Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   ESO ontdekt "Super Earth" heel dicht bij ons zonnestelsel!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88368)

C2C 25 april 2007 01:11

ESO ontdekt "Super Earth" heel dicht bij ons zonnestelsel!!

Fantastisch nieuws!!!

Super Earth discovered
A team from the European Southern Observatory (ESO) says that they have discovered a "super-Earth". Five times the size of Earth, it is believed to be one of the of the most intriguing worlds so far in the search for extraterrestrial life.
Citaat:

PARIS, April 24, 2007 (AFP) - Astronomers reported on Wednesday they had discovered a "super-Earth" more than 20 light years away that is the most intriguing world found so far in the search for extraterrestrial life.

About five times the mass of Earth, the planet orbits a cool, dim "red dwarf" star located in the constellation of Libra, the team from the European Southern Observatory (ESO) said in a press release.

The star, Gliese 581, has already been identified as hosting a planet similar in size to Neptune, the frigid gas giant on the edge of our own Solar System.

The new planet is 14 times closer to Gliese 581 than the Earth is to the Sun. But because Gliese 581 is so cool, the planet is not scorched by solar radiation. It zips around the star at express speed, making just 13 days to complete an orbit.

"We have estimated that the mean temperature of this super-Earth lies between 0 and 40 degrees Celsius (32 and 104 degrees Fahrenheit), and water would thus be liquid," said lead researcher Stephane Udry of Switzerland's Geneva University.

"Moreover, its radius should be only 1.5 times the Earth's radius, and models predict that the planet should be either rocky -- like our Earth -- or covered with oceans."

"Liquid water is critical to life as we know it," said Xavier Delfosse, a team member from France's Grenoble University.

"Because of its temperature and relative proximity, this planet will most probably be a very important target of the future space missions dedicated to the search for extra terrestrial life.

He added: "On the treasure map of the Universe, one would be tempted to mark this planet with an X."
Meer hier:
http://www.france24.com/france24Publ...her-earth.html

Hoe mooi!

Hoe meer expolaneten er ontdekt worden, hoe waarschijnlijker het begint te lijken dat het Universum boordevol leven zit. Hoe meer Leven hoe meer Vreugd, nie?

Alleszins, ik kan niet wachten tot we daar eens een kijkje gaan nemen. Goe bezig!

Hoeveel Aarde-achtige exoplaneten met Leven denkt u dat er bestaan, out there?

TomB 25 april 2007 01:28

Ze hebben pas in 1995 de eerste extra-solar planeet ontdekt, en nog maar 227 tot nu toe volgens dat artikel.

Het lijkt me dat we er nog heel veel gaan ontdekken.

lombas 25 april 2007 02:07

Zoveel als er werkelijk zijn, zeker? Weet ik veel.

In mijn religie gokken de meeste mensen niet.

:-D

D.Nibelung 25 april 2007 03:54

Als we nu eens alle communisten naar ginds afvuren...

ik doe een gokje op miljoenen, laat me maar weten wie deze poll wint.

Bhairav 25 april 2007 06:21

Allen daarheen.

Apocalyps 25 april 2007 06:57

Prachtig nieuws!

Ik ga verhuizen, ik zit al veel te lang op dit reusachtige religieuze psychiatrie, genaamd Aarde.

manta 25 april 2007 07:42

Tja , aangezien niemand kan zeggen hoe groot en uitgestrekt "ons" universum eigenlijk is , kan er ook niemand zeggen of er planeten zijn waar leven mogelijk is ...
Maar dat maakt wel dat ik dringend een nieuwe GSM moet gaan kopen want als ET eens aan m'n deur staat te bleiten om te mogen bellen ...:lol:
0X ...........Phone home ........ (zal duur foontje worden :-( )

Chipie 25 april 2007 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung (Bericht 2625943)
Als we nu eens alle communisten naar ginds afvuren...

ik doe een gokje op miljoenen, laat me maar weten wie deze poll wint.

Als de door de communisten gedode mensen wedergeboren zouden zijn en daar een plaatsje hebben gevonden, zullen het gegarandeeerd honderden miljoenen zijn...

Chipie 25 april 2007 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2626021)
Tja , aangezien niemand kan zeggen hoe groot en uitgestrekt "ons" universum eigenlijk is , kan er ook niemand zeggen of er planeten zijn waar leven mogelijk is ...
Maar dat maakt wel dat ik dringend een nieuwe GSM moet gaan kopen want als ET eens aan m'n deur staat te bleiten om te mogen bellen ...:lol:
0X ...........Phone home ........ (zal duur foontje worden :-( )

Mag ik U de Nokia N95 aanraden? ;-)

manta 25 april 2007 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2626037)
Mag ik U de Nokia N95 aanraden? ;-)

Amai , da's genen telefoon , da's nen desktop ...8O
En dat voor zo'n klein alienneke .... Xal hem wel wat keukenspullen geven zodat hij het weer zelf ineensteekt zenne ...

Ondertussen zullen er dan toch ook weer meer UFO's gezien worden . Ben eens benieuwd waneer er een nieuwe sekte ontstaat die naar daar wil verhuizen ...

TomB 25 april 2007 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2626042)
Ondertussen zullen er dan toch ook weer meer UFO's gezien worden . Ben eens benieuwd waneer er een nieuwe sekte ontstaat die naar daar wil verhuizen ...

5 keer zo zwaar als de aarde? Dan geraak ik 's morgens zeker niet uit bed.

manta 25 april 2007 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2626054)
5 keer zo zwaar als de aarde? Dan geraak ik 's morgens zeker niet uit bed.

Direkt de voordelen ingezien hé ;-)

Bovenbuur 25 april 2007 09:01

Cool. Wat zou de zwaartekracht op dat ding moeten zijn?

Hoeveel aard-achtige planeten met leven er zijn? Geen flauw idee, dat ligt er denk ik behoorlijk aan wat je aard-achtig noemt en wat je leven noemt. Maar stel dat het er enkele miljoenen zijn dan is het universum al verschrikkelijk dun bevolkt. (Voor hetzelfde geld zijn er al ergens wezens die heel veel van nature onbewoonde planeten hebben gekoloniseerd...)
Doe mij maar die miljarden.

Derk de Tweede 25 april 2007 10:15

Intelligent leven heeft even de tijd nodig om zich te ontwikkelen.
In ons zonnestelsel is Jupiter van bijzonder belang voor het leven op Aarde.
Jupiter zuigt vele meteorieten, kometen en wellicht zelfs astroiden op zodat deze niet voortdirend de Aarde kunnen treffen en zo de ontwikkeling van het leven verstoren.
Zonder Jupiter bestond de mensheid niet.
In andere zonnestelsels zal het er niet veel anders aan toegaan.
Een stabiele zon van het G2 type zonder een andere begeleidende zon (dubbelster) lijkt me essentieel voor het ontstaan van leven.
Helaas zijn de meeste sterren dubbelsterren of zelfs drie, vier of vijfvoudige systemen van sterren.
Bovendien lijkt mij het onmogelijk dat er leven zou ontstaan op een planeet die zich in een sterrenhoop als het Zevengesternte zou bevinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ster_%28hemellichaam%29

Bovenbuur 25 april 2007 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2626203)
Intelligent leven heeft even de tijd nodig om zich te ontwikkelen.
In ons zonnestelsel is Jupiter van bijzonder belang voor het leven op Aarde.
Jupiter zuigt vele meteorieten, kometen en wellicht zelfs astroiden op zodat deze niet voortdirend de Aarde kunnen treffen en zo de ontwikkeling van het leven verstoren.
Zonder Jupiter bestond de mensheid niet.
In andere zonnestelsels zal het er niet veel anders aan toegaan.
Een stabiele zon van het G2 type zonder een andere begeleidende zon (dubbelster) lijkt me essentieel voor het ontstaan van leven.
Helaas zijn de meeste sterren dubbelsterren of zelfs drie, vier of vijfvoudige systemen van sterren.
Bovendien lijkt mij het onmogelijk dat er leven zou ontstaan op een planeet die zich in een sterrenhoop als het Zevengesternte zou bevinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ster_%28hemellichaam%29

Dankzij Jupiter zijn er zoveel astroïden, anders was Ceres nu een echte planeet geweest. Er wordt inderdaad vaak gezegd dat zonder onze zon, maan en Jupiter het leven hier niet mogelijk was geweest, maar ik denk dat je daarmee het leven onderschat.
En dan is er natuurlijk altijd nog het verhaal dat de zon zelf een soort dubbelster is met een enorm verafzijnde bruine dwerg (van een aantal Jupiter-massa's) als zusje. Als zelfs exitmundi het niet tot onzin durft te verklaren...

Lincoln 25 april 2007 10:47

Cool, binnenkort krijgen we hier "star-wars" toestanden ha ha...

Asshen Sukar 25 april 2007 10:58

De meeste exo-planeten zijn eigenlijk planeten die een ongeval hebben gehad en die niet op natuurlijke manier kunnen ontstaan zijn. Juist om die reden vinden we ze ook.
Normaal gezien zouden volgens de wetten van de fysica planeten die dicht bij de zon staan kleine snelroteerende planeetjes moeten zijn.
Degene die we nu vinden zijn echter gigantische jupiters die snel rond hun moederster draaien en zwaar genoeg zijn om hun ster door hun eigen zwaartekracht te laten bewegen. Op die manier worden ze ook gevonden.

Er zijn voor zover ik weet 2 manieren om de ster te vinden, ofwel kan je de ster heel snel door de zwaartekracht van de planeet zien bewegen ofwel verzwakt de lichtsterkte heel regelmatig en vind je zo de planeet. Dit kan alleen als je planeet groot genoeg en dicht genoeg bij de zon staat om het effect op de ster te meten.

Er wordt virtueel aangetoond dat iets rond de ster draait, de planeet zien je niet. Dacht gelezen te hebben dat we er ooit eentje gezien hadden door een zonsverduistering. Er zijn een paar manieren om te bepalen wat de dichtheid van de planeet is hoe groot, hun rotatiesnelheid en hoe zwaar. Er zijn soms meerdere superplaneten rond een ster gevonden en ik dacht eentje die een maan had.

Er zijn er een paar die heel vreemde banen hebben en die verticaal rond ze ster draaien of zich als een komeet gedragen.

De huidige theorie gaat men er vanuit dat die superjupiters ooit met iets heel zwaar of een andere planeet gebotst zijn en zo uit hun normale baan horizontale baan rond de ster geraakt zijn. Het blijft een theorie, we hebben er nog nooit een zien botsen met iets anders en we kunnen ze ook niet echt zien.

Gezien de abnormaliteit van deze planeten is het onmogelijk dat er leven op is of dat ze nuttig zouden zijn om te vergelijken met onze zonnestelsel

Maar het blijft een interessante zoektocht

Derk de Tweede 25 april 2007 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2626223)
Dankzij Jupiter zijn er zoveel astroïden, anders was Ceres nu een echte planeet geweest. Er wordt inderdaad vaak gezegd dat zonder onze zon, maan en Jupiter het leven hier niet mogelijk was geweest, maar ik denk dat je daarmee het leven onderschat.
En dan is er natuurlijk altijd nog het verhaal dat de zon zelf een soort dubbelster is met een enorm verafzijnde bruine dwerg (van een aantal Jupiter-massa's) als zusje. Als zelfs exitmundi het niet tot onzin durft te verklaren...

Niet het leven, wel intelligent leven want dat heeft de tijd nodig om zich te ontwikkelen.
Overgens is de zon van de ontdekte planeet een rode dwerg, en dat voorspelt weinig goeds.

Jazeker 25 april 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2626500)
Overgens is de zon van de ontdekte planeet een rode dwerg, en dat voorspelt weinig goeds.

Enfin, we hebben dus een geroosterde planeet gevonden...

carlgustaaf 25 april 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2625932)
Fantastisch nieuws!!!

Super Earth discovered
A team from the European Southern Observatory (ESO) says that they have discovered a "super-Earth". Five times the size of Earth, it is believed to be one of the of the most intriguing worlds so far in the search for extraterrestrial life.
Meer hier:
http://www.france24.com/france24Publ...her-earth.html

Hoe mooi!

Hoe meer expolaneten er ontdekt worden, hoe waarschijnlijker het begint te lijken dat het Universum boordevol leven zit. Hoe meer Leven hoe meer Vreugd, nie?

Alleszins, ik kan niet wachten tot we daar eens een kijkje gaan nemen. Goe bezig!

Hoeveel Aarde-achtige exoplaneten met Leven denkt u dat er bestaan, out there?

je moet wel ontzettend pretentieus en/of naïef zijn om te denken dat in het hele Universum, waarvan we niet eens de grenzen kennen, zo énorm dat dat is, wij, en de dieren hier op aarde, de enigste levende wezens zijn die er bestaan.
Planeten vergelijkbaar met de onze bestaan er mischien met miljoenen...maar zeker zijn we natuurlijk van niks, momenteel.Ik kan daar in ieder geval niks over verzekeren.Maar ik sluit niet uit dat er andere bewoonde, of door ons bewoonbare , planeten bestaan...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be