Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hebt U burgerzin? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87780)

Gun 13 april 2007 18:01

Hebt U burgerzin?

Toon het dan op deze site ... http://www.burgerzin.be/

Karel Hendrik 13 april 2007 20:33

Burgerzin?

De burgemeesters die nu oproepen om de verkiezingen te boycotten,werden verleden jaar nog op een ongrondwettelijke manier gekozen in hun gemeenteraad.
De gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 dienden immers volgens art.162 van onze Grondwet,geregeld te worden door de wet (dus door de federale overheid) en niet door een decreet (of regionale overheid).
Burgers die toen niet wilden deelnemen als bijzitter of teller bij verkiezingen die de Grondwet schonden,werden inmiddels door de rechtbanken veroordeeld.
Het klopt dat het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde zoals het werd ingevoerd in de kieswet door Guy Verhofstadt een schending inhoudt van onze Grondwet.Guy moest immers zo nodig kandidaat kunnen zijn én voor Kamer én voor Senaat en dat bij zoveel mogelijk kandidaat-kiezers.
Toen hebben wij de burgemeesters niet gehoord, zij wilden kost wat kost verkozen worden en dat de Grondwet daarbij werd geschonden , was maar een klein en te verwaarlozen detail.
Ook hier was Verhofstadt weer de dader: de regionalisering van de gemeenteraadsverkiezingen werd ten onrechte door hem tot stand gebracht in de Lambertmontakkoorden. Guy was alleen vergeten dat artikel 162 van de Grondwet eerst moest herzien worden en dat hij daarvoor van de burger geen toestemming voor had gekregen.

Boadicea 13 april 2007 21:52

Ik wil wel burgerzin tonen, maar ik woon niet in BHV.

baseballpolitieker 13 april 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2605813)

Het is voor alle mensen in heel Vlaanderen bedoeld!

Cyrano 13 april 2007 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik (Bericht 2605729)
De burgemeesters die nu oproepen om de verkiezingen te boycotten,werden verleden jaar nog op een ongrondwettelijke manier gekozen in hun gemeenteraad.
De gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 dienden immers volgens art.162 van onze Grondwet,geregeld te worden door de wet (dus door de federale overheid) en niet door een decreet (of regionale overheid).
Burgers die toen niet wilden deelnemen als bijzitter of teller bij verkiezingen die de Grondwet schonden,werden inmiddels door de rechtbanken veroordeeld.
Het klopt dat het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde zoals het werd ingevoerd in de kieswet door Guy Verhofstadt een schending inhoudt van onze Grondwet.Guy moest immers zo nodig kandidaat kunnen zijn én voor Kamer én voor Senaat en dat bij zoveel mogelijk kandidaat-kiezers.
Toen hebben wij de burgemeesters niet gehoord, zij wilden kost wat kost verkozen worden en dat de Grondwet daarbij werd geschonden , was maar een klein en te verwaarlozen detail.
Ook hier was Verhofstadt weer de dader: de regionalisering van de gemeenteraadsverkiezingen werd ten onrechte door hem tot stand gebracht in de Lambertmontakkoorden. Guy was alleen vergeten dat artikel 162 van de Grondwet eerst moest herzien worden en dat hij daarvoor van de burger geen toestemming voor had gekregen.

Als ik het goed begrijp is Verhofstadt, onze eerst minister, dus een recedieve inciviek ? Niemand durft of kan hem hierop pakken. Hij loopt nog los.
Als morgen de verkiezingen voorbij zijn en het land constitutioneel en bestuurlijk op zijn gat ligt, zal men hem dan ter verantwoording roepen voor een rechtbank ?

Ik kan alleen zeggen: burgemeesters hou vol !

Knuppel 13 april 2007 22:54

Citaat:

Ik ook niet en ik doe toch mee.

vulpes 13 april 2007 23:09

ik woon ondertussen wel in BHV. Als het gaat over opgeroepen worden, wil ik wel steunen. Als het gaat over stemmen, zal ik wel nog zien.. niet gaan stemmen heeft immers enkel maar zin als het door zeer veel mensen wordt opgevolgd.. . In ieder geval vind ik dat zelfs als de kiezingen zouden worden georganiseerd door de provincie men minstens een actie zou moeten opzetten.. al was het maar een petitielijst naast het stemhokje.. (:oops: eigenlijk is dat een verkapt referendum :P :P ) Waarom legt men overigens geen petitielijsten op de gemeentehuizen of is dat het geval? eigenlijk begrijp ik het niet zo goed.. het zou geen actie mogen zijn van 'de burgemeesters' maar van de burgers met hun burgemeester.. toch?

van Maerlant 13 april 2007 23:35

Citaat:

En daar zit net het grote probleem. Flaminganten van gans Vlaanderen moeten beseffen dat het net in de Rand is dat onze grote veldslag gestreden wordt.

Supervlaming 13 april 2007 23:41

Kijk toevallig eens naar linksboven ...

Supervlaming 13 april 2007 23:51

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2605895)
ik woon ondertussen wel in BHV. Als het gaat over opgeroepen worden, wil ik wel steunen. Als het gaat over stemmen, zal ik wel nog zien.. niet gaan stemmen heeft immers enkel maar zin als het door zeer veel mensen wordt opgevolgd.. . In ieder geval vind ik dat zelfs als de kiezingen zouden worden georganiseerd door de provincie men minstens een actie zou moeten opzetten.. al was het maar een petitielijst naast het stemhokje.. (:oops: eigenlijk is dat een verkapt referendum :P :P ) Waarom legt men overigens geen petitielijsten op de gemeentehuizen of is dat het geval? eigenlijk begrijp ik het niet zo goed.. het zou geen actie mogen zijn van 'de burgemeesters' maar van de burgers met hun burgemeester.. toch?

Leest http://forum.politics.be/showthread.php?t=86249&page=3 waarop ik haarfijn uit de doeken doe hoe u kunt weigeren te stemmen en daar profijt uit kunt slaan ten behoeve van Vlaanderen. U moet natuurlijk wel durven!

vulpes 13 april 2007 23:58

Ik ben niet zeker of ik wel zou worden gedagvaard en veroordeeld als gewone kiezer... toch niet in deze context..

ten andere, zelf op de website roept men niet op om niet te gaan kiezen.. wel om niet te gaan 'zitten'...

baseballpolitieker 14 april 2007 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 2605936)
Kijk toevallig eens naar linksboven ...

Niet erg dat ik je gefaked hebt?
Misschien moet iedereen die de bhv wil gesplitst zien maar die avater nemen, lijkt me een leuk initiatief!

Knuppel 14 april 2007 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2605949)
Ik ben niet zeker of ik wel zou worden gedagvaard en veroordeeld als gewone kiezer... toch niet in deze context..

ten andere, zelf op de website roept men niet op om niet te gaan kiezen.. wel om niet te gaan 'zitten'...

Dit kreeg ik al een hele tijd geleden toegestuurd:

Citaat:

Geachte Mevrouw,

Als u ook wil weigeren te gaan stemmen is de beste methode als volgt:

Stuur een gemotiveerde aangetekende brief naar de gemeente, als antwoord op de
oproepingsbrief (u kunt de modelbrief hiervoor aanpassen).
Niet gaan stemmen is strafbaar. Vervolging vanuit
het parket zal er natuurlijk niet zijn (men
vervolgt daarvoor al jaren niet meer), maar als signaal kan het helpen.

Stemmen voor een partij die in de bres staat voor
de splitsing is natuurlijk ook een signaal.

Groeten,
Secretaris Haviko

Supervlaming 14 april 2007 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2605954)
Niet erg dat ik je gefaked hebt?
Misschien moet iedereen die de bhv wil gesplitst zien maar die avater nemen, lijkt me een leuk initiatief!

:-P Heb wel meer ervaring met een voorbeeld stellen en het zelf daarop te worden :-(.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Confere...alle-Vilvoorde

duveltje382 14 april 2007 01:59

Zinloze strijd,België wordt bestuurd door de PS......

Supervlaming 14 april 2007 03:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2606013)
Zinloze strijd,België wordt bestuurd door de PS......

Last van defaitisme?

netwerk 14 april 2007 04:20

Ik ben een mens, woon in Strombeek en spreek de taal van wie ik ontmoet! Ik wil hier bij verkiezingen best wel meer keuze hebben dan alleen maar een stelletje flaminganten. Die burgemeesters van die boerendorpen, die schrik hebben van de Stad omdat pastoors daar niet de plak zwaaien, kunnen voor mijn part de pot op. Dat ze er eerst voor zorgen dat de huurprijzen in hun gemeenten niet de pan uit schwingen! Of dat een homoseksueel er een gerespecteerd leven kan leiden.

duveltje382 14 april 2007 05:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 2606025)
Last van defaitisme?

Nee,maar ik lig hier niet te dromen ....
Er komt nooit een slitsing van BHV.

maddox 14 april 2007 06:03

Het is een leuk achterpoortje tegen het VB. Als de verkiezingen te gortig in het VB's voordeel blijkt, word er plotseling wel wel werk gemaakt van de ongrondwettelijkheid. Er kan paars 2 "tijdelijk" de touwtjes in handen houden.

Zwartengeel 14 april 2007 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2605520)
Toon het dan op deze site ... http://www.burgerzin.be/

Is bij deze gebeurd!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be