Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Armoedekloof Vlaanderen-Wallonië groeit spectaculair (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88495)

Zwartengeel 27 april 2007 08:49

Armoedekloof Vlaanderen-Wallonië groeit spectaculair

(Belga) Terwijl de armoede in Wallonië de afgelopen jaren is toegenomen, gaat Vlaanderen vlot mee met de Europese top. Dat blijkt uit cijfers van de sp.a-studiedienst die De Morgen kon inkijken. Tussen 1999 en 2005 is het aantal Belgen dat onder de armoederisicodrempel leeft, gestegen van 13 tot 15 procent. In Wallonië steeg hun aandeel van 13 tot 17,5 procent, in Vlaanderen daalde het van 13 tot 10,7 procent.

© BELGA

"Alleen Zweden doet het met 9 procent beter dan Vlaanderen", zegt sp.a-voorzitter Johan Vande Lanotte. Dat geldt ook voor de inkomensongelijkheid. In Vlaanderen verdienen de 20 procent hoogste inkomens 3,5 maal meer dan de 20 procent laagste, in Zweden gaat het om een factor 3,3. Ook hier hinken Wallonië (4,1) en vooral Brussel (7,4) achterop. Volgens Vande Lanotte is de groeiende kloof in de eerste plaats het gevolg van het verschil in werkzaamheidsgraad. (DWM)

----------------------------------------------------------------------

Nogmaals een bevestiging van wat we al lang wisten, dus. Hallo, mijnheer Di Rupo? Wat heeft de miljardenstroom Wallonië nu al bijgebracht? En voor wanneer is het volgende Marshallplan?

Raven 27 april 2007 08:51

Citaat:

Volgens Vande Lanotte is de groeiende kloof in de eerste plaats het gevolg van het verschil in werkzaamheidsgraad
voila :).

Wie niet wil werken, moet armoede lijden ;-)

guerin 27 april 2007 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2629476)
voila :).

Wie niet wil werken, moet armoede lijden ;-)

Dit is een dogma en de oudste zoon van de god arbeidsethos.

omaplop 27 april 2007 10:42

Of ne rijke pa hebben!!

omaplop 27 april 2007 10:48

Ik weet niet of een Waal vindt dat hij armer is dan een Vlaming. Ze hebben een andere mentaliteit : zijn zeker geen workaholics en profiteren meer van het leven.

Mooi weer? dan gaan we lekker buiten in de tuin een glasje drinken: het werk loopt niet weg.

Een Vlaming (de meeste) grijpen het mooie weer aan om extra te werken, een Waal geniet.

En toch heb ik niet de indruk dat ze minder hebben, integendeel, ze kopen gemakkelijker zonder veel overleg.

En ze zijn veel minder individueel: de ene helpt de andere zowel met handenarbeid als met materiaal.

Dat was vroeger ook in Vlaanderen zo, nu wil de ene de andere overtroeven.

Nierika 27 april 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 2629621)
Ik weet niet of een Waal vindt dat hij armer is dan een Vlaming. Ze hebben een andere mentaliteit : zijn zeker geen workaholics en profiteren meer van het leven.

Mooi weer? dan gaan we lekker buiten in de tuin een glasje drinken: het werk loopt niet weg.

Een Vlaming (de meeste) grijpen het mooie weer aan om extra te werken, een Waal geniet.

En toch heb ik niet de indruk dat ze minder hebben, integendeel, ze kopen gemakkelijker zonder veel overleg.

En ze zijn veel minder individueel: de ene helpt de andere zowel met handenarbeid als met materiaal.

Als het gaat om mensen die onder de armoededrempel zitten, denk ik niet dat er hier nog sprake kan zijn van "meer van het leven genieten".

De doorsnee middenklasse Waal heeft misschien meer een laissez passer mentaliteit dan de doorsnee middenklasse Vlaming, maar als het over de armsten onder ons gaat, denk ik niet dat je het hier nog kunt op afschuiven.

solidarnosc 27 april 2007 11:11

De SP.a studiedienst. Vreemd dat we daar nu pas iets van horen en nog vreemder dat onze rechtse medemensen direct geloven wat daaruit komt...

Bob 27 april 2007 11:13

Misschien tijd om eens boven water te komen met een paar werkloosheidscijfers.
Is dit niets voor de studiedienst van den spa, cijfers die daarna door een gunstige wind op de redaktie van de morgen, kunnen belanden ?

baseballpolitieker 27 april 2007 11:13

Citaat:

Dat mag allemaal best waarzijn maar dan moeten ze geen geld van ons verwachten! WIJ hebben zoals jij zegt gewerkt voor ons succes en zij niet dus mogen ze niet verwachten dat wij hen geld gaan geven!

solidarnosc 27 april 2007 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2629650)
Dat mag allemaal best waarzijn maar dan moeten ze geen geld van ons verwachten! WIJ hebben zoals jij zegt gewerkt voor ons succes en zij niet dus mogen ze niet verwachten dat wij hen geld gaan geven!

Als we die redenering volgen dat zetten we Limburg en steden als Antwerpen en Gent ook beter meteen droog want daar is de werkloosheid en armoede ook veel hoger dan het Vlaams gemiddelde en zelfs hoger dan het Waalse gemiddelde.

baseballpolitieker 27 april 2007 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2629661)
Als we die redenering volgen dat zetten we Limburg en steden als Antwerpen en Gent ook beter meteen droog want daar is de werkloosheid en armoede ook veel hoger dan het Vlaams gemiddelde en zelfs hoger dan het Waalse gemiddelde.

Jij snapt er dus niets van hé, lees eens heel het bericht dat ik gequote heb plus mijn bericht natuurlijk!

Hans1 27 april 2007 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2629475)
(Belga) Terwijl de armoede in Wallonië de afgelopen jaren is toegenomen, gaat Vlaanderen vlot mee met de Europese top. Dat blijkt uit cijfers van de sp.a-studiedienst die De Morgen kon inkijken. Tussen 1999 en 2005 is het aantal Belgen dat onder de armoederisicodrempel leeft, gestegen van 13 tot 15 procent. In Wallonië steeg hun aandeel van 13 tot 17,5 procent, in Vlaanderen daalde het van 13 tot 10,7 procent.

© BELGA

"Alleen Zweden doet het met 9 procent beter dan Vlaanderen", zegt sp.a-voorzitter Johan Vande Lanotte. Dat geldt ook voor de inkomensongelijkheid. In Vlaanderen verdienen de 20 procent hoogste inkomens 3,5 maal meer dan de 20 procent laagste, in Zweden gaat het om een factor 3,3. Ook hier hinken Wallonië (4,1) en vooral Brussel (7,4) achterop. Volgens Vande Lanotte is de groeiende kloof in de eerste plaats het gevolg van het verschil in werkzaamheidsgraad. (DWM)

----------------------------------------------------------------------

Nogmaals een bevestiging van wat we al lang wisten, dus. Hallo, mijnheer Di Rupo? Wat heeft de miljardenstroom Wallonië nu al bijgebracht? En voor wanneer is het volgende Marshallplan?

De lookloof tussen mannen en vrouwen moeten we dichten, maar niet die tussen Noord- en Zuid-België.

Hier klopt iets niet.

Jan Meuleman 27 april 2007 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 2629611)
Of ne rijke pa hebben!!

Of voor de PS stemmen.

Jan Meuleman 27 april 2007 11:47

Citaat:

Terwijl de armoede in Wallonië de afgelopen jaren is toegenomen, gaat Vlaanderen vlot mee met de Europese top. Dat blijkt uit cijfers van de sp.a-studiedienst die De Morgen kon inkijken. Tussen 1999 en 2005 is het aantal Belgen dat onder de armoederisicodrempel leeft, gestegen van 13 tot 15 procent. In Wallonië steeg hun aandeel van 13 tot 17,5 procent, in Vlaanderen daalde het van 13 tot 10,7 procent.
Michel Daerden : C'est ça le grand PS

Zwartengeel 27 april 2007 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2629679)
De lookloof tussen mannen en vrouwen moeten we dichten, maar niet die tussen Noord- en Zuid-België.

Hier klopt iets niet.

Nee, als de kloof tussen 'Noord-België' en 'Zuid-België' ondanks de miljardentransfers jaar niet gedicht raakt, klopt er inderdaad iets niet.

Goed dat je dat vastgesteld hebt.

Casca 27 april 2007 12:07

Niks mis met kloven.

solidarnosc 27 april 2007 12:09

Opvallend dat onze rechtse vrienden meteen geloven wat de SP.a in De Morgen zegt. Ik zie niet één maar twee rode lichten. ;)

Zwartengeel 27 april 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2629712)
Opvallend dat onze rechtse vrienden meteen geloven wat de SP.a in De Morgen zegt. Ik zie niet één maar twee rode lichten. ;)

Het is nu eenmaal een zoveelste bevestiging van wat al jaren gezegd wordt, en dat niet alleen in DM. Een eenmalige peiling die plotseling tegen de stroom in het omgekeerde beweerdt van de algemene gedachtengang (slechts 6% voorstanders van Vlaamse onafhankelijkheid, nietwaar?) vraagt gewoon om met een zak zout genomen te worden.

fox 27 april 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2629712)

Ook opvallende dat de Belgische gezinde SP nu plots met cijfers over Vlaanderen op de proppen komt omdat de Belgische cijfers niet zo gunstig zijn...

fox 27 april 2007 12:51

Citaat:

Ik weet niet of een Waal vindt dat hij armer is dan een Vlaming. Ze hebben een andere mentaliteit : zijn zeker geen workaholics en profiteren van de Vlamingen.

Fixed Your Post

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be