andev |
13 april 2007 17:01 |
Agent van de MIVB zwaar aangepakt.
Faysal Boussada, een agent van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, is woensdagavond rond 20 uur zwaar aangepakt in het metrostation Heizel. In de namiddag was hij al bedreigd door een jongerenbende.
Woensdagavond kwam een twintigtal jongeren het metrostation Heizel binnen en vroeg zijn collega's waar hij was. De agent liep uit schrik een beveiligd rustlokaal in en verwittigde de interne veiligheidsdiensten van de MIVB. Vijf jongeren slaagden er toch in het lokaal binnen te dringen.
De man werd zwaar toegetakeld, hij hield er een gebroken neus en gebroken ribben aan over. De twee aanstokers konden worden opgepakt. Bilal (18) werd gisteren door de onderzoeksrechter aangehouden, zijn 17-jarige kompaan zal voor de jeugdrechter moeten verschijnen.
,,De problemen begonnen op 6 april in een verderop gelegen metrostation'', zegt de aangedane Faysal. ,,Toen ik een groepje dronken jongeren opmerkte, sprak ik hen aan en zei ik dat ze moesten kalmeren. De meest agressieve verplichtte ik om uit te stappen.''
,,Toen begonnen de problemen pas. De volgende dagen kwam de bende mijn collega's opzoeken, ik was ondertussen met vakantie, en ze vroegen of ze me kenden. De jongeren zeiden dat ze me zouden vermoorden en gaven zelfs hun telefoonnummer. Mijn collega's moesten hen bellen als ze me zagen. Ik diende ondertussen klacht in bij de politie. Ik waarschuwde ook mijn overste voor de nakende problemen, vroeg om versterking en of ik niet minder herkenbaar zou kunnen werken in de daaropvolgende dagen. Die man lachte me gewoon uit en zei dat hij niets voor me kon doen.'' Woensdagavond ging het dan toch mis.
Volgens Boussada neemt het geweld aan de metrostations weer toe. Sommige jongeren hebben vuurwapens bij zich, andere lange messen.
Even dreigde er gisteravond een staking uit te breken bij de MIVB, maar zover kwam het niet. ,,Na overleg tussen vakbonden en directie werd besloten om geen actie te ondernemen'', zegt An Vanhamme van de MIVB.
,,We betreuren wat er gebeurd is en willen in de toekomst maatregelen nemen om het geweld op werknemers te voorkomen. We stellen ons in elk geval burgerlijke partij, de dienst slachtofferhulp ontfermt zich over Faysal. Mogelijk zal hij overgeplaatst worden.'' ( vbm )
uit de Standaard 130407
We kunnen precies weer het halve forum vullen met de activiteiten van het ingevoerd gespuis...
En wat doen onze "gezagsdragers"? Achter Debie aanzitten, want die kwam niet goed genoeg over bij die kerels en durfde teveel achter hun vodden zitten. Of de mensen "hun wapens" die al 20 jaar tegen een muur hangen laten inleveren. Of een autopsie op een Togolees die gestorven is in Parijs, na een aanval, een jaar geleden, door twee skinheads of zo, in de hoop een boompje te kunnen opzetten over extreem-rechts. enz
Het krapuul waarover hier sprake, dat kunnen ze echter niet de baas. Van de hele betrokken bende hebben ze er twee gevat, waarvan één minderjarig, waarvoor ze straks nergens geen plaats vinden of zo...
Niet het vele, meestal allochtoon, krapuul in de straten, recreatiecentra, metro's, trams, treinen, bussen en noem maar op is gevaarlijk hoor! Neen! Het is voor extreem-rechts dat de mensen moeten oppassen!
|