Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Johan Sauwens (CD&V) - 2 tot 8 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Hoe paars breken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8782)

Het Skill Effect 1 februari 2004 14:30

Beste Johan,

Ondertussen werkt de paarse regering meerdere mensen op hun zenuwen.
Daarom wil ik je de vraag die in de titel staat stellen: Hoe kan je paars breken?

MVG,

Chill

Aangebrande Phönix 1 februari 2004 22:11

Ik voeg daar wederom een stukje bij:

Bent u daartoe (misschien niet nu, maar dan in de (verre) toekomst) bereid samen te werken met het Blok? De vraag dringt zich op, zeker na de verruimingsbeweging die de partij bezig is. Gelieve niet meteen met een officieel partij-standpunt uit te pakken, dat zou nogal ongeloofwaardig overkomen. Het mag iets persoonlijkers getind zijn. Wat zouden dan de voorwaarden zijn?

Seba 1 februari 2004 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Chill Effect
Beste Johan,

Daarom wil ik je de vraag die in de titel staat stellen: Hoe kan je paars breken?

MVG,

Chill

antwoord: kartel met NVA. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dat een katalysatoreffect zou teweeg brengen onder VLD en VB-stemmers. Indien de NVA en CD&V in kartel gaan maken ze een grote kans IMHO

Aangebrande Phönix 1 februari 2004 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

Beste Johan,

MVG,

Chill

antwoord: kartel met NVA. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dat een katalysatoreffect zou teweeg brengen onder VLD en VB-stemmers. Indien de NVA en CD&V in kartel gaan maken ze een grote kans IMHO

Wederom een nieuwe poging tot het worden van een "volkspartij"?

zorroaster 1 februari 2004 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

Beste Johan,

MVG,

Chill

Zolang de CD&V met haar ene gezicht de N-VA binnen wil halen en een gezamelijk Vlaams project wil opzetten, maar met het andere gezicht de meest belgicistische figuren (Chabert, Debaets, Eyskens) haar lijsten laat vullen, zou het nog wel eens lang duren...

Het Skill Effect 2 februari 2004 17:49

Los van alle verhalen over NVa of het Blok, wil ik graag van Johan weten hoe hij met de CD&V tracht de paarse regering te breken.

Ik laat het helemaal open voor Johan om het zelf in te vullen, zonder woorden in zijn mond te leggen! :wink:

damawallaby 2 februari 2004 18:19

Geen niet inhoudelijke, beledigende commentaar
Johanvdw

Rr00ttt 2 februari 2004 19:21

Aansluitend daarop.

Welke eisen kunnen we van de CD&V verwachten om deel te nemen aan het beleid? Eventueel (zoals het er nu naar uit lijkt te gaan zien) in een tripartite?

Is CD&V, in de hypothethische situatie dat zij samen met het VB een meerderheid zouden kunnen vormen bereid om op zijn minst eens te gaan kijken of er met het VB een regeerakkoord kan gesloten worden? (Al is het maar om de onderhandelingspositie tov sp-a/vld te versterken)

Het Skill Effect 3 februari 2004 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door damawallaby
Geen niet inhoudelijke beledigende commentaar
Johanvdw

Hoe bedoel je eigenlijk zo'n beetje zo
:?: :!: :?:

Johan Sauwens 3 februari 2004 19:37

Als ex-minister in een paarse ploeg kan ik niet anders dan mijn ontgoocheling uitdrukken over het paarse beleid. Zowel op Vlaams vlak als op ander vlakken (economie, buitenlandbeleid, ...). Paars breken moet zeker de ambitie zijn van CD&V. De meerderheid doet er ook alles aan om zichzelf in de voet te schieten (migrantenkiesrecht, ...). Ik ben allerminst vragende partij om "gratis" toe te treden tot een regering of om kost wat kost deel te nemen aan een anti-Vlaams Blok-meerderheid. Al was het maar omdat het cordon niet werkt.

De ambitie voor CD&V moet zijn om paars op eigen kracht te kraken. Om een alternatief te zijn voor paars en te vermijden dat hun tegenstanders in de open armen van het Vlaams Blok lopen. Dat betekent dat wij onder andere garanties moeten eisen op het vlak van de staatshervorming. En dit zowel op Vlaams als op federaal en Brussels niveau. Ik kaart dit morgen aan op de "Boetfortgroep" van CD&V.

Bruno* 3 februari 2004 19:56

Citaat:

dat hun tegenstanders in de open armen van het Vlaams Blok lopen.
Zoalse de secessionistische CD&V? :roll: :roll: :roll: :roll: Als er nu één traditionele partij is die het VB achterna loopt.

Het Skill Effect 4 februari 2004 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Sauwens
Als ex-minister in een paarse ploeg kan ik niet anders dan mijn ontgoocheling uitdrukken over het paarse beleid. Zowel op Vlaams vlak als op ander vlakken (economie, buitenlandbeleid, ...). Paars breken moet zeker de ambitie zijn van CD&V. De meerderheid doet er ook alles aan om zichzelf in de voet te schieten (migrantenkiesrecht, ...). Ik ben allerminst vragende partij om "gratis" toe te treden tot een regering of om kost wat kost deel te nemen aan een anti-Vlaams Blok-meerderheid. Al was het maar omdat het cordon niet werkt.

De ambitie voor CD&V moet zijn om paars op eigen kracht te kraken. Om een alternatief te zijn voor paars en te vermijden dat hun tegenstanders in de open armen van het Vlaams Blok lopen. Dat betekent dat wij onder andere garanties moeten eisen op het vlak van de staatshervorming. En dit zowel op Vlaams als op federaal en Brussels niveau. Ik kaart dit morgen aan op de "Boetfortgroep" van CD&V.

Ik wens jullie het allerbeste hierin.

Als je het nieuws gisteren gezien hebt, kon je toch besluiten dat de tijd van paars begint te slinken.

Ik geef je even een overzicht:

Citaat:

Wat een opvallende dag in het nieuws.

Een ideale dag om oppositie mee te voeren.
Ik heb enkele belangrijke dingen gehoord die allemaal op dezelfde dag in het nieuws kwamen.

Citaat:

Nieuwe controles werklozen gespreid over 3 jaar

Het nieuwe controlesysteem op de werklozen zal pas over drie jaar overal ingevoerd zijn. Dat heeft minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A) vanavond gezegd. Hij reageert daarmee op een oproep van de gewesten om hen meer tijd te geven.

De gewesten krijgen drie jaar de tijd om hun begeleidingsplannen voor werklozen uit te werken. Ze hadden eerder al laten weten dat een termijn van slechts een half jaar, zoals afgesproken op de superministerraad in Gembloux, niet haalbaar ( :!: ) was.
Wat hebben we geleerd sinds Gembloux?
Ik hoef het je niet uit te leggen, het staat al in het vet gedrukt! :lol:

Toch vraag ik me nu nog meer af waar ze zich nog zoal in vergist hebben...
Zo'n ultrasonisch flitsende superministerraad in één of ander luchtkasteel bleef helaas bij weinig stilstaan, vrees ik!

Maar wacht, er komt meer:

Citaat:

Stad Gent verhoogt personenbelasting 1,3%

De stad Gent staat al een tijdje in het rood en verhoogt daarom nu zijn personenbelasting van 5,6 procent naar 6,9 procent.

De rode cijfers zijn het gevolg van enkele financiële tegenvallers, waar ook andere Vlaamse steden mee te kampen hebben. Twee factoren zijn de hoge kosten van de politiehervormingen en het wegvallen van de energiedividenden, na het vrijmaken van de energiemarkt.
Nu is dit in bijna alle steden hetzelfde probleem.
Ik herinner mij nog heel goed dat bij het begin van de paarse woede toch beloftes waren gemaakt die anders moesten uitdraaien.
Er zat echter een slang tussen het gras! :wink:

Maar we hebben nog meer:

Citaat:

Ondernemers vertrouwen paarse regering niet

Het vertrouwen van de ondernemers in de regering is eind vorig jaar gedaald tot een dieptepunt. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van het VBO, het Verbond van Belgische Ondernemingen.

Het VBO maakt een vergelijking met vroegere peilingen over paars-groen. Daaruit blijkt dat het vertrouwen van de ondernemers in de regering lager ligt dan ooit.

Het aantal ontevreden bedrijfsleiders is gestegen tot 38 procent. Bij de barometer van 2002 was er nog maar 23 procent ontevreden. Het aantal tevreden bedrijfsleiders is gedaald tot 33 procent. Vooral het KMO-beleid van de paarse regering scoort slecht.
Voorheen waren ongeveer 40% bedrijfsleiders uitdrukkelijk tevreden, terwijl er nu net ongeveer 40% uitdrukkelijk ontevreden zijn!
Ziet ge het groeien? :wink:

En om te eindigen met voor mij het belangrijkste sinds de befaamde uitspraak "werk, werk, werk" :

Citaat:

Belgische werkloosheid stijgt opnieuw

In België zat eind vorige maand ruim
12,9% van de beroepsbevolking zonder
werk.

De werkloosheid is overal gestegen. In
Vlaanderen met 7,4%, in Wallonië met
7,5% en in Brussel met 5,6%.

In Vlaanderen zit nu 8,4% zonder werk,
in Wallonië is dat 18,4% en in Brussel
bedraagt de werkloosheid 21,6%.
I rest my case! :!:

Dat is volgens mij toch een duidelijk teken dat het huidige beleid 'op geen orgel' trekt.

Ik wacht alvast vol ongeduld op het einde der paarse tijden! :wink:

Johan Sauwens 6 februari 2004 15:46

De paarse ballon gaat inderdaad niet meer op. Men oogst wat men heeft gezaaid. Pech voor Steve en Patrik, maar de luchtbel lijkt te springen voor de verkiezingen (en niet erna). Aan CD&V om als sterk alternatief daarop in te spelen. Als je de peilingen mag geloven zijn we goed bezig. Toch niet te vroeg juichen. Blijven doorgaan!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be