Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Foto's van koningspaar verdwijnen uit de raadzaal van het Lennikse gemeentehuis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88358)

Gun 24 april 2007 20:17

Foto's van koningspaar verdwijnen uit de raadzaal van het Lennikse gemeentehuis

1 Bijlage(n)
10 van de 19 gemeenteraadsleden beslissen in het weg halen van de foto's, wat vind jij er van?
Citaat:

Een voorstel van Vlaams Belang om de foto's te verwijderen haalde tijdens de gemeenteraad van gisteravond een meerderheid.

Het is de eerste gemeente in Vlaams-Brabant waar de foto's van het koningspaar weggehaald worden.

Eerder was dat wel al het geval in Mortsel, in de provincie Antwerpen.

Het voorstel van Vlaams Belang kreeg de steun van Lennik 2000 en van vier leden van de Lijst van de Burgemeester.

HIER

lombas 24 april 2007 23:44

Ik steun dat, maar niet per sé omwille van een foto van monarchen.

Foto's van een uitvoerende macht horen niet thuis in een wetgevend assemblée. Noch van Albert, noch van president X.

Hoe zou de wereld reageren als plots morgen het Congres in Amerika een foto van president Bush ophangt?

C uit W 25 april 2007 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2625833)
Ik steun dat, maar niet per sé omwille van een foto van monarchen.

Foto's van een uitvoerende macht horen niet thuis in een wetgevend assemblée. Noch van Albert, noch van president X.

Hoe zou de wereld reageren als plots morgen het Congres in Amerika een foto van president Bush ophangt?

De koning maakt ook deel uit van het wetgevend orgaan.

lombas 25 april 2007 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2625866)
De koning maakt ook deel uit van het wetgevend orgaan.

"Koning" is een executieve functie, hij heeft niets te zeggen op wetgevend gebied.

De Koning benoemt en ontslaat zijn ministers.

(Artikel 96 van de Grondwet)

Sundancer 25 april 2007 04:35

Parasieten van het volk kunnen wij best missen en dus hoeft hun foto ook niet uit te hangen.

ancapa 25 april 2007 04:47

tradities gaan verloren...

C uit W 25 april 2007 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2625879)
"Koning" is een executieve functie, hij heeft niets te zeggen op wetgevend gebied.

De rest ook eens lezen, als tak van de federale wetgevende macht heeft hij de bevoegdheid om wetgevende initiatieven te nemen met het daaraan verbonden amenderingsrecht, hij bekrachtigt de wetten en neemt deel aan de procedure tot herziening van de Grondwet.

Kay_ 25 april 2007 11:29

Boeit mij niet echt.

Knuppel 25 april 2007 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2626402)
Boeit mij niet echt.

Zoals de meeste Belgen dus, aan wiens reet niet alleen de foto's van het koningskoppel mogen roesten.

Jazeker 25 april 2007 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2626402)
Boeit mij niet echt.

Maar toch genoeg om dat hier te komen melden?

StevenNr1 25 april 2007 12:12

boeit me niet maar moest ik zetelen zou ik niet tegenstemmen, misschien onthouden omdat het van het VB is en totaal niets bijdraagt aan het welzijn van de inwoners van de gemeente

Kay_ 25 april 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2626494)
Maar toch genoeg om dat hier te komen melden?

Was te denken dat iemand zoiets zou zeggen.

Ten andere ik snap niet waarom je een vraag stelt waar je het antwoord al op gekregen hebt.

Knuppel 25 april 2007 12:15

Citaat:

misschien onthouden omdat het van het VB is
Juist ja....

Babeth 25 april 2007 12:23

Dat Koningshuis is een hopeloos verouderd instituut, ontstaan uit 19de-eeuws hoera-patriottisme, verkocht aan een prinsje dat er geld in zag, en heden ten dage bestaand uit de duurste allochtone ocmw-trekkers van de wereld.

Dat een Vlaamse gemeente de portretten liet verwijderen is haar goed recht. We zijn geen ademloze verering verschuldigd van parasieten die nog niet eens de taal van de meerderheid van de in principe door hun geregeerde bevolking wensen te spreken, laat staan alle drie officiële landstalen beheersen.

Patriot! 25 april 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2625879)

De Koning is inderdaad een executieve functie, maar maakt ook deel uit van de wetgevende macht. De facto gaat het uiteraard over de regering, in plaats van over de Koning in de meeste grondwetsartikels (uitgezonderd bv het artikel dat je net citeert) als het over de Koning gaat. De Koning (de facto dus de regering) kan wetsontwerpen maken (zoals het parlement wetsvoorstellen maakt) en maakt in die zin dus deel uit van de wetgevende macht.

C uit W 25 april 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2626548)
De Koning is inderdaad een executieve functie, maar maakt ook deel uit van de wetgevende macht. De facto gaat het uiteraard over de regering, in plaats van over de Koning in de meeste grondwetsartikels (uitgezonderd bv het artikel dat je net citeert) als het over de Koning gaat. De Koning (de facto dus de regering) kan wetsontwerpen maken (zoals het parlement wetsvoorstellen maakt) en maakt in die zin dus deel uit van de wetgevende macht.

Zoals ik al zei dus.

Patriot! 25 april 2007 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 2625947)
tradities gaan verloren...

Spijtig hé.

Patriot! 25 april 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2626549)
Zoals ik al zei dus.

Ja, uw quote wat te laat gelezen. ;-)

lomeanor 25 april 2007 12:45

Hopelijk volgen de andere gemeenten van Halle Vilvoorde!

Ik denk bijvoorbeeld dat dit in Gooik ook zeker mogelijk is.

evilbu 25 april 2007 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2626568)
Hopelijk volgen de andere gemeenten van Halle Vilvoorde!

Ik denk bijvoorbeeld dat dit in Gooik ook zeker mogelijk is.

Dit zou in elke gemeenten op tafel moeten komen!
Mag dit eigenlijk in Wallonië?:?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be