Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   opfokken van brommers en pv's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87959)

Mambo 17 april 2007 15:44

opfokken van brommers en pv's
 
Opfokken van brommers is een echte plaag, schrijven de kranten.
Maar liefst 90’000 PV worden er per jaar opgemaakt voor opgefokte brommers die iets sneller rijden dan de toegelaten maximum. 45 km voor een klasse B en 25 voor een klasse A momenteel.
De boete’ s gaan van 1500 tot 2500€. Dat is dus 90’000 keer het geval.
Dat is ook ongeveer gans het brommerbestand in België of het zal er niet ver meer naast zijn.
Dat vind ik dus bedenkelijk. Bijna een voorbedachte uitgemaakte zaak zelfs zou ik denken, wetende dat ieder brommertje dus toch zal opgefokt worden en dat daar een meer dan behoorlijk financieel staartje komt aan te hangen.

Anderzijds willen ze voor de moto’s, je weet wel na de brommerperiode komt de moto periode en kopen ze dan bakbeesten die soms wel naar de 300 km per uur gaan. Dat mag. Met de nodige aantal dodelijke slachtoffers er bij, dat mag ook dus.
Dus zoeken ze een tussenoplossing, een licht motortje voor de beginners. Iets in de aard 125 cc. Kan je dus net zo snel laten rijden alweer als al de rest mits wat op te fokken.

Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.

Jan van den Berghe 17 april 2007 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2612918)
Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.

Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.

maddox 17 april 2007 15:50

Het opfokken van brommers is een leuke melkkoe. Langs de ene kant perfect toelaten dat alle "race onderdelen" vrij te koop blijven. Ja hoor, er zijn reglementen, maar die zijn zo simpel te omzeilen.

De boetes op het opfokken van brommertjes is de enige manier om ervoor te zorgen dat de ouders wat beter op hun kroost gaan letten. n het kat en muis spel tussen politie en brommeropfokjongeren dwingt de jongeren hun mayonaise te gebruiken voor meer dan alleen breezergrietjes en een joint.

Het zal je verbazen, maar de meeste "opfokkers" waar ik als 16-18 jarige mee omging zitten nu in 2 kategoriën. Goeie technici en idioten. Je weet ook in 1 keer wiens brommertjes goed gedaan waren. ('k was niet slecht bezig)

Jan van den Berghe 17 april 2007 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2612930)
De boetes op het opfokken van brommertjes is de enige manier om ervoor te zorgen dat de ouders wat beter op hun kroost gaan letten. n het kat en muis spel tussen politie en brommeropfokjongeren dwingt de jongeren hun mayonaise te gebruiken voor meer dan alleen breezergrietjes en een joint.

Even toch opmerken dat niet alleen de jeugd zich hieraan schuldig maakt. Vandaag stond ik bij de slagbomen van de overweg te wachten. Op de fiets. Naast mij komt een bromfiets met geel plaatje gereden. Een man van middelbare leeftijd. De slagbomen gaan omhoog, en het brommertje schiet vooruit en op enkele seconden bereikte de man een snelheid die ferm boven 30 zat. Duidelijk opgedreven!

Mambo 17 april 2007 15:56

Ik ben er mee akkoord, maar 90'000?
Dat is abnormaal en blijkbaar schieten de ouders dan allemaal een beetje te kort.
Dus is het een maatschappelijk randgeval geworden waar we toch eens moeten bij stilstaan.

(en de boetes vind ik wel wat overdreven alweer)

Mambo 17 april 2007 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2612929)
Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.

Blijkbaar rijden ze nu allemaal boven de 60.
Hoeveel brommers hebben we in België?

circa een 100'000?

Jan van den Berghe 17 april 2007 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2612956)
Blijkbaar rijden ze nu allemaal boven de 60.
Hoeveel brommers hebben we in België?

circa een 100'000?

En? Wat u hier schrijft, gaat volledig voorbij aan wat ik aan opmerkingen stelde.

Mambo 17 april 2007 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2613019)
En? Wat u hier schrijft, gaat volledig voorbij aan wat ik aan opmerkingen stelde.

Luister eens, dat examen geeft ze nog geen ervaring mee hé.
Het aantal slachtoffers spreekt boekdelen wat dat betreft. Zondag geleden waren er maar liefst weeral 8 motorijders verongelukt. Met examen en opleiding achter hun achterste.

En als ze allemaal rapper dan 45 rijden, wat dus bewezen is, moet men de afstelling eens in vraag durven stellen en u afvragen of het niet wat te nipt is.

Tegelijk kunnen ze wat meer verkeerservaring opdoen en spaar je een reuzesom uit aan boete's.
Want 1500 �* 2500€ vind ik dus echt abnormaal.

De schoofzak 17 april 2007 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2612918)
Opfokken van brommers is een echte plaag, schrijven de kranten.
Maar liefst 90’000 PV worden er per jaar opgemaakt voor opgefokte brommers die iets sneller rijden dan de toegelaten maximum. 45 km voor een klasse B en 25 voor een klasse A momenteel.
De boete’ s gaan van 1500 tot 2500€. Dat is dus 90’000 keer het geval.
Dat is ook ongeveer gans het brommerbestand in België of het zal er niet ver meer naast zijn.
Dat vind ik dus bedenkelijk. Bijna een voorbedachte uitgemaakte zaak zelfs zou ik denken, wetende dat ieder brommertje dus toch zal opgefokt worden en dat daar een meer dan behoorlijk financieel staartje komt aan te hangen.

Anderzijds willen ze voor de moto’s, je weet wel na de brommerperiode komt de moto periode en kopen ze dan bakbeesten die soms wel naar de 300 km per uur gaan. Dat mag. Met de nodige aantal dodelijke slachtoffers er bij, dat mag ook dus.
Dus zoeken ze een tussenoplossing, een licht motortje voor de beginners. Iets in de aard 125 cc. Kan je dus net zo snel laten rijden alweer als al de rest mits wat op te fokken.

Dus ik dacht zo, waarom geven we die jongens van 16 niet een brommertje die iets sneller mag dan nu zodat ze in het verkeer beter mee kunnen en doen ze meteen een schat aan ervaring op als beginner moto rijder. Bv dat ze 60 km/uur mogen met klasse B. Ze moeten zich net als de rest ook maar aan de regels houden natuurlijk, maar als opstapje zou het beter zijn naar de zware moto’s en heel misschien zouden er een paar tientallen zich niet verongelukken als ze op hun 1000 cc kruipen de dag dat ze 18 zijn.

Wil je a.u.b. de elementaire beleefdheid hebben om uit uw eigen en zonder dat wij daarom moeten smeken, een bron te geven voor je 90.000 inbreuken per jaar?

Kan je ook ergens verwijzen naar zoiets van een fatsoenlijk geargumenteerd artikel dat zegt dat de toebehoren van bromfietsen van 50 cc (ik bedoel dan de remmen, vering ...) erop gericht zijn om nog behoorlijk te werken bij snelheden boven de 45 per uur?

Kan je ook iets zeggen over het risiko van verzekeringen: hoeveel hoger wordt de "prijs" van het risiko bij een verhoging van de snelheid?

Vind je ook dat je een goede 'technieker' kan zijn, dus een bromfiets zeer behoorlijke en fijn afstellen dat ie performanter wordt, maar daarentegen zoiets niet kan beheersen in de praktijk, op de weg, wegens onvoldoende maturiteit?

Ik vind je redeneringen getuigen van weinig inzicht in het maatschappelijk belang voor het voorkomen van zware ongevallen bij jeugdige mensen.

Ik pleit zeker niet voor pamperpolitiek: een volwassene die zich een zware motor koopt, zonder zich er rekenschap van te geven dat hij die bom niet aankan (liefst nog zonder beschermkledij ....) 't is ergens zijn probleem. Idem dito tenslotte met een auto ...
Maar ik pleit ook niet voor het omgekeerde: de jeugd mag wel enige hindering ondervinden bij het willen hanteren van gevaarlijk speelgoed. En vele ouders moeten daar inderdaad bij geholpen worden.

Kay_ 17 april 2007 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2612929)
Enig idee welke enorme impact het geeft wanneer een brommertje aan 60 km/u tegen een wagen ramt?

Daarnaast is de enige juiste opstap naar een moto een grondig praktisch en theoretisch rijexamen. En bij mijn weten bestaat dat al.


:thumbsup:

Kay_ 17 april 2007 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2613060)
Luister eens, dat examen geeft ze nog geen ervaring mee hé.
Het aantal slachtoffers spreekt boekdelen wat dat betreft. Zondag geleden waren er maar liefst weeral 8 motorijders verongelukt. Met examen en opleiding achter hun achterste.

En als ze allemaal rapper dan 45 rijden, wat dus bewezen is, moet men de afstelling eens in vraag durven stellen en u afvragen of het niet wat te nipt is.

Tegelijk kunnen ze wat meer verkeerservaring opdoen en spaar je een reuzesom uit aan boete's.
Want 1500 �* 2500€ vind ik dus echt abnormaal.

Ik niet, die gastjes van 16 die hun brommer opfokken wagen zich vaak Koning van de Weg én het fietspad.
Levensgevaarlijk om met zo een prutsbrommertjes te hard te rijden.

Tavek 17 april 2007 18:21

Verkeerservaring ?

Wat een lachertje. Sjezen tegen 60+ met een brommerke of tufke is totaal onverantwoord. Tegen die snelheid zijt ge de zwakste weggebruiker die er is, als ge valt of men rijdt u aan vliegt ge....en hard.

Brommer opfokken = brommer kwijt. Zo hoort dat te zijn.

duveltje382 17 april 2007 18:34

In mijne tijd moest je als jonge gast Uwe Zundap wel opdrijven of ge waart niet mee met Uwe tijd,die brommerkes gingen tot 120km. ;)

Nynorsk 17 april 2007 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2613325)
Verkeerservaring ?

Wat een lachertje. Sjezen tegen 60+ met een brommerke of tufke is totaal onverantwoord. Tegen die snelheid zijt ge de zwakste weggebruiker die er is, als ge valt of men rijdt u aan vliegt ge....en hard.

Brommer opfokken = brommer kwijt. Zo hoort dat te zijn.

Mee eens, behalve met dat brommer opfokken = brommer kwijt. Ik denk dat je een rechtbank best meerdere opties geeft.

Boetes kunnen nuttig zijn maar schieten soms hun doel voorbij (meestal zijn het toch de ouders die ze betalen in de jongere zijn plaats)

Een brommer afpakken heeft ook weinig nut als die jongere daarna gewoon een nieuwe weten te ontfutselen aan hun ouders.

Bij jongeren ben ik erg te vinden voor een systeem waarbij ze een boete moeten betalen die ze kunnen aflossen door een aantal uur gemeenschapsdienst te doen. Dat raakt tenminste rechtstreeks de overtreder. Vraag is dan natuurlijk wie de overtreder is (die die de brommer heeft laten opfokken, of die die er mee rijdt). Een ex-lief van me had vroeger een brommerke klasse A die gerust 90 haalde. Ik heb daar ook wel eens mee naar de winkel of zo gereden, netjes 25 (dwaze seut dat ik was).
Het voelt bij mij ergens fout om mij gemeenschapsdienst te laten doen omdat ik met een opgefokte brommer die ik niet heb laten opdrijven 25 rijd, maar dat kan ook zijn omdat ik mijn ex-lief veel gemeenschapsdienst toewens :oops:

Bhairav 17 april 2007 18:44

Die gemeenschapsdienstobsessie de laatsten tijd... :roll:

Nynorsk 17 april 2007 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2613357)
Die gemeenschapsdienstobsessie de laatsten tijd... :roll:

Geen paniek, we vinden wel iets passend voor je als het ooit zo ver komt. :>

Bhairav 17 april 2007 18:54

Ik heb geen brommer.

Mitgard 17 april 2007 18:55

ik wil ook een zundapp.

ownage!



Mambo 17 april 2007 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2613225)
Wil je a.u.b. de elementaire beleefdheid hebben om uit uw eigen en zonder dat wij daarom moeten smeken, een bron te geven voor je 90.000 inbreuken per jaar?

Het laatste nieuws van 17 april 2007 op de voorpagina

Citaat:

Kan je ook ergens verwijzen naar zoiets van een fatsoenlijk geargumenteerd artikel dat zegt dat de toebehoren van bromfietsen van 50 cc (ik bedoel dan de remmen, vering ...) erop gericht zijn om nog behoorlijk te werken bij snelheden boven de 45 per uur?
Als ze afgesteld worden dan is dat omdat ze ontwikkeld zijn tegen een hogere snelheid. Kan al eens afhankelijk zijn van merk en type natuurlijk.
Misschien beter de fabrikant eens raadplegen.

Citaat:

Kan je ook iets zeggen over het risiko van verzekeringen: hoeveel hoger wordt de "prijs" van het risiko bij een verhoging van de snelheid?
Minder hoog bij een wettelijk kader dan in een illegaal kader rond te rijden, waarna ze zich "distancieren" natuurlijk

Citaat:

Vind je ook dat je een goede 'technieker' kan zijn, dus een bromfiets zeer behoorlijke en fijn afstellen dat ie performanter wordt, maar daarentegen zoiets niet kan beheersen in de praktijk, op de weg, wegens onvoldoende maturiteit?
Is er een verschil met nu? Natuurlijk kan dat.

Citaat:

Ik vind je redeneringen getuigen van weinig inzicht in het maatschappelijk belang voor het voorkomen van zware ongevallen bij jeugdige mensen.
Ik denk het tegenovergestelde daarvan. Ik vind het zeer kortzichtig te denken dat de jeugd maar een zeer beperkte snelheid aankan. Bovendien en dat is belangrijker dan al de rest, met alsnog een beperkte doch iets hogere snelheid leren ze omgaan met het verkeer in "al" zijn aspecten. En het is net die basis die ze mankeren bij de overstap op hun 18 jaar. Een gat dat ze proberen te dichten momenteel maar geen pasklare oplossing voor vinden.
Geef de jeugd iets meer verantwoordelijkheid dus, ze zullen er goed mee omgaan.

Citaat:

Ik pleit zeker niet voor pamperpolitiek: een volwassene die zich een zware motor koopt, zonder zich er rekenschap van te geven dat hij die bom niet aankan (liefst nog zonder beschermkledij ....) 't is ergens zijn probleem. Idem dito tenslotte met een auto ...
Maar ik pleit ook niet voor het omgekeerde: de jeugd mag wel enige hindering ondervinden bij het willen hanteren van gevaarlijk speelgoed. En vele ouders moeten daar inderdaad bij geholpen worden.
dat zal wel

Nynorsk 17 april 2007 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2613384)
Ik heb geen brommer.

en ook geen bewegend onderschrift meer :evil:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be