![]() |
Kinderen in uniform naar school?
Stel de volgende gebruiken worden in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs ingevoerd:
- Alle kinderen gaan voortaan in uniform naar school - Voor de les begint zingt iedere leerling uit volle borst het Nederlandse/Vlaamse volkslied - In de geschiedenislessen wordt er vooral over de Nederlandse en Vlaamse geschiedenis onderwezen Wat vinden jullie hiervan? |
kzou spijbelen precies
|
Citaat:
|
Eerste punt zie ik dubbel en dik zitten, dat lost al een hoop ellende op. Geen gezeik meer over wat wel en niet gedragen mag worden, welke kleren "cool" zijn en meer van dat gedoe. Ik stel zelfs voor niet alleen voorgeschreven kleding in te voeren maar ook schoolmateriaal, bijvoorbeeld boekentassen en mappen, dat zal ook al een stuk goedkoper zijn voor de ouders (geen ringmap van twintig euro meer omdat er één of andere merknaam op staat terwijl één van twee euro even goed is).
|
Citaat:
Het derde voorstel, nl. méér aandacht voor de geschiedenis (èn de cultuur, de politiek, ...) van het land waar de kinderen les krijgen ben ik enigzins genegen, zolang er niet overdreven wordt. De meeste landen hebben namelijk ook buurlanden, en onwetendheid m.b.t. die buurlanden is nergens goed voor. Ik vermoed dat het tweede idee eerder een 'provocatie' is. Ik vind het een beetje ver gaan (ik hou niet zo van nationale hymnes, en evenmin van indoctrinatie), maar het zou geen kwaad kunnen dat - bijvoorbeeld tijdens de lessen Nederlands - de tekst van het volkslied geanalyseerd en besproken wordt, en tijdens de lessen muziek/esthetische vorming kan hetzelfde gebeuren voor de muziek van dat volkslied (verschillende versies laten horen, de noten leren, ...). |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar de precieze vorm van de Unie van Utrecht, de Franse inmenging in de Belgische omwenteling, ... zijn dingen die ik nooit gezien heb... |
Aan de school en de ouders, en onrechtstreeks dan waarschijnlijk ook de kinderen zelf, om dat te beslissen.
|
Citaat:
-Vlaamse volkslied? We leven nog altijd in België he. -"Vlaanderen" als entiteit bestaat slechts ongeveer honderd jaar, nog minder lang dan België. Historisch gezien woon ik in Brabant, wat een veel langere en rijkere geschiedenis heeft dan wat we nu Vlaanderen noemen. Kennis is de bron van alle wijsheid; als kinderen enkel dingen horen over Nederland en Vlaanderen, denken ze dat wij het centrum van de wereld zijn en alle wijsheid in pacht hebben, en gaan ze andere culturen als minderwaardig beschouwen; dankzij de beperkte historische kennis. |
Ik zou nog meer spijbelen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of Brabant een lagere en rijkere geschiedenis heeft, valt te bezien. In ieder geval, het graafschap Vlaanderen was in de middeleeuwen cultuur en economisch ver vooruit op Brabant. Pas naar de renaissance toe neemt Brabant de fakkel over. |
Citaat:
Dat van die kleren klopt volgens mij niet. Met uniformen kan je toch ook nog coole kleren kopen enzo? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie geen enkel voordeel in uniform en ben enorm blij dat ik het nooit heb moeten dragen. |
Citaat:
|
of hoe je kinderen leert wat vrijheid betekent
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be