evilbu |
25 april 2007 20:30 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
(Bericht 2627265)
Daarover kunnen we ons de vraag stellen als we zien de interesse die de Franstalige pers en media in België aan de Franse verkiezingen tonen. Lees de Franstalige pers en je hebt onmiddellijk het indruk dat dit nationaal nieuws is.
Natuurlijk is er een groot cultureel verband tussen Franstalig België en Frankrijk, zoals tussen Vlaanderen en Nederland. Maar dat ik weet hebben de Vlaamse TV-zenders niet hun programma's gewijzigd bij de Nederlandse verkiezingen voor een speciale uitzending over die verkiezingen. RTBF en RTL-TVI hebben dat wel gemaakt, wat de Franse verkiezingen betreft. Die uitzendingen, net als die op TF1 en France 2, hebben een sterke audimat in Franstalig België gehad.
|
Er is een beetje in Ter Zake over gesproken. Er zijn wel reportages hoor, maar zeker geen afwijking van het normale programma.
Eigenlijk is het heel simpel gezegd : wij volgen Nederland, jullie volgen Frankrijk.
Jullie volgen Frankrijk veel meer dan wij Nederland, maar omgekeerd is er wel nog meer interesse voor Vlaanderen in Nederland dan in Frankrijk voor Franstalig België. (hoeveel Fransen zouden een franstalig politicus van België bij naam kunnen noemen?)
Citaat:
Wat denkt u ervan? Is er teveel interesse daarover of is het logisch volgens u?
|
Ik denk dat wij mekaar volledig vinden. België leeft niet bij die mensen. Ze spreken geen Nederlands, hun interesses liggen in het zuiden en niet in het noorden. Ik vraag me af hoeveel de mensen exact een jaar geleden konden zeggen over de Vlaamse premier Leterme (en hoeveel van hen bijvoorbeeld konden zeggen welke coalitie bestuurd wordt door Leterme)
Kom niet af met dat dit de schuld is van de boze flaminganten, erg veel interesse in de Vlaamse taal en cultuur is er nooit geweest.
België is iets dat land en geld opbrengt, punt.
|