Eddy B |
11 april 2007 20:15 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal
(Bericht 2601544)
Even kort samenvatten: het getal van 7 miljard transfers vecht ik niet aan, wat ik wél aanvecht is het volgende: men heeft een rekensommetje gemaakt: in de jaren '70 kreeg Wallonië door het wafelijzersysteem teveel geld (>40%), dat zorgde voor de enorme Belgische staatsschuld, en de helft van dat teveel aan staatsschuld is de schuld van de Walen, dus dat is een transfer (voor de uitleg: PM). Zo komt men aan 4�*5 miljard per jaar extra. Het wordt nog leuker: door die gestegen staatsschuld betaalt België meer interest op die staatsschuld, en ook daar ziet men een transfer in, van niet minder dan 1,5 miljard. En nu de rekensom: 7 + 4 + 1,5 = 12,5!!
Ik noem ze imaginair omdat: - ze niet in rekening worden gebracht bij neutrale studies als die van de KBC en de Vlaamse overheid (abafim). Wie telt ze wel mee: het VB, het VEV en de NVA (ik bedoel maar: ook niet enorm neutraal)
- er telkens maar één studie is geweest die de grootte ervan heeft bepaald. Zowel de zogenaamde transfer door de staatsschuld en de aflossing ervan steunen op één studie. Die vind je nergens op internet terug. Geef toe dat het een beetje jaar is: er zijn meerdere onafhankelijke onderzoeken die rond de 7 miljard (van de 12,68) terugvinden, de rest steunt maar op een éénmalige studie:?
- ze zijn in sé geen echte transfers. Er stroomt nú geen geld tussen de gewesten omdat Wallonië ten tijde van de wafelijzerpolitiek relatief gezien teveel geld kreeg, toch?
|
Kan je echt goed rekenen? Wel, bereken dan eens het volgende:
Splits Belgie in Vlaanderen, Brussel, en Wallonie. Bereken de staatsschuld per hoofd, en verdeel die zo over die gewesten
Bereken dan wat Vlaanderen aan staatsschuld moet afdragen, en hoeveel dat is van ONS vlamms-nationaal product.
Maak dezelfde berekening voor de andere "gewesten"
Lap, we hebben Vlaanderen weeral een pak geld bespaard. Want WIE zorgt voor het BNP? Juist, Vlaanderen.
Reken daar dan de andere transferts ook nog eens bij... WOW, we kunnen de beloften van Vertuindorp WAAR maken zonder enige inspanning: elke Vlaming moet NIET meer betalen voor de dure nationale regering en bijhorende ambtenarij. Onze belastingdruk daalt ENORM.
Als je kan tellen, kies je VLAAMS!
|