Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ideeën om politiek voor jeugd interessanter te maken???? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88)

Sibi 25 juni 2002 06:56

'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Kwarteltje 25 juni 2002 08:57

hmm, moeilijk. Ik denk dat de jeugd doorgaans pas op latere leeftijd (eind twintiger jaren) een interesse ontwikkelt voor wat er in de maatschappij gebeurt.

Maar aangezien je toch wil over hebben, alvast 1 idee
- politicologie op school
- "kweken" van een debatcultuur
- misschien een nauwere betrokkenheid bij een bestuur, bvb deelname aan enkele debatten in bvb een geemeentehuis

Kwarteltje

Kotsmos 25 juni 2002 09:43

maatschappijleer in alle middelbare scholen, en lessen over hoe het bestuur in elkaar zit. Maar dat is ook maar een aanzet. Meer kunt ge niet doen.

Kwarteltje 25 juni 2002 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
maatschappijleer in alle middelbare scholen, en lessen over hoe het bestuur in elkaar zit. Maar dat is ook maar een aanzet. Meer kunt ge niet doen.

Idd, het is aan de leerling zelf om zijn/haar interesse aan te scherpen en kennis op te doen

Truder 25 juni 2002 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sibi
'K zou ff wille vragen om hier ideeën op te schrijve
hoe we politiek interessanter kunne maken voor jeugd.

Tnx for the effort :D
Greetz,
Sibi

Je jeugd beleef je maar éénmaal, dat moet de jeugd niet door de strot geramd krijgen. Degene die interesse hebben vinden de weg wel naar forums zoals dit. Voor de rest kan je niet veel doen.

Kotsmos 25 juni 2002 17:00

WTF
zonder inzicht en kennis = geen participatie = geen democratie. Point final.
De Grieken hebben er zelf enorm veel moeite voor gedaan om elke burger welsprekend en in staat tot besturen te maken, dat hoorde gewoon bij de democratie. Dat stukske zijn ze nu vergeten.

Een degelijke maatschappelijke vorming zou bijvoorbeeld al heel wat mensen weerhouden een blinde haat tegenover het VB op te bouwen, en de irrationele kritiek op het bestuur in het algemeen verminderen.

Sibi 25 juni 2002 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
WTF
zonder inzicht en kennis = geen participatie = geen democratie. Point final.
De Grieken hebben er zelf enorm veel moeite voor gedaan om elke burger welsprekend en in staat tot besturen te maken, dat hoorde gewoon bij de democratie. Dat stukske zijn ze nu vergeten.

Een degelijke maatschappelijke vorming zou bijvoorbeeld al heel wat mensen weerhouden een blinde haat tegenover het VB op te bouwen, en de irrationele kritiek op het bestuur in het algemeen verminderen.

Tnx 'k hoop dat we op het einde van de discussie
daar allemaal over eens geraken.
Want eigenlijk wou 'k op dat punt komen :D

Dus Kotsmos ge zijt uwe titel waardig :P

Greetz,
Sibi

Linus 25 juni 2002 19:14

Het gaat natuurlijk niet om lessen politiek, of maatschappijleer, of wat dan ook. Het gaat er gewoon om dat mensen leren hun verstand te gebruiken. Iedereen heeft het, maar weinigen weten het te benutten.

Je moet geen maatschappijleer gekregen hebben op school om interesse te hebben in wat ons omringt. Je moet geen volleerd politicoloog zijn om vat te krijgen op politiek. Je moet een minimum aan inzicht hebben, en genoeg taalvaardigheid om je inzichten te ordenen. De interesse, die komt dan wel vanzelf.

Groeten,
Linus

Kotsmos 25 juni 2002 21:15

jaha, maar ge moet de mensen ermee in contact brengen. Van kindsbeen af vertrouwd maken met het bestuur. En ervoor zorgen dat ze tenminste snappen wat er boven hun hoofd gebeurt.

Truder 26 juni 2002 03:35

Kinderen, jongeren krijgen toch al op school lessen over ons regeer systeem en andere systemen? Er wordt hen toch uitgelegd warvoor een parlement dient, een senaat, commissies, gemeentebesturen, de verschillende organen, enz...
Ze krijgen een overzicht van de verschillende partijen, krijgen lessen over welke punten, welke grote lijnen die partijen volgen.

Wat willen jullie dan nog meer?

Een soort indocrinatie? Dat is een gevaarlijke stap, stel dat de leerkracht er extreem linkse of extreem rechtse ideëen op na houd. Ga je hem/haar dan bv 20 kinderen laten zeggen dat ze beter op de LSP kunnen stemmmen omdat dat de enige juiste partij zou zijn.
En kom nu niet af met dat zouden leerkrachten niet doen, ik heb een paar weken een discussie gehad op PI met een leerkracht die zijn extreem linkse ideëen niet onder stoelen of banken stak. Hij betrok de namen van leerlingen bij het debat om voorbeelden te stellen, hij bracht leerlingen mee naar het forum. Dat soort situaties is heel gevaarlijk, omdat je weet dat kinderen, jongeren moeilijker kunnen relativeren.

Sibi 26 juni 2002 06:08

Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Truder 26 juni 2002 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sibi
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Als ik het goed voor heb bedoel jij een soort denktank door studenten?
Een groep geintresseerden die een specifiek probleem bestuderen en er mogelijke oplossingen voor zoekt.

Volgens mij bestaat dat al.

Dina 26 juni 2002 09:02

Men kan al beginnen met kinderen te leren "kritisch" te denken.

Schotel hen bv. een probleem voor uit hun eigen leefwereld (en dus aangepast aan hun leeftijd) en laat ze nadenken. Laat ze dat probleem ontrafelen en er verschillende oplossingen voor bedenken (vanuit verschillende oogpunten).

Op latere leeftijd (maar nog in het lager onderwijs) kan men dat verder uitbreiden naar een soort van Klasseraden. Met verkiezingen.

Daarna kun je beginnen met de link te leggen naar de "echte" politiek.

Maar laat dan de leerlingen zelf de verschillende programma's onderzoeken.... en zelf een mening te vormen.

Supe®Staaf 26 juni 2002 10:17

Garandeer jongeren een eerlijk, correct, goedwerkend, democratisch en integer politiek bedrijf, met correcte verloning (om de verleiding tot corruptie tegen te gaan) en een permanente democratische controle op de werking ervan, en de belangstelling om eraan mee te werken, zal immens zijn.
Nu is er meer interesse om het zieke boeltje tot op het bot af te breken, en er gedégouteerd en sarcastisch over te doen (cfr. de verzamelde werken van Superstaaf® :twisted: )

Sibi 26 juni 2002 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door intruder
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sibi
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Als ik het goed voor heb bedoel jij een soort denktank door studenten?
Een groep geintresseerden die een specifiek probleem bestuderen en er mogelijke oplossingen voor zoekt.

Volgens mij bestaat dat al.

Euh sorry soms ben 'k nie goe mee en wete ik nie van alles
maar hoe zou dat dan mogen heten?????

Greetz,
Sibi

Truder 26 juni 2002 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sibi
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door intruder
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sibi
Introder
dat kan idd niet

maar wat ik meer bedoel is
bv dat "problemen" kunnen via PGO opgelost worden
door studenten
zo kunnen bv studenten economie heel de sociale zekerheid
achterhalen en zoeken naar eventuele aanpassingen.
Of studenten burgerlijk actief in het probleem energie
betrekken.
Als er iets uitkomt des te beter é :D

Dat soort leren gekoppeld aan cursussen assertiviteit,
leidinggeven, teambuilding, ...
kan er wel voorzorgen dat die grijze cellen geactiveert worden :lol:

Greetz,
Sibi

Als ik het goed voor heb bedoel jij een soort denktank door studenten?
Een groep geintresseerden die een specifiek probleem bestuderen en er mogelijke oplossingen voor zoekt.

Volgens mij bestaat dat al.

Euh sorry soms ben 'k nie goe mee en wete ik nie van alles
maar hoe zou dat dan mogen heten?????

Greetz,
Sibi

Neem eens contact op met verschillende studenten verenigingen.
Ik weet niet voor welke partij je voorkeur uitgaat, maar neem eens contact op met die jongerenafdeling. Zij zullen je wel in de juiste richting kunnen wijzen. Je kan ook op Google gewoon "Studenten denktank" in typen dan krijg je ook een paar pagina's links.
Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft.

Herman Allaert 27 juni 2002 11:44

Interessant onderwerp, Sibi. Mijn ideeën en bedenkingen:
1. Waarom zou je geïnteresseerd zijn in iets als je geen enkele inspraak hebt? Ik denk dat het daarom zinvol zou zijn om jongeren stemrecht (geen -plicht) te geven. Stemrecht vanaf 16 jaar, waar men nu aan denkt, is wat mij betreft al een stap in de goede richting maar ik zou nog verder willen gaan en opteren voor stemrecht vanaf 12 jaar.
2. Ouders met kinderen jonger dan 12 jaar zou ik het recht willen geven om in de plaats van hun kinderen een stem uit te brengen. Misschien zal dit ouders inspireren om met hun kinderen over politiek te praten en de wensen van hun kinderen laten doorwegen in de keuze die ze in hun plaats maken. Door de extra stemmen zal de politiek wellicht ook meer aandacht besteden aan specifieke wensen van kinderen wat mij, in een steeds verder "vergrijzende" samenleving, geen overbodige luxe lijkt.
3. Praktijk- of ervaringsgericht onderwijs waarbij kinderen worden aangemoedigd om zelfstandig mee na te denken over problemen en de toekomst van onze samenleving (> Sibi / Dina) lijkt mij een goed idee.
4. Als we democratie beschouwen als een peiling naar de wensen van de inwoners dan is, zoals Linus al aangaf, geen uitgebreide kennis noodzakelijk. De enige eis is dan dat men in staat moet zijn om die wensen kenbaar te maken (ouders met zeer jonge kinderen weten helaas maar al te goed dat zelfs peuters daar geen probleem mee hebben ;-)) en eventueel te "vertalen" naar een bepaalde politieke partij of politicus.

casperl 22 januari 2005 23:47

jaarwerk ncz
 
hallo ik ben een student aan de middenschool van keerbergen en voor ncz(zedenleer)moeten we een jaarwerkje maken en ik heb kinderen tegenover politiek. ik zou hier graag wat meer informatie en jullie sugesties over willen hebben voor nog andere dingen te ondernemen en hints en tips zijn altyd welkom op dit adres:
[email protected]
negeer dit asjeblieft niet en help mij zoveel mogelijk alle hulp is welkom
cya

Bhairav 22 januari 2005 23:58

Ik denk niet dat de jeugd zich zal intresseren in politiek door het te onderwijzen op school: het is een vervelende rotcusrsus als een ander. Debatcultuur? Kom nu...

doornroosje 23 januari 2005 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Ik denk niet dat de jeugd zich zal intresseren in politiek door het te onderwijzen op school: het is een vervelende rotcusrsus als een ander. Debatcultuur? Kom nu...

Ge kunt hem altijd helpen met nietszeggende one-linners mss


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be