![]() |
De taal in het Belgische leger
Wat ik me wel eens afvraag hoe ,gaat het bij jullie in het leger?
Heb je Nederlanse en Franstalige legeronderdelen? En welke taal wordt er geproken als de oorlog uitbreekt? |
Ik weet dat vooral in de Eerste Wereldoorlog, en ook nog in de Tweede Wereldoorlog Nederlandstalige Vlamingen onder bevel stonden van Franstaligen.
Hoe het nu zit weet ik niet goed :) |
Engels.
Charlie Bravo Whiskey Gamma. |
Hooi, stro, hooi, stro...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
raar genoeg kom ik hier uit, voor een woordje uitleg : http://www.vlaamsblok.be/pdf/brochure_taalrechten.pdf
blz zeven staat een omschrijving van de taalwetgeving van toepassing in het leger van 1938 |
Citaat:
|
Er zijn Nederlandstalige eenheden en franstalige eenheden. In een peleton (neem nu voorbeeld landmacht) spreekt men oftewel Nederlands of Frans maar niet beide. Vanaf onderofficier is tweetaligheid gewenst. Dus in geval van oorlog kan een Franstalige kolonel een bevel geven aan een Nederlandstalige Kapitein die op zijn beurt het bevel doorgeeft aan een Franstalige Peleton. Maar dit zou in het echt zelden voorkomen. De meeste de divisies zijn ingedeeld in taal.
In Vlaanderen zullen de Divisies Nederlandstalig zijn en in Wallonië Franstalig. Brussel is tweetalig. |
Citaat:
|
Citaat:
Er kan dus nooit een militaire coup plaats vinden. Gelukkig maar. |
Citaat:
|
Citaat:
De gesproken taal is het enigste verschil tussen de eenheden. |
Dus de Belgische Marine (officieel de Belgische Zeemacht) is geheel Nederlandstalig.
|
Citaat:
Citaat:
|
Moeten hogere officieren niet (op zijn minst) perfect tweetalig zijn?
|
Is het niet dat het Belgisch leger 52 generaals heeft voor 40000 man :lol:
|
In welke taal ze converseren weet ik niet, maar hier zijn ze al dagen net boven de daken van de huizen aan het vliegen: blijkbaar is er weer geld in 't laatje.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be