Vrijgevochten |
1 mei 2007 22:16 |
Ook regionalisten stappen mee op!
Niet alleen separatisten en nationalisten stappen mee op, maar ook regionalisten. waarom regionalisten?
regionalisme is een niet zo goed ingeburgerd begrip. Door sommige worden ze over dezelfde kam geschoren als nationalisten, waardoor ze zelf danweer in een te "softe" hoekje gedropt worden.
Is regionalisme dan te soft?
Neen! zeg ik pertinent. Enkel regionalisme streeft niet naar het vervangen van een centralistisch gezag door een ander. Maar wil eventueel dat groter geheel aanpassen en liefst gebeurd dit door het beleid dat centraal ligt zoveel mogelijk te gaan verdelen over de verschillende niveau's.
Bevoegdheden regionaliseren inderdaad. Maar niet alleen naar het "gewestelijk" niveau maar ook gemeentelijk. dat laatste niveau is hetgeen het dichts bij de bevolking staat. Daar zouden de grote beslissingen moeten genomen worden. in het belang van het volk.
De nationalisten streven naar een staat. De Vlaams-nationalisten zijn echter volgens mij vergeten dat ze een centraal gezag altijd verfoeilijkt hebben. Nu we als Vlaanderen de vijfde rijkste regio zijn mogen we eens gaan nadenken, mogen we ook zeggen dat er zaken goed gaan en niet altijd die klagersrol opnemen.
Waar er nog over geklaagd mag worden is de splitsing van Brussel - Halle - Vilvoorde en de Verfransing en verengelsing....het zijn die actiepunten die mij overhalen mee op te stappen. Uiteindelijk zijn we bondgenoten en geen vijanden. We hebben elk een andere weg, maar wegen kruisen elkaar soms!
|