freespirit |
11 april 2007 00:35 |
Zeer goed initiatief, het is immers wetenschappelijk bewezen dat men 'vreemde talen' het beste absorbeert tijdens de basisschoolleeftijd (en dan vnl. rond de 8 �* 9 jaar). De taal zal bijgevolg op een zeer natuurlijke wijze worden geleerd en bijgevolg zal ze in het latere leven ook niet gekunsteld overkomen. Hierbij voor de Belgische of Vlaamse situatie twee bemerkingen of suggesties:
- waarom niet Frans in Vlaanderen en/of Nederlands in Wallonië al beginnen aan te bieden in het kleuteronderwijs en dan verder op te bouwen ? Het vijfde studiejaar (of zelfs nog later !) is immers al vrij laat om nog met de twee landstaal een aanvang te nemen. Waarom alleen een tweede taal in het lager onderwijs, een derde of zelfs vierde (Engels, Duits, ...) is ook best mogelijk.
- Laat kinderen inderdaad gedurende een langere periode aan een schooluitwisseling doen of les krijgen van onderwijzers over de taalgrens of uit het buitenland. Zoals 'supervlaming' hier suggereerde kan dit zeker in de taalgrenszone en in het Brusselse logistiek-praktisch-geografisch niet al te veel problemen opleveren.
Probleem zal zich voornamelijk schuilen in de (on)wil of verzet vanuit politieke hoek. Verder besef ik ook dat een langdurige en voortdurende omscholing van het lager-onderwijspersoneel noodzakelijk zal zijn, vooral de vreemde talenkennis dan. Als ik merk hoe triestig het gesteld is met de kennis Frans/Engels/Duits van sommige onderwijsmensen, amaai m'n oren !!!
|