Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Jong N-VA legt lijst neer in Waals-Brabant (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88550)

kroa 29 april 2007 09:37

Jong N-VA legt lijst neer in Waals-Brabant

Toch wel raar, een Vlaams-nationalistische partij die in Wallonië een lijst neerlegt.

Link zie: http://www.n-va.be/programma/standpu...il.asp?ID=2619

Ook www.n-wa.be

stab 29 april 2007 09:57

Op eerste zicht geen slecht initiatief.

garfield 29 april 2007 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 2632966)
Toch wel raar, een Vlaams-nationalistische partij die in Wallonië een lijst neerlegt.

in 2003 was dit ook het geval in Hennegouwen (daar kwam het toemalige Vlaams Blok ook op)

Jaani_Dushman 29 april 2007 10:47

Citaat:

Ook www.n-wa.be

Schitterend initiatief! :thumbsup:

:-P

evilbu 29 april 2007 11:07

Bemerk wel het verschil met de FDF-ers in Vlaanderen, hun website spreekt de mensen in het Frans toe (en blijkbaar zelfs alleen in het Frans) , hun naam is Franstalig,......
Toch begrijp ik dit niet :wtf:, hoe kunnen zij dit doen, hoeveel NVA-ers zijn woonachtig in Waals-Brabant?

lomeanor 29 april 2007 11:26

Ik vind het vooral een heel leuk initiatief. :thumbsup:

Burry 29 april 2007 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2633081)
Toch begrijp ik dit niet , hoe kunnen zij dit doen, hoeveel NVA-ers zijn woonachtig in Waals-Brabant?

Iedereen kan lijsten indienen, overal, alleen voldoende handtekeningen halen.

Dimitri 29 april 2007 11:33

Citaat:

Ach, als ze 'm maar weer komen ophalen... ;-)

stab 29 april 2007 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2633130)
Ach, als ze 'm maar weer komen ophalen... ;-)

Ik neem aan dat de uitdrukking 'een lijst neerleggen' weer één vdie fameuze Belgicismes is?

evilbu 29 april 2007 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 2633126)
Iedereen kan lijsten indienen, overal, alleen voldoende handtekeningen halen.

:wtf: U moet toch wonen in een kieskring om er op een lijst te kunnen staan?

C uit W 29 april 2007 11:48

Zeer mooi, goed van de n-va, meer van dat!

duveltje382 29 april 2007 11:50

Citaat:

Ook www.n-wa.be

Knap !!!!!

Jaani_Dushman 29 april 2007 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2633159)
:wtf: U moet toch wonen in een kieskring om er op een lijst te kunnen staan?

Nee. Etienne Schouppe woont in Vlaams-Brabant, maar komt altijd op in Oost-Vlaanderen.
Bij mijn weten geldt enkel bij de gemeenteraadsverkiezingen de regel dat je moet wonen (of toch ingeschreven zijn) in de gemeente waar je wil opkomen.

Dimitri 29 april 2007 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2633149)
Ik neem aan dat de uitdrukking 'een lijst neerleggen' weer één vdie fameuze Belgicismes is?

Jep. Hoewel, 'belgicisme' betekent in de meeste gevallen eigenlijk 'gallicisme'.

In ieder geval zijn uitdrukkingen als 'klacht neerleggen' (déposer plainte), 'een lijst neerleggen' (déposer une liste), 'neergelegde stembiljetten' (bulletins déposés), etc. belgicismen, waar stoem Ollanders in het AN zouden zeggen 'een klacht indienen', 'een lijst indienen' en 'uitgebrachte stemmen'.

Het is bijna altijd zo dat als ik hier een woord of uitdrukking zie die ik niet ken, ik de oorzaak daarvan terugvind in het woordenboek Nederlands-Frans. ;-)

Voor mij klinkt een uitdrukking als 'neergelegde stembiljetten' net zo vreemd als voor een Fransman de letterlijke vertaling uit het Nederlands, 'votes prononcés', moet klinken.

evilbu 29 april 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2633273)
Jep. Hoewel, 'belgicisme' betekent in de meeste gevallen eigenlijk 'gallicisme'.

In ieder geval zijn uitdrukkingen als 'klacht neerleggen' (déposer plainte), 'een lijst neerleggen' (déposer une liste), 'neergelegde stembiljetten' (bulletins déposés), etc. belgicismen, waar stoem Ollanders in het AN zouden zeggen 'een klacht indienen', 'een lijst indienen' en 'uitgebrachte stemmen'.

Het is bijna altijd zo dat als ik hier een woord of uitdrukking zie die ik niet ken, ik de oorzaak daarvan terugvind in het woordenboek Nederlands-Frans. ;-)

Voor mij klinkt een uitdrukking als 'neergelegde stembiljetten' net zo vreemd als voor een Fransman de letterlijke vertaling uit het Nederlands, 'votes prononcés', moet klinken.

Wij doen wel nog moeite he. Ik zie vaak Nederlanders dingen schrijven als "hun willen me boek leze" .;-)
Ik heb vaak de indruk dat er in Vlaanderen op zijn minst nog een notie van "juist" bestaat. Bij de VRT heb je echte experts die advies geven.
Onlangs zag ik op de Nederlandse televisie (nova?) een reporter in de Tweede Kamer die voortdurend over "weijrken". Ik denk eigenlijk dat de meeste Nederlandse nieuwslezers eigenlijk niet echt moeite doen om "mooi" te spreken, terwijl dit een sport is bij de Vlaamse. (ook bijvoorbeeld "kouwde" en "leujke", is dat allemaal wel "juist"?)
Bon (!), dat was wel off-topic;-) .

Patriot! 29 april 2007 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2633217)
Nee. Etienne Schouppe woont in Vlaams-Brabant, maar komt altijd op in Oost-Vlaanderen.
Bij mijn weten geldt enkel bij de gemeenteraadsverkiezingen de regel dat je moet wonen (of toch ingeschreven zijn) in de gemeente waar je wil opkomen.

Is dat zo? Ik dacht dat dat inderdaad wel mocht, maar dat men moest verhuizen of zijn mandaat weigeren als men daadwerkelijk verkozen raakt...

Jaani_Dushman 29 april 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2633329)
ook bijvoorbeeld "kouwde" en "leujke", is dat allemaal wel "juist"?

"kouwde" is de correcte uitspraak van "koude". Maar "leujke" is verkeerde uitspraak. "ou" is een tweeklank, "eu" niet.

Jaani_Dushman 29 april 2007 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2633336)
Is dat zo? Ik dacht dat dat inderdaad wel mocht, maar dat men moest verhuizen of zijn mandaat weigeren als men daadwerkelijk verkozen raakt...

Hoe kan je anders tegelijk op de kamerlijst van Oost-Vlaanderen staan, en burgemeester zijn van Liedekerke?

Patriot! 29 april 2007 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2633356)
Hoe kan je anders tegelijk op de kamerlijst van Oost-Vlaanderen staan, en burgemeester zijn van Liedekerke?

Juist, maar als hij verkozen raakt, kan hij dan zijn mandaat opnemen zonder te verhuizen?

Jaani_Dushman 29 april 2007 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2633382)
Juist, maar als hij verkozen raakt, kan hij dan zijn mandaat opnemen zonder te verhuizen?

Blijkbaar.
Vandaag zetelt hij in het Vlaams Parlement voor Oost-Vlaanderen, en hij is vanaf 2000 gemeenteraadslid in Liedekerke (ervoor was hij burgemeester).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be