Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Biedt het Vlaams Belang wat de achterban wil? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87857)

Supervlaming 15 april 2007 22:05

Biedt het Vlaams Belang voldoende ruimte aan de achterban?

Uit de verkiezingsenquête op dit forum blijkt zo rond de helft van de forummers VB te stemmen, waaruit dus voortvloeit dat de forumpopulatie niet de Vlaamse bevolking weerspiegelt. Mij viel het grote aantal reacties op op het voornemen van spirit-Kamerlid Koen T'Sijen om Blood & Honour-bijeenkomsten te verbieden. Ik denk daarom dat dit forum de beste plek is om de VB/B&H'ers te bevragen of het Vlaams Belang naar hun mening de beste partij voor hen is of dat er nood is aan een nieuwe partij, of aan hervormingn binnen het VB, plekken in het partijbestuur, zo van die vragen.

Als niet-VB'er heb je daar niet zo'n zicht op, vandaar.

Ook benieuwt het mij welke Vlaams Belang-standpunten u het meest aan het hart gaan, positief of negatief. En uiteraard of u zich gekend heeft gevoeld in het stemgedrag van het VB in de afgelopen jaren. Maar ook: wat heeft de partij laten liggen?

baseballpolitieker 15 april 2007 22:24

U concludeert nu zelf dat er hier verschillende b&h zitten omdat er hier veel belang wordt gestemd, ik vind dat een belachelijk gedachtengang!

Supervlaming 15 april 2007 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2609715)
U concludeert nu zelf dat er hier verschillende b&h zitten omdat er hier veel belang wordt gestemd, ik vind dat een belachelijk gedachtengang!

B&H-sympathisanten dan toch zeker!

Pluche 15 april 2007 22:39

Op politicsinfo.net zitten nog meer VB-ers als hier.

baseballpolitieker 15 april 2007 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 2609733)
B&H-sympathisanten dan toch zeker!

Zou best wel kunnen als je sommige vb'ers hier soms te keer ziet gaan!

Supervlaming 15 april 2007 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2609735)

Hier overheersen ze ook. Zie welke discussies het grootste aantal reacties uitlokken, het best bekeken worden, welke thema's telkens aangehaald worden. Vreemd genoeg is men zelden kritisch over de eigen partij, kan me gewoon niet voorstellen dat er niets op aan te merken valt, zeker niet omdat er in mijn ogen geen sprake is van een interne partijdemocratie. Ongezond hoor, zo'n partij.

Supervlaming 15 april 2007 23:47

Een aantal zaken die mij opvielen bij die grote Vlaamse partij:

* in elke discussie weerklinkt dat de oplossing de onafhankelijkheid van Vlaanderen is, niets hoor ik over de positie van dat Vlaanderen in Europa, ten opzichte van Nederland, Wallonië en Brussel. Wat zijn de gewenste grenzen van Vlaanderen, dus wat met Zuid- en Staats-Vlaanderen, Brussel, verfranste delen van Vlaanderen, evt. zelfs wat met het door Nederland teruggenomen (Nederlands) Limburg?
* met de aankoop van het Gruuthuse-handschrift door de Nederlandse Koninklijke Bibliotheek was het VB niet tevreden, het is immers Vlaams erfgoed; hoever gaat dat Heelnederlandisme?
* hoe gaat het VB om met Nederlandse inwijkelingen en waarom strijdt men toch zo voor het bijenkomstrecht van gewelddadige groeperingen als Blood & Honour?
* het Katholicisme is een leidraad voor het VB, maar hoe nu kardinaal Danneels zo pro-Belgisch is?
* het VB stelt vaak de betere oplossingen te weten; zelden hoor je hoe die eruit zien.
* het VB zegt op te komen voor een Groen Vlaanderen maar zegt tezelfdertijd nee tegen de afbraak van zônevreemde woningen; hoe verbindt men dat?
* het VB omarmt de Hayekiaanse economische visie waarin ontslagbescherming niet bestaat maar zegt er voor de arme Vlaming te zijn, tegelijkertijd pleitend voor minder uitkeringen - hoe valt dat te rijmen?
* VB'ers op dit forum steunen nog liever de Franse souvereinist Le Pen, ook extreem-rechts, dan een kandidaat die in Frankrijk autonomie gunt aan de Elzas, Bretagne, Occitanië, Noord-Catalonië, Noord-Baskenland, de Savoye, Corsica ...
* het VB zal naar verwachting nooit de absolute meerderheid in Vlaanderen halen maar neemt daar op de weg naar regeringsmacht niet de consequentie van, wil het dan altijd oppositiepartij blijven?

Zomaar enkele zaken die mij erg opvallen ...

stab 16 april 2007 11:51

Citaat:

Ik denk daarom dat dit forum de beste plek is om de VB/B&H'ers te bevragen of het Vlaams Belang naar hun mening de beste partij voor hen is of dat er nood is aan een nieuwe partij, of aan hervormingn binnen het VB, plekken in het partijbestuur, zo van die vragen.
Schrijf gewoon dat vb'ers nazi's, zijn.

Hans1 16 april 2007 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2609735)

"...dan hier".

Hans1 16 april 2007 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2610193)
Schrijf gewoon dat vb'ers nazi's, zijn.

Sommige zeker wel en de overige weten dat.

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 2609810)
Een aantal zaken die mij opvielen bij die grote Vlaamse partij:

* in elke discussie weerklinkt dat de oplossing de onafhankelijkheid van Vlaanderen is, niets hoor ik over de positie van dat Vlaanderen in Europa, ten opzichte van Nederland, Wallonië en Brussel. Wat zijn de gewenste grenzen van Vlaanderen, dus wat met Zuid- en Staats-Vlaanderen, Brussel, verfranste delen van Vlaanderen, evt. zelfs wat met het door Nederland teruggenomen (Nederlands) Limburg?

Geen enkele staatsvorming maakt kans binnen de huidige geopolitieke verhoudingen als men zich niet houdt aan de reeds bestaande binnengrenzen. Een Vlaamse staat kan dus slechts de reeds gevormde grenzen van het Vlaams Gewest (en eventueel het Brussels) volgen. Iedere poging tot wijziginig zal enorme problemen geven.

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:13

Citaat:

* met de aankoop van het Gruuthuse-handschrift door de Nederlandse Koninklijke Bibliotheek was het VB niet tevreden, het is immers Vlaams erfgoed; hoever gaat dat Heelnederlandisme?

Daar gaat het hoegenaamd niet over. Wel over het ontbreken van enige cultuurpolitiek ter zake van de Vlaamse regering. Een regering die naam waardig hoort erop toe te zien dat belangrijke stukken van het erfgoed die reeds in binnenlands bezit zijn ook daar blijven.

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:13

Citaat:

* hoe gaat het VB om met Nederlandse inwijkelingen en waarom strijdt men toch zo voor het bijenkomstrecht van gewelddadige groeperingen als Blood & Honour?

"Strijdt" men daarvoor? Daar weet ik toch niets van, hoor!

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:15

Citaat:

* het Katholicisme is een leidraad voor het VB, maar hoe nu kardinaal Danneels zo pro-Belgisch is?

Het Vlaams Belang is geen religieus gerichte partij zoals bijvoorbeeld de ChristenUnie. Daarin zit u dus fout. Wel heeft de partij een aantal ethische standpunten die ook terug te vinden zijn in de ethische leer van de RKK.

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:15

Citaat:

* het VB stelt vaak de betere oplossingen te weten; zelden hoor je hoe die eruit zien.

Dan luistert u echt niet goed...

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:16

Citaat:

* het VB zegt op te komen voor een Groen Vlaanderen maar zegt tezelfdertijd nee tegen de afbraak van zônevreemde woningen; hoe verbindt men dat?

Een groen Vlaanderen kan ook bereikt worden zonder de eenzijdige en opgelegde afbraak van zonevreemde woningen. Er kan gestreefd worden naar bijvoorbeeld een uitdoving, wat heel wat anders is dan de vroegere politiek van Stevaert en ook anders is dan de erkenning door "woonkorrels" zoals de vorige en huidige regering hanteert.

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:17

Citaat:

* het VB omarmt de Hayekiaanse economische visie waarin ontslagbescherming niet bestaat maar zegt er voor de arme Vlaming te zijn, tegelijkertijd pleitend voor minder uitkeringen - hoe valt dat te rijmen?

Waar staat dat het Vlaams Belang de rechten van de arbeiders op dat vlak dermate wil terugschroeven?

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:18

Citaat:

* VB'ers op dit forum steunen nog liever de Franse souvereinist Le Pen, ook extreem-rechts, dan een kandidaat die in Frankrijk autonomie gunt aan de Elzas, Bretagne, Occitanië, Noord-Catalonië, Noord-Baskenland, de Savoye, Corsica ...

Is dat zo? Ik ben VB'er en heb nog nooit de verdediging als dusdanig van Le Pen opgenomen.

Jan van den Berghe 16 april 2007 15:19

Citaat:

* het VB zal naar verwachting nooit de absolute meerderheid in Vlaanderen halen maar neemt daar op de weg naar regeringsmacht niet de consequentie van, wil het dan altijd oppositiepartij blijven?

Wat moet begrepen onder dat cryptische "niet de consequentie van iets nemen"?

Herr Oberst 16 april 2007 16:20

Citaat:

Kan u dit aantonen met quotes? Ik wacht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be