Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 2643592)
Dat laatste heb ik altijd in grote mate weten te appreciëren! Gelukkig trouwens dat de oude "moffenhaat" heeft afgedaan, al vertelde een Duitser die nu in Waterland-Oudeman woont (vlakbij de Nederlandse grens) dat hij bewust voor België/Vlaanderen had gekozen omdat hij nog wel eens scheef werd aangekeken in Nederland. Nu ja, alles heeft tijd nodig. Ook om oorlogstrauma's te verwerken en te verteren...
|
Wat daarbij helpt natuurlijk is dat de generatie die volwassen was ten tijde van de oorlog inmiddels grotendeels verdwenen is. Alle ouderen bij mij in de buurt waren nog kinderen toen de oorlog uitbrak. Dat is toch enigszins geruststellend: je hoeft je niet meer af te vragen of iemand (bewust) 'fout' is geweest. ;-) Het is trouwens ook weleens interessant om de oorlogservaringen van de andere kant te horen.
De gestegen populariteit van Duitsland en de gedaalde populariteit van Frankrijk blijkt ook uit het aantal vakanties dat Nederlanders er doorbrengen. Frankrijk is volgens mij decennialang het populairste vakantieland voor Nederlanders geweest. Het aantal vakanties in Frankrijk was in 2000 al 2,8 miljoen en in 2005 nog steeds 2,8 miljoen. Gezien het sterk gestegen totaal aantal vakanties in deze periode, van 13,9 naar 17,1 miljoen, is dat eigenlijk een achteruitgang. Het aantal vakanties in Duitsland steeg echter van 1,9 miljoen in 2000 naar 2,6 miljoen in 2005. De officiële cijfers van 2006 zijn er nog niet, maar waarschijnlijk heeft Duitsland Frankrijk vorig jaar ingehaald als populairste vakantieland, mede dankzij het WK. En die trend zet zich waarschijnlijk door dit jaar. Een andere sterke stijger was Tsjechië, van 227.000 in 2000 naar 403.000 in 2005. Van de grote vakantielanden spande Turkije echter de kroon met een stijging van 374.000 in 2000 naar 985.000 in 2005.
Om terug te komen op je kennis in Waterland-Oudeman: het zou kunnen dat het de Zeeuwen soms inderdaad wat teveel wordt, al die Duitsers. Zeeland is zo populair bij Duitsers (de Zeeuwse band Bløf zong er ook al over: "Hier aan de kust, de Zeeuwse kust, waar een ieder onbewust, in het Duits wordt aangesproken"), dat ik me kan voorstellen dat men ze daar vindt 'overheersen'.
Maar voor de rest hoor ik tegenwoordig weinig negatieve verhalen meer over Duitsers, of het moeten hooligans of neonazi's zijn ofzo. Nederlanders denken inderdaad niet zo negatief meer over hun buren. Misschien is de 'grote trek' van steeds meer Nederlanders over de grens naar Duitsland daar nog wel het beste bewijs van.
|