Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   armoede is een uitvinding van het rijke westen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=88638)

King of beggars and fleas 30 april 2007 15:10

armoede is een uitvinding van het rijke westen
 
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

het rauwe kapitalisme heeft dus in afrika geen welvaart geintroduceerd maar wel grootschalige armoede

Metternich 30 april 2007 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

Bron?

Voltian 30 april 2007 15:17

hehehehe

King of beggars and fleas 30 april 2007 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2635386)
Bron?

1.omzeggens geen honger - natuurlijk wel plaatselijk en tijdelijk - maar totaal niet vergelijkbaar met nu

2. bron - gewoon gezond verstand ingezet in historiosofische meditatie is mij genoeg - er was toen geen reden om honger te hebben - in natuurlijke omstandigheden ligt het eten aan de evenaar quasi voor het oprapen.

3. probleem is dat er meer en meer van hetgeen je kan oprapen gemonopoliseerd is geraakt - en dat veroorzaakt dan tenslotte grootschalige armoede he

AdrianHealey 30 april 2007 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

het rauwe kapitalisme heeft dus in afrika geen welvaart geintroduceerd maar wel grootschalige armoede

Het rauwe koloniseren is niet hetzelfde als het rauwe kapitalisme.

Chipie 30 april 2007 15:48

In het prekoloniale tijdperk at men in Afrika diamant en dronk men goud...

Bron: mijn middenvinger :-P

Bhairav 30 april 2007 15:53

:roll:
Chipie laat zien welke mentaliteit achter die kolonisatie zit.

De schoofzak 30 april 2007 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

het rauwe kapitalisme heeft dus in afrika geen welvaart geintroduceerd maar wel grootschalige armoede

In Afrika was er toen ook geen rijkdom of geen welvaart.

Laat ons eerlijk zijn: in Afrika werden vroeger stammentwisten beslecht met speren en spiesen; nu met geweren en kogels.

Dat zijn de lelijke dingen die "wij" ginder introduceren, en die maken dat het er misloopt.

Mocht iemand daar iets voor kunnen vinden ....

Bhairav 30 april 2007 16:00

AIDS is in een zekere zin een godsgeschenk voor Afrika.

Metternich 30 april 2007 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635398)
2. bron - gewoon gezond verstand ingezet in historiosofische meditatie is mij genoeg - er was toen geen reden om honger te hebben - in natuurlijke omstandigheden ligt het eten aan de evenaar quasi voor het oprapen.

Ik heb hier nog steeds geen historische bron voor gezien. Jij hebt het trouwens over zwart-Afrika, wat een groot verschil is met noord-Afrika.

carlgustaaf 30 april 2007 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2635472)
In Afrika was er toen ook geen rijkdom of geen welvaart.

Laat ons eerlijk zijn: in Afrika werden vroeger stammentwisten beslecht met speren en spiesen; nu met geweren en kogels.

Dat zijn de lelijke dingen die "wij" ginder introduceren, en die maken dat het er misloopt.

Mocht iemand daar iets voor kunnen vinden ....

geweren en kogels afpakken, of ombouwen.Ik zag laatst een reportage van Afrikanen, die met gedemilitariseerde wapens meubels maakten: stoelen gemaakt uit aaneengesmede automatische geweren enzo.Echt tof.Zulke dingen kunnen de Afrikanen wel goed: rekuperatie van materiaal...Alle hoop is daar niet verloren denk ik.Het is voor die mensen allemaal te snel gegaan, we zitten niet op hetzelfde ritme.

De schoofzak 30 april 2007 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

het rauwe kapitalisme heeft dus in afrika geen welvaart geintroduceerd maar wel grootschalige armoede

Allez,
als ik de reakties tot hiertoe bekijk, dan kunnen we al evengoed zeggen dat
"het rauwe kommunisme evenveel grootschalige armoede toebracht in Afrika"

Jos Verhulst 30 april 2007 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

het rauwe kapitalisme heeft dus in afrika geen welvaart geintroduceerd maar wel grootschalige armoede

Voor zover ik kan zien is dit een loze bewering. Hoe het stond met de honger in donker Afrika voor de blanken daar toekwamen weet ik niet; maar jij weet dat ook niet. Er zijn gewoon te weinig bronnen om in veralgemenerizerende zin te kunnen besluiten dat daar geen honger was. Centraal-Afrika was halfweg de 19de eeuw niet eens in kaart gebracht. Wat men wel weet is dat de technologische ontwikkeling op een zeer laag niveau stond toen het contact met het 'rauwe kapitalisme' tot stand kwam.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
het zien van uw steden doet ons pijn aan de ogen (chief seattle)

Ook die toespraak van Seattle is nep; de tekst werd afgescheiden door een niet-Indiaan, in de jaren zeventig. Hier een tekstje dat ik terzake enige jaren geleden schreef (links kunnen vervallen zijn):
"Hoe kun je de lucht bezitten?"... "Het zicht van uw steden doet pijn aan mijn ogen". Wie kent niet deze passages uit de toespraak van Indianenhoofdman Seattle? De rede is wereldberoemd, werd geprezen in talloze bladen met wereldverspreiding (zoals Newsweek en The National Geographic) en is door de Wereldraad der Kerken in boekvorm verspreid. Men sprak van een `vijfde evangelie'. `Actie Strohalm' publiceerde de tekst in het Nederlands, en dit boekje werd ondermeer in de Wereldwinkels verkocht (`Hoe kun je de lucht bezitten? Een Indiaanse visie op het beheer van de aarde'. Uitg. Aktie Strohalm, Utrecht, 1980. ISBN 90-6224-198-0). Rutger Kopland sprong op de boot met het gedicht `Het opperhoofd spreekt'. Ook het onderwijs deed zijn duit in het zakje: zo staat in `Melopee 6' (een veelgebruikt literatuurboek voor het middelbaar onderwijs, Wolters Plantyn, 1997) de toespraak van Seattle kurkdroog en zonder enige kritische vraagstelling afgedrukt op p.12-16, ter stichting van de Vlaamse scholieren.

Toch is deze `toespraak' in werkelijkheid een filmscript, gebaseerd op een verzinsel. De ultieme versie werd geschreven door de Texaan Ted Perry, voor een televisiefilm geproduceerd door de `Southern Baptist Convention' in 1972. Perry inspireerde zich voor zijn tekst op een artikel, dat op 29 oktober 1887 was verschenen in de `Seattle Sunday Times'. Daarin gaf een dokter, genaamd Henry Smith, een geromantiseerde versie van wat Seattle vele jaren daarvoor (in januari 1855) zou hebben gezegd. De aanwezigen bij de onderhandelingen konden niet bevestigen dat Smith op de bijeenkomst met chief Seattle überhaupt aanwezig was, niemand van de daadwerkelijk aanwezigen maakte ooit melding van enige merkwaardige toespraak, en Smith beschikte niet over notities waarop hij zijn 32 jaar nadien verschenen `verslag' had kunnen baseren. We mogen als nulhypothese dus gerust aannemen dat het artikel van Smith geen historische waarde heeft. Zijn tekst is zeer waarschijnlijk al even fictief als die van Perry. De enige officiële en eigentijdse weergave van Seattle's woorden omvat slechts enige lijnen zonder bijzondere betekenis.

==> op de website van Seattle's stam, wordt de versie van 1887 als authentieke tekst aangeboden:
http://www.suquamish.nsn.us/chief.htm
Uitgeverij Kairos verspreidt deze tekst ook als authentiek onder de titel
`Seattle's toespraak' ISBN 90 70338 14 9
==> De echte herkomst van de `toespraak' werd voor het eerst bekendgemaakt door de Duitse historicus Rudolf Kaiser in 1987. Zie ook: `The Gospel of Chief Seattle is a hoax' Environmental Ethics 11, p.195-196, 1989
==> Het groot publiek kreeg kennis van de vervalsing in 1992:
T.Egan "Chief's 1854 lament linked to ecological script of 1971" New York Times, 21 april `92, A1-A17

De reacties op de ontmaskering zijn zeer interessant. In het blad van de milieuactivisten van `Natural Rights' lezen we in 1990 het volgende: "De intrinsieke waarde van deze gevoelens is zo groot, dat het onbelangrijk wordt wie ze schreef (...). Het belangrijke is, dat de woorden waar klinken. (...) Of de ideeën afkomstig zijn van Seattle, Smith, Arrowsmith of Perry, is volstrekt onbelangrijk".

==> www.thefarm.org/lifestyle/akbseattle.html

Jerry Clark (van de `National Archives and Records Administration') neemt een ander standpunt in:

"Heeft het belang of de toespraak afkomstig is van Seattle in 1855, of van Dr. Smith in 1887? Natuurlijk wel. Deze bekende stellingname verliest haar morele kracht en geldigheid wanneer ze verzonnen werd door een dokter in de Far West, en niet afkomstig is van een wijze Indiaanse leider. Zogenaamd nobele gedachten, die op een leugen berusten, zijn helemaal niet nobel".

==> www.nara.gov/publications/prologue/clark.html

Ik deel de opvatting van Clark. Het is natuurlijk waar dat de expliciete inhoud van de toespraak onafhankelijk is van de auteur. Maar de impliciete inhoud luidde, dat wij als arrogante westerlingen aardig wat konden leren van dit wijze Indiaanse stamhoofd. En die impliciete inhoud woog door: ware de toespraak toegeschreven aan Henry Smith of Ted Perry, aan Jimmy Carter of Ronald Reagan, dan zou de tekst nog geen procent van de aandacht hebben gekregen die er thans naar uitging.

Maar er is meer. In deze postmoderne tijden is culpabilisering van het volk door de elite uitgegroeid tot het ideologisch onderdrukkingswapen bij uitstek. En Seattle's verzonnen toespraak is geknipt voor dit doel. De tekst ondersteunt de culpabilisering van de modale Westerse toehoorder, die in de toespraak als bot en moreel inferieur wordt afgeschilderd. En om iemands kritische vermogens al bij voorbaat te verlammen, werkt niets zo efficiënt als de inplanting van schuldgevoelens. Geen wonder dus, dat de neptoespraak zo populair werd bij de maatschappelijke elite. Die doet niets liever, dan de modale burger voortdurend op zijn morele inferioriteit wijzen. Daarbij worden graag mooie en moreel klinkende woorden en nepfeiten gebruikt net zoals gebeurt in de valse rede van Seattle, die terzake als een prototype kan gelden.

Mambo 30 april 2007 22:27

Gaan we hier nog lang over afrika bezig zijn?

pinbag 30 april 2007 22:31

Afrika word altijd snel over het hoofd gezien.

Mambo 30 april 2007 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 2636141)
Afrika word altijd snel over het hoofd gezien.

t' is daar ook altijd zo donker. :-D

Enne, tegenwoordig zitten vele rijken daar en kost een stulpje in de betere wijken al een beetje gelijk bij ons hoor.

De rest kan dat daar ook niet kopen, het zelfde geval bij ons tegenwoordig.

duveltje382 30 april 2007 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2635384)
in afrika was er in het prekoloniale tijdperk geen honger

het rauwe kapitalisme heeft dus in afrika geen welvaart geintroduceerd maar wel grootschalige armoede

Gaan we weer zeveren :roll:
Praat eens over iets waar je wel wat vertstand van hebt ;-)

Mambo 30 april 2007 22:41

Afrikanen die bij ons komen kunnen niet lezen of schrijven, maar weten meteen waar het ocee emwee is en vinden dat hele lieve mensen.
Ze krijgen meteen kleren, voedsel, een huis en een vast inkomen.

Probeer gij maar eens, als arme drommel hier van bij ons.

duveltje382 30 april 2007 22:47

Het laaste VWS kieken,dat zijn kop in het zand steek,wat een ware afgang :oops:

Mambo 30 april 2007 22:48

En als ze terug gestuurd worden mogen wij nog hun vlieger betalen.
Het kan niet op.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be