Ik heb gekozen om dit item niet in kommunautaire diskussies te plaatsen, omdat de Franstaligen geen barst te zien hebben welke taal of talen wij laten omroepen in onze stations, net zomin als wij ons te moeien hebben in hun stations.
Eerst de aanzet:
Tuybens overweegt meerdere talen toe te laten op de trein - 18/04/2007 09:52:01
Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens sluit niet uit het gebruik van meerdere talen toe te laten aan boord van treinen en in stations, waar a priori enkel Nederlands en Frans zijn toegelaten. Dat meldt
La Dernière Heure.
Die beslissing kan gerechtvaardigd zijn om veiligheidsredenen, maar ook om buitenlandse bezoekers te informeren. Tuybens, die antwoordde op een parlementaire vraag, verwees naar de NMBS-terminal op Brussels Airport. Volgens hem vraagt de aanpassing van de gebruiken van de NMBS geen aanpassing van de wet. De NMBS staat positief tegenover het voorstel.
(belga)
En dan de diskussie:
Ik zit met een dilemma.
De taalgrens moet honkvast betonsterk en voor eeuwig vastliggen.
Idem dito voor de tweetaligheid van Brussel.
Maar zijn we ondertussen al zo ver geëvolueerd dat we onze gastvrijheid ten overstaan van buitenlanders (hopelijk gauw ook de Walen als buitenlandse vrienden) ten volle kunnen waarmaken?
Zit er een risiko in dat "de andere kant" dit initiatief zal misbruiken om toch hun veroveringsdrang te laten botvieren?
Of zijn we dus al sterk genoeg, en hebben we voldoende zelfvertrouwen om zo'n maatregel te durven invoeren?
Toch maar ambetant dat die Tuipens er niet van de eerste keer zoiets bijzegt wat zijn bedoeling niet is.
Hij zal toch niet zijn tiketje voor minister onder Di Pupo aan 't bestellen zijn zekers? (toch eigenaardig dat de sossen hun Vlaamse arbeiders zo gemakkelijk overleveren aan mensen die die arbeiders niet eens in hun eigen taal te woord kunnen staan ...)
Enfin, ik pleit ervoor om den Tuipens ferm terug te fluiten tot aan de regeringsonderhandelingen.
Beslissen in welke taal het publiek aangesproken wordt, behoort tot de bevoegdheid van de deelstaat.