Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Welke groep mensen heeft de grootste impact op de vorming van ons wereldbeeld? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88242)

C2C 22 april 2007 23:43

Welke groep mensen heeft de grootste impact op de vorming van ons wereldbeeld?

Effe wat afstand nemen van de politique politicienne. Welke groep mensen heeft volgens u zowel in het recente verleden (pakweg vanaf de moderniteit) als vandaag de diepste impact op de wijze waarop wij, gewone zielen, denken en handelen in de wereld?

EDIT: ik ben een belangrijke categorie vergeten: bedrijfsleiders en commerçanten

BitterSweet 22 april 2007 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2622302)
Effe wat afstand nemen van de politique politicienne. Welke groep mensen heeft volgens u zowel in het recente verleden (pakweg vanaf de moderniteit) als vandaag de grootste maatschappelijke relevantie, de diepste impact op de wijze waarop wij, gewone zielen, denken en handelen?

De media,en niet altijd possitief.

netslet 22 april 2007 23:46

Ouders.

lombas 23 april 2007 00:09

Elke persoon moet die vraag zelf beantwoorden, er valt geen algemeen antwoord op te geven.

C2C 23 april 2007 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2622328)
Elke persoon moet die vraag zelf beantwoorden, er valt geen algemeen antwoord op te geven.

Nie moeilijk doen he lombas. :roll:

lombas 23 april 2007 00:17

Wat nu? Een diep gelovige kan zeggen: de paus, iets wat voor een atheïst in de meeste geval weer nonsens is.

Ik heb geen kaas gegeten van de fysica van Einstein, wat voor een ander het leidmotief van diens leven kan zijn.

netslet 23 april 2007 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2622304)
Ouders.

Zonder (biogische) ouders zou niemand onder ons bestaan en zou er aldus ook niet zoiets zijn als het menselijk wereldbeeld. Behoorlijke impact, me dunkt.

Dat, en wat geblaat over "startpositie in het leven" en "won't somebody think of the children!".

Percalion 23 april 2007 09:43

Ik denk "in het algemeen" intellectuelen tout court, of wat daarvoor moet doorgaan. De Geert Van Istendaels van deze wereld.

Het is eigenlijk wel een interessante vraag. Want wat moeten we antwoorden als intellectuelen de mosterd halen bij een bepaald tijdschrift? Wat als intellectuelen politici beïnvloeden, die op hun beurt die ideeën overdragen op de kiezers - via de media?

C uit W 23 april 2007 09:57

De machthebbers

Bhairav 23 april 2007 09:58

Als het VB aan de macht zou zijn, moet dat nogal schoon zijn.

Percalion 23 april 2007 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2622620)
De machthebbers

Maar hoe komen de machthebbers aan de macht? Toch enkel door een 'wereldbeeld' bij de niet-machthebbers, dat deze macht legitimeert?

eno2 23 april 2007 15:32

Citaat:

Welke groep mensen heeft de grootste impact op de vorming van ons wereldbeeld?
Ouders.

Ambiorix 23 april 2007 16:23

de massamedia

eno2 23 april 2007 16:25

Mijn lief.
Ik zie dat ouders al opgebruikt waren.

La Chunga 23 april 2007 16:59

Goh, een vraag waarop je eigenlijk niet écht concreet kan antwoorden. Dus dan maar met een citaatje van de meest overroepen schrijver van het Nederlands taalgebied zeker?

"Een stukje van elk" (Hugo Claus jaren geleden in een promofilmpje voor Belgische kazen).

Of was het: "Van elks een stukje?".

eno2 23 april 2007 17:08

Ja als je een wereldbeeld zou leren van Claus, dan zou dat promo zijn, dat klopt.

eno2 23 april 2007 17:09

Ik heb mijn wereldbeeld eigenlijk geleerd van de vogels.
Je weet wel, door de tralies vliegen, niet erachter...

Praetorian 23 april 2007 17:17

Het financierskapitaal is de grootste factor inzake ideologische hegemonie in het westen. Hoe gemakkelijk mensen onzin zoals flexibiliteit, "loonkosten", marktperformantie, etc... geloven, het is een exact kopie van 1984. Het meest efficiënte voorbeeld van collectieve brainwash in de moderne geschiedenis.

Herr Oberst 23 april 2007 18:22

De politiek-correcte media.

C uit W 23 april 2007 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2622650)
Maar hoe komen de machthebbers aan de macht? Toch enkel door een 'wereldbeeld' bij de niet-machthebbers, dat deze macht legitimeert?

Nee, de machthebbers construeren dat beeld.
Kijk maar eens naar het beeld dat wij van rusland hebben en omgekeerd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be