![]() |
Guernica: Open Brief Aan Geert Bourgeois
Geachte,
De pers heeft gisteren u steun bericht aan de plechtigheden ter aanleiding van de 70e verjaardag van de luchtaanval tegen de Baskische plaats Guernica, tijdens de Spaanse burgeroorlog. Voor vrede en tegen de schending van de rechten van de mensen. Principieel niets tegen inderdaad te moeten zeggen. Mar van een Belgische politicus, Vlaams bovendien, en inzake Spaanse burgeroorlog en nog meer inzake Guernika zou en beetje meer omzichtigheid worden gevraagd en verwacht, 't is waar. En nog meer van een politicus die als belangrijkste erfgenaam wordt beschouwd van de overleden Volks Unie, de "Baskische (separatistische) verbinding" -met terroristen of vrienden van terroristen- een van de (echte) oorzaken m.i. zijnde van de neergang en het uitendelijke verdwijnen van deze politike partij. 'T is geen geheim inderdaad dat de ETA-beweging hier in België eind jaren vijftig en begin jaren zestig precies in de omggeving ontstond van Vlaamse nationalistische milieus die deze partij toen ging stichten...Ertussen Lode Claes, schepen (onder de Duitsers) van het Brusselse gemeentehuis tijdens de Twede wereldoorlog en later co-stichter van het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang). En diegene die als voorouders van die terroriste-bende kunnen worden beschouwd, stichters -hier in België, in de buurt van Leuven- van wat "de erste ETA" (ETA primera) werd genoemd, waren meestal "niños de la guerra" inderdaad.... Slacthoffers alleen? Eeuwige slachtoffers zelfs, zoals ze hier in België lijken altijd te worden beschouwd (en gevierd), in Vlaanderen vooral? Ze waren niet de enige, in elk geval...Geen kinderen, uit de andere sector voortkomende van de Spaanse burgeroorlog -de nationalistische, de nationale, of gewoon Franco kant-, waren hier in België wegens humanitaire redenen ontvangen. Geen ervan, ik ben formeel, op individuele uitzonderingen na (vooral aan Franstalige kant) Onpartijidg de Belgische politieke verantwoordelijke toen, tijdens de Spaanse burgeroorlog, en in het bijzonder Cardinaal Van Roey, die later van collaboratie beschuldigd werd, tijdens de Twede Wereldoorlog? Ze nam de nettelige taak op zich in elk geval, het grootste gedeelte van die kleine vluchtelingen -de Baskische kinderen precies, uit katolieke en tegelijkertijd Basiche nationalisten gezinnen voortkomende (rond twee duizend van vijf duizend in totaal...)- praktisch alleen in Vlaanderen en in Vlaamse (en katolieken) gezinnen te verdelen... Hoe anders zou dat alles dus nog vandaag te beschouwen dan als een van de belangrijkste overwinningen of proefkaarten in elk geval, van de werelwijde oorlogspropaganda campagne rond de luchtaanval tegen Guernica, toen georkestreerd, en in het leven nog vandag de daag?: de overwegende katholieken (en Rechtse) Vlanderen -principieel niet gekant, in vergelijking met Franstalige België, tegen het militaire opstand dat in Spanje toen gebeurd-, door de tovermacht van de (Vlaamse) Primaat desondanks, kinderen alleen en uitsluitend aan het ontvangen van de "andere" sector (die van de Roden precies) in de Spaanse burgeroorlog... "Baskische sympatiën van de Vlamingen", grote probleem voor Spanje en de Spanjaarden inderdaad!....Toen en nog vandaag. Anti-Spaanse racismus (meer of minder stiekem, en onder het woorwendsel van de Bakische onafhankelijkheid) precies bij die sectors -die van hun politieke voorgangers bedoel ik- die van een andere soort racismus werden beschuldigd (tijdens de Twede Werld Oorlog)? Ik zal hier aan de Vlaamse zelfs het woord geven, heel graag .... Hoe anders uw gebaar beschouwen, ten aanzien van de linkse kant van de publieke opinie inderdaad, mijnheer Bourgeois, dan als nog een uitstekende afbeelding van wat onder mijn verantwoordelijkheid een vorm van Belgische compromis genoemd heeft...ten koste van Spanje en de Spanjaarden, hun reputatie en hun verleden, altijd of bijna. Gelijk die motie in de Vlaamse Parlement tien jaar geleden voor amnistie tegen de repressieslachtoffers van na de Twede Wereldoorlog...samengebundeld met een andere petitie voor schadevergoeding aan Vlaamse oud-strijders (uitsluitend aan de Rode-Repulikeinse kamp), tijdens de Spaanse burgeroorlog. Het terrorismus in Spanje -het ETA-terrorismus vooral- is nog niet af, mijnher Bourgeois. En bij de herdenking van de Guernica luchtaanval kunt U niet eerlik abstractie ervan maken zonder het gevaar te lopen als een vriend van terroristen of van terroristen vrienden voortaan door te gaan. De grootste "alibi", de belangrijkste voorwendsel altijd aangevoerd voor de meer dan acht honderd ETA-(Spaanse) slachtoffer is gedurende dertig jaren altijd Guernica precies geweest, of liever de Guernica legenda over de (Duitse) luchtaanval van zeventig jaar geleden, mijnheer Bourgeois. Genoeg van de macht en de invloed en de handelingen van de Belgische "lobby" "kinderen van de Spaanse burgeroorlog"!!! ("Buitenlandse" of vooral "Spaanse" o "Hispanische" zaken" bij de Vlaamse regering?....) Stop aan de inmening in de Spaanse Baskenland, minheer Bourgeois!!! |
Genoeg Van Propagandaoorlog, Mijnheer Bourgeois!!!
Guernica is niet alleen een propaganda thma, U zal misschien zeggen, mijnheer Bourgeois. U hebt gelijk, Gernica is bovendien een van de grootste mythus van de Geschiedenis in de twintigste eeuw. En ambilvalente mythus inderdaad. Rond de Duiste luchtaanval bij de Spaanse burgeroorlog, en ook rond de beroemde geliknamige schilderij van Picasso in de Internationale Tenstontelling van Parijs ten eerste vertoond, hetzelfde jaar van de luchtaanval, en door de schilder bewerkgesteligd in opdracht van de (Rode) Republikeinse regering.
De beste schilderij van alle tijden, zoals ze nog door vele wordt beschouwd? In elk geval een vreselijk krachtig wapen in deze al zeventig jaar gaande (internationale) propagandaoorlog . Samen met de instrumentalisatie over de dood van Garcia Lorca zou ze micsschien de meest beslissende van alle troefen: een soort V-1 en V-2 (allebij) in deze propagandaoorlog rond de Spanse burgeroorlog. In Frankrijk woed laatste dagen -ter aanleiding van de Zeventigste Verjaardag- een polemiek daarolmtrent, naarmate de propagandaoorlog weer in brand is gaan vliegen. En boek vooral -"Guernica" van de Engelse Jan Patterson- en de laatste uitgave van "Histoire" hebben ze nu angewakkeerd. De cijferoorlog voor goed verloren hebbende weliswaar -er is sparke in Spane voortan van maar honderd of twee honderd inderdaad- hebben ze het nu vooral over de symoblische belnag van deze luchtaanval. Guernika, het origineel (een beetje zoals Auswitch voor alle oorlogsmisdaden ter gronde) van alle (misdadige) luchtaanvallen van de 20e eeuw. Teveel is teveel, zegen jullie in het Nederlands....Hiroshima, Nagashaki, Hamburgo, Dresde, en nog dichter bij jullie, Caen of Rouen, en nog veel dichter bij, de gealieerde luctaanvallen tegen Ijper, Krotrij vooral, en andere Vlaamse steden...En nog ene dichter bij me, die van Elsene, door de gealieerde gepleegd, per vergissing zogezegd (meer dan in Guernica terloops: drie honder doden in de burt van de Etterbeek station in April 1943) Allemaal volgens die propagandaoorlog logiek in elk geval alleen maar loutere copieën van de Uhr-luchtaanval, die van Guernica inderdaad, ide als de eerste oorzak van de Kwad (causa exemplaris...) volgens sommige (nog) moet worden beschouwd....Nog nu in Vlaanderen -zoals eeuwen lang- het absolute Kwaad gedopt...met een Spaanse naam. ... In het Verdriet van België -waar ik het Nederlands begon te leren- vertelt Hugo Claus het gealieerde luchtaanval over Walle (t.t.z. Kortrijk) waarmee hij een van de zijn meeste geslaagd passages gedan kirjgt van het gaanse boek, dar waar er van de kleine Aristoteles onder de puinenhoop liggende sprake is...Vel veel sterker en angrijpender dan de vage imago van een wereldberoemde kind van het Gernica van Picaso inderdaad. Waarom geen word (ooit) over Kortrijk en wel over Guernica (nog altijd), mijnheer Bourgeois |
Abstractie makend van het schabouwelijke Nederlands dat de tekst quasi onleesbaar heeft gemaakt, vind ik dit een potje kronkelredeneren om u te zeggen:
-Omdat de ETA terreuraanslagen heeft gepleegd in de jaren '50 en '60, mag Gernika niet herdacht worden? Mag Bloody Sunday dan wel herdacht worden omdat de IRA toen actief was? -Guernika heeft niet zoveel slachtoffers gemaakt als de grote bombardementen van de Tweede Wereldoorlog, maar is belangrijk omdat het a) de eerste grote luchtaanval op een burgerdoelwit was met als enige doel schade aan te richten aan bevolking en patrimonium b) een knappe symbolisering is van de gewelddadige en meedogenloze manier waarop de Franco-dictatuur in wording de Baskische identiteit probeerde te vernietigen |
Genoeg van inmenging en van vernedering!!!
Citaat:
Nog eens waarom Guernica en niet alle geallieerde luchtaanvallen over Vlaamse steden gedurende de twede Wereldoorlog? Zouden jullie U misschien meer betrokken voelen bij de Spaanse burgeroorlog dan bij de twede Wereldoorlog ineigenland? (Hoe vreemd het ook mag blijken -voor buitenlanders vooral- heb ik mezelf het altijd zo gedacht inderdaad!...) En wat je argumenten eigenlijk betreft: Ten eerste (ad primum, "a"), dat is nooit bewezen geweest. Gewoon een luchtaanval met meer dan verantwoorde strategische doelen en -héla�*s- met collaterale schaden ook zoals vele andere luchtaanvallen in de loop van de 20e eeuw, tot nu toe...Dat is de enige dat tot nog toe bewezen is geweest, en de vermelde uitgave van "Histoire" aanvaardt het, ten minste op impliciet wijze. Geheime gesprek vlak voor de aanval tussen Von Richtofen en Juan Vigon? Bla, bla, bla...Geen concrete bewijzen geen, van mitrallering tegen burgers in elk geval (zoals het over Drede bvd wel bestaan integendeel) Ten tweede (ad secundum, "b") Gewelddadige en meddogenloze manier? Ik zal je darover iets zeggen. Er is een bestsseller nu in de Brusselse boekenwinkels over the twede Wereldoorlog in de Oostfront "Les bienveillants" (Little) en men heeft darover inde pers gezegd dat de massamoorden in de Oostfront in een bepaalde opzicht erger dan Auschwitz waren geweest omdat in de laatste genoemde de "tête �* tête" tussen beuls en slachtoffers toch was vermeden... Wel nu, Guernica was, hoe vreselijk ook mag zijn geweest, een luchtaanval. Enkele maanden vroeger (November 1936) integendeel vonden de massamoord plaats van Paracuellos del Jarma, door de communisten gepleegd, waarvan ik nooit in Belgie, ik ben formeel, nooit, de minste vemeelding heeft gelezen- en waar er tot nu toe meer dan vier duizend slacthoffers tot nu toe zijn geidentificeerd geweest (honderden onder hen minderjarig, veertien-, vijfteen- en zestienjarige...) OoK colaterale schade? Zoals je wilt, maar ze integendeel was die "tête �* tête" met hun beulen niet gespaard. Met palen, stenen en ijzerstoken afgemaakt... Nooit de minste herdenking -wat zeg ik? de minste vermelding- in België inderdaad. Genoeg van inmenging en van vernedering!!! |
Citaat:
Ga je dan de bezetters (de Spaanse fascistische staat) buitengooien uit Hegoalde?? |
Ik dacht dat een open brief maar open was in een richting : de geadresseerden.
Of met andere woorden : onderteken uw brief eens.:| |
Ondergetekende (en gecorrigeerde) versie
Citaat:
(Je hebt gelijk, 't is waar ook dat de zaak blijft riskerende ten hoogste: voor veel minder hebben sommige in Spanje al die jaren hun portie vuur behoorlijk toegediende gekregen....Dat doet er niets toe, ik heb me nooit ondergeschuild et ik doe dat nu ook niet. Trouwens ik dacht toch voldoende bekend te zijn binnen en buitendeze fourms, daarom misschien dat ik gewoon vergeet mijn open brief volledig te ondertekenen. Hier beneden dus, op het einde van die corrigeerde versie, mijn twee familienamen en voornam) OPEN BRIEF AAN GEERT BOURGEOIS (I) Geachte, De pers heeft gisteren u steun bericht aan de plechtigheden ter aanleiding van de 70e verjaardag van de luchtaanval tegen de Baskische plaats Guernica, tijdens de Spaanse burgeroorlog. Voor vrede, en tegen de schending van de rechten van de mensen. Principieel, niets tegen inderdaad te moeten zeggen. Mar van een Belgische politicus, Vlaams bovendien, en inzake Spaanse burgeroorlog en nog meer inzake Guernika zou en beetje meer omzichtigheid worden gevraagd en verwacht, 't is waar. En nog meer van een politicus die als belangrijkste erfgenaam wordt beschouwd van de overleden Volks Unie, de "Baskische (separatistische) verbinding" -met terroristen of vrienden van terroristen- een van de (echte) oorzaken m.i. zijnde van de neergang en het uitendelijke verdwijnen van deze politieke partij. 'T is geen geheim inderdaad dat de ETA-beweging hier in België eind jaren vijftig en begin jaren zestig precies in de omgeving ontstond van Vlaamse nationalistische milieus die deze partij (VU) toen ging stichten...Ertussen, Lode Claes, schepen (onder de Duitsers) van het Brusselse gemeentehuis tijdens de Twede wereldoorlog en later mede-stichter van het Vlaams Blok (nu Vlaams Belang). En diegene die als voorouders van die terroriste-bende kunnen worden beschouwd, stichters -hier in België, in de buurt van Leuven- van wat "de erste ETA" (ETA primera) werd genoemd, waren meestal "niños de la guerra" inderdaad.... Slacthoffers alleen? Eeuwige slachtoffers zelfs, zoals ze hier in België lijken altijd te worden beschouwd (en gevierd), in Vlaanderen vooral? Ze waren niet de enige, in elk geval...Geen kinderen, uit de andere sector voortkomende van de Spaanse burgeroorlog -de nationalistische, de nationale, of gewoon Franco kant-, waren hier in België wegens humanitaire redenen ontvangen. Geen ervan, ik ben formeel, op individuele uitzonderingen na (vooral aan Franstalige kant) Onpartijidg de Belgische politieke verantwoordelijke toen, tijdens de Spaanse burgeroorlog, en in het bijzonder Cardinaal Van Roey, die later van collaboratie beschuldigd werd, tijdens de Twede Wereldoorlog? Ze nam de nettelige taak op zich in elk geval, het grootste gedeelte van die kleine vluchtelingen -de Baskische kinderen precies, uit katolieke en tegelijkertijd Baskiche nationalisten gezinnen voortkomende (rond twee duizend van vijf duizend in totaal...)- praktisch alleen in Vlaanderen en in Vlaamse (en katolieken) gezinnen te verdelen... Hoe anders zou dat alles dus nog vandaag te beschouwen dan als een van de belangrijkste overwinningen of proefkaarten in elk geval, van de werelwijde oorlogspropaganda campagne rond de luchtaanval tegen Guernica, toen georkestreerd, en in het leven nog vandag de daag?: de overwegende katholieken (en Rechtse) Vlanderen -principieel niet gekant, in vergelijking met Franstalige België, tegen het militaire opstand dat in Spanje toen gebeurd-, door de tovermacht van de (Vlaamse) Primaat desondanks, kinderen alleen en uitsluitend aan het ontvangen van de "andere" sector (die van de Roden precies) in de Spaanse burgeroorlog... "Baskische sympatiën van de Vlamingen", grote probleem voor Spanje en de Spanjaarden inderdaad!....Toen en nog vandaag. Anti-Spaanse racismus (meer of minder stiekem, en onder het woorwendsel van de Bakische onafhankelijkheid) precies bij diezelfde sectors -die van hun politieke voorgangers bedoel ik- die van een andere soort racismus werden beschuldigd (tijdens de Twede Werld Oorlog)? Ik zal hier aan de Vlaamse zelfs het woord geven, heel graag .... Hoe anders uw gebaar beschouwen, ten aanzien van de linkse kant van de publieke opinie inderdaad, mijnheer Bourgeois, dan als nog een uitstekende afbeelding van wat onder mijn verantwoordelijkheid Belgische compromis zou noemen...ten koste van Spanje en de Spanjaarden, hun reputatie en hun verleden, altijd of bijna. Gelijk die motie in de Vlaamse Parlement tien jaar geleden voor amnistie tegen de repressieslachtoffers van na de Twede Wereldoorlog...samengebundeld met een andere petitie voor schadevergoeding aan Vlaamse oud-strijders (uitsluitend aan de Rode-Republikeinse kamp), tijdens de Spaanse burgeroorlog. Het terrorismus in Spanje -het ETA-terrorismus vooral- is nog niet af, mijnher Bourgeois. En bij de herdenking van de Guernica luchtaanval kunt U niet eerlik abstractie ervan maken zonder het gevaar te lopen als een vriend van terroristen of van terroristen vrienden voortaan door te gaan. De grootste "alibi", de belangrijkste voorwendsel altijd aangevoerd voor de meer dan acht honderd ETA-(Spaanse) slachtoffer is gedurende dertig jaren altijd Guernica precies geweest, of liever de Guernica legenda over de (Duitse) luchtaanval van zeventig jaar geleden, mijnheer Bourgeois. Genoeg van de macht en de invloed en de handelingen van de Belgische "lobby" "kinderen van de Spaanse burgeroorlog"!!! ("Buitenlandse" of vooral "Spaanse" o "Hispanische" zaken" bij de Vlaamse regering?....) Stop aan de inmening in het Spaanse Baskenland, minheer Bourgeois!!! OPEN BRIEF AAN GEERT BOURGEOIS (II) Guernica is niet alleen een propaganda thma, U zal misschien zeggen, mijnheer Bourgeois. U hebt gelijk, Gernica is bovendien een van de grootste mythus van de Geschiedenis in de twintigste eeuw. En ambilvalente mythus inderdaad. Rond de Duiste luchtaanval bij de Spaanse burgeroorlog, en ook rond de beroemde geliJknamige schilderij van Picasso in de Internationale Tenstontelling van Parijs ten eerste vertoond, hetzelfde jaar van de luchtaanval, en door de schilder bewerkgesteligd in opdracht van de (Rode) Republikeinse regering. De beste schilderij van alle tijden, zoals ze nog door vele wordt beschouwd? In elk geval een vreselijk krachtig wapen in deze al zeventig jaar gaande (internationale) propagandaoorlog . Samen met de instrumentalisatie over de dood van Garcia Lorca zou ze misschien de meest beslissende van alle troefen in handen van de idezologizche afstammelingen van de verliezer van toen: een soort V-1 en V-2 (allebij) in deze propagandaoorlog rond de Spanse burgeroorlog. In Frankrijk woedt laatste dagen -ter aanleiding van de Zeventigste Verjaardag- een polemiek daaromtrent, naarmate de propagandaoorlog weer in brand is gaan vliegen. En boek vooral -"Guernica" van de Engelse Jan Patterson- en de laatste uitgave van "Histoire" hebben ze nu angewakkeerd. De cijferoorlog voor goed verloren hebbende weliswaar -er is sprake in Spane voortaan van maar honderd of twee honderd inderdaad- hebben ze het nu vooral over de symoblische belang van deze luchtaanval. Guernika, het origineel (een beetje zoals Auswitch voor alle oorlogsmisdaden ter gronde) van alle (misdadige) luchtaanvallen van de 20e eeuw. Teveel is teveel, zegen jullie in het Nederlands....Hiroshima, Nagashaki, Hamburgo, Dresde, en nog dichter bij jullie, Caen of Rouen, en nog veel dichter bij, de gealieerde luctaanvallen tegen Ijper, Kortrijk vooral, en andere Vlaamse steden...En nog ene dichter bij me, die van Elsene, door de gealieerde gepleegd, per vergissing zogezegd (meer dan in Guernica terloops: drie honder doden in de burt van de Etterbeekse station in April 1943) Allemaal volgens die propagandaoorlog logiek in elk geval alleen maar loutere copieën van de Uhr-luchtaanval, die van Guernica inderdaad, ide als de eerste oorzak van de Kwad (causa exemplaris...) volgens sommige (nog) moet worden beschouwd....Nog nu in Vlaanderen -zoals eeuwen lang- het absolute Kwaad gedoopt...met een Spaanse naam. ... In het Verdriet van België -waar ik het Nederlands begon te leren- vertelt Hugo Claus het gealieerde luchtaanval over Walle (t.t.z. Kortrijk) waarmee hij een van de zijn meeste geslaagd passages gedan krijgt van het gaanse boek, dar waar er van de kleine Aristoteles onder het puinenhoop liggende sprake is...Vel veel sterker en angrijpender dan de vage imago van de wereldberoemde kind van het Gernica van Picaso inderdaad. Waarom geen word (ooit) over Kortrijk en wel over Guernica (nog altijd), mijnheer Bourgeois? ADDENDA Nog eens waarom Guernica en niet alle geallieerde luchtaanvallen over Vlaamse steden gedurende de twede Wereldoorlog? Zouden jullie U misschien meer betrokken voelen bij de Spaanse burgeroorlog dan bij de twede Wereldoorlog in eigen land? (Hoe vreemd het ook mag blijken -voor buitenlanders vooral- heb ik mezelf het altijd zo gedacht inderdaad!...) En wat je argumenten eigenlijk betreft: Ten eerste (ad primum, "a"), dat is nooit bewezen geweest. Gewoon een luchtaanval met meer dan verantwoorde strategische doelen en -héla�*s- met collaterale schaden ook, zoals vele andere luchtaanvallen in de loop van de 20e eeuw, tot nu toe...Dat is het enige dat tot nog toe bewezen is geweest, en de vermelde uitgave van "Histoire" aanvaardt het, ten minste op impliciet wijze. Geheim gesprek vlak voor de aanval tussen Von Richtofen en Juan Vigon? Bla, bla, bla...Geen concrete bewijzen (geen), van mitraillering tegen burgers in elk geval (zoals het over Drede bvd wel bestaan integendeel) Ten tweede (ad secundum, "b") Gewelddadige en meddogenloze manier? Ik zal je darover iets zeggen. Er is een bestseller nu in de Brusselse boekenwinkels over the twede Wereldoorlog in de Oostfront "Les bienveillants" (Little) en men heeft ter aanlieding in de pers geschreven dat de massamoorden aan de Oostfront in een bepaalde opzicht erger dan Auschwitz waren geweest, omdat in de laatste genoemde de "face �* face" tussen beuls en slachtoffers toch was vermeden... Wel nu, Guernica was, hoe vreselijk ook mag zijn geweest, een luchtaanval. Enkele maanden vroeger (November 1936) integendeel vonden de massamoorden plaats van Paracuellos del Jarma, door de communisten gepleegd, waarvan ik nooit in Belgie, ik ben formeel, nooit, de minste herinnering heeft gelezen- en waar er tot nu toe meer dan vier duizend slacthoffers tot nu toe zijn geidentificeerd geweest (honderden onder hen minderjarig, veertien-, vijfteen- en zestienjarige...) Ook colaterale schade? Gelijk je wilt, maar ze integendeel was die "face �* face" met hun beulen niet bespaard. Met palen, pikken, stenen en ijzerstoken afgemaakt... Nooit de minste herdenking -wat zeg ik? de minste herinnering- in België gelezen inderdaad. Genoeg van inmenging en van vernedering!!! Ondergetekende: Juan Fernandez Krohn (in België al twintig jaar verblivende) Brussel. 1 mai 2007 |
Citaat:
stop de inmenging van spanje in Baskenland, ja. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag me af of je een spanjaard bent. (Ik ga er even van uit dat het antwoord op die vraag ja zal zijn) Ik heb een kleine bedenking bij je tekst en dat is de volgende : Denk je niet dat de kwaliteit van je nederlands vrij marginaal is ? Ter referentie, ikzelf ben ook spanjaard en reeds 30 jaar in België , toegegeven dat is (iets) langer als u maar ik denk dat ik toch niet zo'n onleesbare dingen maak als jij gepost hebt in deze thread. Toegegeven ik zal hier en daar weleens tiepfouten maken en/of rare zaken neerpennen maar ik maak me toch zorgen als ik zie dat mensen die reeds 20 jaar of langer hier zijn ZO een grammaticaal slechte teksten produceren. En 30 jaar is lang dat weet ik ... maar kijk eens naar Maxima in Nederland die ook oorspronkelijk spaanstalig is en nu reeds een al bij al vrij deftig nederlands spreekt. Inhoudelijk ga ik voorlopig niet reageren op je tekst maar ik vraag me wel af of je je tekst letterlijk uit het spaans vertaalde ( ik vermoed van wel eigenlijk ) en of je zelf de oorspronkelijke auteur was ? ( zo neen zou ik je graag vragen om een bronvermeldinkje ) mvg. Sint Ignacius |
Citaat:
|
Straffen toebak dat een Vlaams-nationalistische minister uit de Vlaamse regering gevraagd wordt goed te maken waar Belgique tekortschoot.
En in wat voor een 'Nederlands'... Zouden we hier met een belgicistisch-francofoon nep-profiel kunnen te maken hebben? |
Zeg krohn, ben jij een dubbelnick van Duveltje?
|
Arme Vlaamse Kerk!
Citaat:
(Si eres español, por que no te diriges a mi en español si tanto te cuesta el comprenderme? O acaso lo tienen aqui prohibido?.../..."Con la iglesia hemos topado querido Sancho" Wat? Veel erger nog! Met rode priesters, Sanchotje!!! ;-) ) Beste, Je weet veel weten, Ignazius (oorspronkelijk een Basisksche naam inderdaad ;-) ), maar je zegt weinig ..."Inhoudelijk ga ik voorlopig niet reageren", zegt je. Waaromke? Hebben je oversten je dat misschien verboden? Je geeef me de les Nederlands hier gelezen, Ignazius, maar wie heeft je gezegd dat ik van het Nederlands hier gebruik heb gemaakt? In elk geval zou ik hier, liever dan eigenlijk Nederlands, Spaanse Brabander willen gebruiken. Weet je wat dat is, Ignazius? Nooit gehoord? Meer dan waarschijnlijk inderdaad... Het was gewoon het Nederlands hier gepraat (en geschreven) in de tijden van de Spaanse Nederlanden (ook nooit gehoord ondanks je dertig jarige verblijf in Vlaanderen?) In elk geval, ik heb daarover hier voldoende behandeld. In de Knak te Brussel, afdeling Nederlands, was vorig week een boek daarover (in het Frans in twee volumes, "La Belgique espagnole") die erkende (blz. 99 2e deel) dat de hoge adel, het hoge clerus en hoge ambtenaren het Spaans perfect beheersten. Die alleen? Dat is m.i. een franstalige opzicht. Die was misschien het geval met het Frans in Vlaanderen geweest, na de stichting van het Belgische Onafhankelijke Staat, maar met het Spaans (volkse,"rabelaisienne" taal) is zeker een ander verhal...Hoge adel, hoog clerus, hoge ambtenaren bedoelde gewoon, in de Spaanse Nederlanden van de 16e en17e het gaanse volk gewoon. Spaanse Brabander? Gewoon et Nederlands door de twetalige Vlamingen van toen (Nederlands...en Spaans) gepraat, en geschreven. Wist U dat niet, Ignazius? Een beetje vreemd inderdaad! Arme Kerk van Vlaanderen! In elk geval niet alle katholieken, niet alle priesters ook niet, waren het eens met cardinaal van Roey inzake de Basskische kwestie tijdens de Spaanse burgeroorlog. Ik zal maar hier aan jou en aan iedereen de woorden herinneren van Staf De Clercq (VNV), in April 1937, na de luchtaanval van Guernica precies: "We willen het dramma aan onze volk besparen van een katholike volk zoals de Basken, door de blindheid van hun dirigenten in een contra-natura alliantie meegesleurd met de marxisten" De vader misschien van die toespraak was blijkbaar Odile Spruyte (ook nooit gehoord?), Vlaamse onderpastor, en geestelije vader van Staf de Clercq en van de VNV, die aan de kant van Franco toen was geweest. "No le pidas peras al olmo" (Spaanse spreekwoord) ;-) Goeien avond allemaal! |
Citaat:
Volgens mij is krohn een FDF-er van Spaanse origine. |
Wat heb ik te doen met Hollandse konningen en konninginnen?
Citaat:
Mooie oogst sucessen vorig jaar inderdaad!: buiten van de VUB, van de KUL en nog van de Gentse Universiteit (GU), en dat alles vanwege het veto van een en zelfde man , Walter de Bondt (?!) die na vier jaar geleidelijk alle vakken op een na van de Lerarenopleiding met succès (en met zoveel moeite enspaningen) te hebben afgelegd, een taaloekase tegen me gewoon dicteerde. Dat doet er niets toe trowens, 't is niet dat alles dat mij in de armen van de FDF zal gooien. Met een niet-Spanjaard zou hij (terloops gezegd) zich gewaagd dat te doen? IK betwijfel het Maar dan wat nog tegen me te doen, vraag ik U, al die dapper (en anonyme) foristen? Van mijn woning in Brussel ook buiten te gooien? Ook van België? Probeer maar eens. Ik vrees niettemin dat het jullie niet zal lukken.... Maxime, spreekt zij better dan ik het Nederlands? Proficiat? Voor een Argentijnse vrouw van Baskische afkomst (aan vaderlijke kant...) 't is zeker niet evident ;-) Maar wat heb ik eigenlijk te maken, dierbaar Ignanius, met de Hollandse koningen enkoninginen? ;-) En jou eigenlijk, "Spanjaard"?....;-) ;-) ;-) Goeien avond aan idedereen!!! ('T is waar) |
Wtf?
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
Citaat:
Hij is hier trouwens al eens komen posten in een andere draad vermoed ik... |
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be