Akkoord dat de jongeman gestraft moet worden, maar is levenslang niet heel overdreven?