Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   BASE dient klacht in tegen Verstrepen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=87969)

Pluche 17 april 2007 18:04

BASE dient klacht in tegen Verstrepen

BASE kan niet lachen met Verstrepens "Freedom of Speech"

GSM operator BASE dient een klacht in tegen Jurgen Verstrepen voor het gebruik van de slogan "Freedom of Speech" in zijn campagne. Dat meldt de operator aan het persagentschap Belga. "BASE baseert zich voor de klacht op artikelen uit de Belgische wetgeving", aldus woordvoerder Bart Vandesompele.

"We distantiëren ons op de meest krachtige manier van de demarche van Jurgen Verstrepen en willen op geen enkele manier dat de 'Freedom of Speech' slogan misbruikt wordt door een ex-Vlaams Belanger. BASE laat zijn imago niet besmeuren door het gedachtegoed van Verstrepen en waar hij voor staat", zei Vandesompele nog.

Bij BASE werken meer dan veertig verschillende nationaliteiten. Het bedrijf (toen nog KPN-Orange) betrad in 1999 de Belgische GSM-markt en telde eind oktober 2006 2.219.000 klanten. (belga/dm)

Kay_ 17 april 2007 18:06

Eigen mening?

Vorenus 17 april 2007 18:07

Base heeft geen poot om op te staan.

Supervlaming 17 april 2007 18:08

Auteursrecht op een uitdrukking? 'k Denk niet dat de rechter d�*t toekent.

Kay_ 17 april 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 2613307)
Auteursrecht op een uitdrukking? 'k Denk niet dat de rechter d�*t toekent.

Meer dan een uitdrukking maar een reclame slogan.

Zoals Nike, just do it!

Pluche 17 april 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2613301)
Eigen mening?

Ik vind dit belachelijk van BASE, alsof ze een patent hebben op de slogan 'freedom of speech'

Kay_ 17 april 2007 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2613310)
Ik vind dit belachelijk van BASE, alsof ze een patent hebben op de slogan 'freedom of speech'

Nee,maar ze kunnen de zin wel beschermen zoals een merknaam. Dacht ik toch.
Ik denk niet dat base zomaar een klacht indient als ze geen poot hebben om op te staan.

Voodoo Child 17 april 2007 18:21

Verstrepen was eerder met zijn blog 'freedom of speech' afaik

duveltje382 17 april 2007 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2613326)

Heel juist van U,ik herinner mij toen ook zijn radiouitzendingen waar hij die slagzin ook al gebruikte

Kay_ 17 april 2007 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 2613326)

Maar heeft hij de slogan beschermd? D�*t is maar de vraag.

pinbag 17 april 2007 18:32

Als "toenmalige werknemer" van "Base" kan ik zeggen dat "free-speech" relatief is voor die firma..

bruut geweld 17 april 2007 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2613332)
Maar heeft hij de slogan beschermd? D�*t is maar de vraag.

nope, en ik vermoed dat Base dat WEL heeft gedaan.

Citaat:

wel als die voor RECLAME doeleinden gebruikt wordt.
dergelijke reclame slogans kan je niet zomaar vrij gebruiken. ook al had je er eerder reeds een beroep op gedaan voor de bescherming.

probeer bijv maar eens een lijn erotische artikelen te promoten met de titel : JUST DO IT ! :lol: :lol:

Zwartengeel 17 april 2007 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2613296)

GSM operator BASE dient een klacht in tegen Jurgen Verstrepen voor het gebruik van de slogan "Freedom of Speech" in zijn campagne. Dat meldt de operator aan het persagentschap Belga. "BASE baseert zich voor de klacht op artikelen uit de Belgische wetgeving", aldus woordvoerder Bart Vandesompele.

"We distantiëren ons op de meest krachtige manier van de demarche van Jurgen Verstrepen en willen op geen enkele manier dat de 'Freedom of Speech' slogan misbruikt wordt door een ex-Vlaams Belanger. BASE laat zijn imago niet besmeuren door het gedachtegoed van Verstrepen en waar hij voor staat", zei Vandesompele nog.

Bij BASE werken meer dan veertig verschillende nationaliteiten. Het bedrijf (toen nog KPN-Orange) betrad in 1999 de Belgische GSM-markt en telde eind oktober 2006 2.219.000 klanten. (belga/dm)

Zijn ze daar nu pas achter gekomen dat Verstrepen die slogan gebruikt? Hebben ze de afgelopen jaren liggen slapen of zo?

Jan van den Berghe 17 april 2007 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2613303)

Als de slogan geregistreerd werd, zeer zeker. Indien die niet werd geregistreerd, kan bij de rechter het argument van het reeds een hele tijd in gebruik zijn aangehaald. Dan is het aan de rechter om te oordelen of dat inderdaad relevant is.

Tantist 17 april 2007 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2613303)

Freedom of speech

45,1 miljoen hits...

Kay_ 17 april 2007 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2613403)
Zijn ze daar nu pas achter gekomen dat Verstrepen die slogan gebruikt? Hebben ze de afgelopen jaren liggen slapen of zo?

Maar nu gebruikt hij het ook als een reclame-slogan, daar ligt het probleem.

Online 17 april 2007 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2613428)
Als de slogan geregistreerd werd, zeer zeker. Indien die niet werd geregistreerd, kan bij de rechter het argument van het reeds een hele tijd in gebruik zijn aangehaald. Dan is het aan de rechter om te oordelen of dat inderdaad relevant is.

Freedom of speech is een generieke uitdrukking en alsdusdanig niet registreerbaar als merk.
De firma kan wel "Base - Freedom of speech" geregistreerd hebben als slogan, maar zelfs dan kan ze weinig ondernemen : de uitdrukking freedom of speech blijft vrij voor gebruik door iedereen.

KrisKras 17 april 2007 20:56

ookal staat het gerigistreerd, ik denk niet dat Base er veel aan kan doen omdat beiden op een totaal verschillende markt spelen.
Mooi voorbeeldje hiervan was Apple Recordings en Apple Computer in der tijd.

baseballpolitieker 17 april 2007 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2613296)

Dat zinnetje moest er echt weer bij hé!:roll: (de pers toch...:roll: )

pinbag 17 april 2007 21:14

Wie er ook werkt veel heb je niet te zeggen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be