Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederland: zelfverdediging bestraft (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89085)

willem1940NLD 8 mei 2007 19:45

Nederland: zelfverdediging bestraft

Een Nederlander die ondanks zijn gebrekkige constitutie (hartpatiënt) een beruchte en gevaarlijke inbreker in zijn huis middels een honkbalknuppel uitschakelde en netjes aan de politie uitleverde, werd 2 weken in de cel vastgehouden totdat zijn advocaat hem (voorlopig) loskreeg.

http://www2.telegraaf.nl/binnenland/...t_.html?p=17,2

Heer Wilders stelde hierover een kamervraag.

http://www.groepwilders.nl/

=====
Dit is toch wel om helemaal de weg kwijt te raken.

Brandaan 8 mei 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2650396)
Een Nederlander die ondanks zijn gebrekkige constitutie (hartpatiënt) een beruchte en gevaarlijke inbreker in zijn huis middels een honkbalknuppel uitschakelde en netjes aan de politie uitleverde, werd 2 weken in de cel vastgehouden totdat zijn advocaat hem (voorlopig) loskreeg.

http://www2.telegraaf.nl/binnenland/...t_.html?p=17,2

Heer Wilders stelde hierover een kamervraag.

http://www.groepwilders.nl/

=====
Dit is toch wel om helemaal de weg kwijt te raken.

Voor de duidelijkheid: de verdachte heeft een inbreker, die al op de vlucht was geslagen en op de grond was gevallen, een aantal keer (met een speciaal hiervoor aangeschafte) honkbalknuppel geslagen. Hier is dus overduidelijk geen sprake meer van zelfverdeding of verdediging van eigen goed. De man was gewoon eigen rechter aan het spelen.

Thomas- 8 mei 2007 20:10

Onbegrijpelijk. Alweer zo'n geval waar criminelen beter behandeld worden dan het echte slachtoffer :Angry2:

Esperanza 8 mei 2007 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 2650438)
Onbegrijpelijk. Alweer zo'n geval waar criminelen beter behandeld worden dan het echte slachtoffer :Angry2:

Begrijpelijk dat het onderstaande voor jou onbegrijpelijk is.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2650426)
De man was gewoon eigen rechter aan het spelen.

maddox 8 mei 2007 20:28

Een inbreker die oog in oog met mij staat kan beter op de vlucht slaan.
Ik ben geen hartpatient, en ik heb niet de intentie de politie, noch de ambulance te bellen.

Maar over de Nederlandse situatie.
Ik vind wat die man gedaan heeft normaal.
En de inbreker komt er nog goed vanaf in dit gerechterlijk debacle. Met wat geluk krijgt die crimineel nog een "billijke schadevergoeding voor het geleden ongemak tijdens het uitoefenen van zijn beroep"

HAMC 8 mei 2007 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2650477)
Een inbreker die oog in oog met mij staat kan beter op de vlucht slaan.
Ik ben geen hartpatient, en ik heb niet de intentie de politie, noch de ambulance te bellen.

Maar over de Nederlandse situatie.
Ik vind wat die man gedaan heeft normaal.
En de inbreker komt er nog goed vanaf in dit gerechterlijk debacle. Met wat geluk krijgt die crimineel nog een "billijke schadevergoeding voor het geleden ongemak tijdens het uitoefenen van zijn beroep"

Inderdaad, de man was zo dom van de politie te bellen, de politie uw vriend. Hij zal nu wel beter weten.

Thomas- 8 mei 2007 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2650476)
Begrijpelijk dat het onderstaande voor jou onbegrijpelijk is.

Wat zou die man dan moeten doen? Die inbreker gewoon laten lopen en hopen dat de politie hem spoedig zal vinden?

Die man was zo dapper om die crimineel zelf aan te houden en als beloning krijgt hij stank voor dank van de politie. Uit het nieuwsbericht kan ik niet echt afleiden dat die man excessief gehandeld heeft. Ik vermoed dat hij die crimineel niet halfdood heeft geslagen, maar gewoon een paar goeie tikken gegeven zodat hij in alle veiligheid de politie kon verwittigen.

metten 8 mei 2007 20:43

Citaat:

Voor de duidelijkheid: de verdachte heeft een inbreker, die al op de vlucht was geslagen en op de grond was gevallen, een aantal keer (met een speciaal hiervoor aangeschafte) honkbalknuppel geslagen. Hier is dus overduidelijk geen sprake meer van zelfverdeding of verdediging van eigen goed. De man was gewoon eigen rechter aan het spelen.

Een aantal jaren geleden was er op de NOS een campagne onder de titel: "Die pet (politiepet) past ons allemaal!"
Die man heeft het de politie gewoon gemakkelijk gemaakt (nadat hijzelf al meerdere malen het slachtoffer van inbraak was) een inbreker te vatten. Hij heeft dus de politie geholpen en gedeeltelijk hun werk gedaan en zelf geen rechtertje gespeeld.

Esperanza 8 mei 2007 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 2650496)
Die man was zo dapper om die crimineel zelf aan te houden en als beloning krijgt hij stank voor dank van de politie. Uit het nieuwsbericht kan ik niet echt afleiden dat die man excessief gehandeld heeft.

Citaat:

Voor de duidelijkheid:

1. -de verdachte heeft een inbreker, die al op de vlucht was geslagen en op de grond was gevallen,

2. -een aantal keer (met een speciaal hiervoor aangeschafte) honkbalknuppel geslagen.

3. -Hier is dus overduidelijk geen sprake meer van zelfverdeding of verdediging van eigen goed.

4. - De man was gewoon eigen rechter aan het spelen.

Wat begrijp je niet?

Esperanza 8 mei 2007 21:04

Citaat:

Ik vermoed dat hij die crimineel niet halfdood heeft geslagen, maar gewoon een paar goeie tikken gegeven zodat hij in alle veiligheid de politie kon verwittigen.

Enerzijds kun je iets niet afleiden maar anderzijds heb je wel je vermoedens. Iets meer consequentie valt wel aan te raden.

Voor een "paar goeie tikken" zit je heus niet twee weken in hechtenis...

Thomas- 8 mei 2007 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2650510)
Wat begrijp je niet?

Waarom de politie die man 2 weken vasthield nadat hij hun een dienst bewezen had door die veelpleger tegen te houden.

Met de manier waarop die man een burgerarrest uitvoerde heb ik geen enkel probleem.

willem1940NLD 9 mei 2007 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2650512)
Enerzijds kun je iets niet afleiden maar anderzijds heb je wel je vermoedens. Iets meer consequentie valt wel aan te raden.

Ik vrees toch, in Nederland wel tenzij je reeds een crimineel was.

Hertog van Gelre 9 mei 2007 00:31

Een verdachte mag maar 6 uur voor verhoor worden aangehouden, waarbij de nacht niet meetelt. Tenzij...
Citaat:

De bewaring duurt maximaal veertien dagen en kan niet door de rechter-commissaris worden verlengd. Voorlopige hechtenis is alleen mogelijk wanneer er tegen de verdachte zwaarwegende bezwaren bestaan.
Er was dus echt meer aan de hand dan een gewoon ''burgerarrest''. De verdachte is ook niet door zijn advocaat ''vrijgekregen'', dit gebeurde automatisch.

En wees eens eerlijk. Als iemand een inbreker inrekent en hij deelt daarbij slechts ''een paar tikken'' uit dan is de politie de eerste die uit bewondering een oogje dichtknijpt.

Dat hier een zaak van is gemaakt kan niets anders betekenen dan dat ''het slachtoffer'' ver over de schreef is gegaan.

AdrianHealey 9 mei 2007 00:36

Iemand die een inbereker achtervolgd om hem te bewerken, is zelf in fout.

Maar ik zou wel eens wat foto's willen zien van die inbreker voor en na. Ik denk ook niet dat die kerel die ander 'zacht' heeft behandeld.

willem1940NLD 9 mei 2007 00:42

Ik kreeg ooit wel de raad om bij noodweer, als het enigszins kan, alleen te slaan op/in zachte delen; veel pijn en minimale (zichtbare) schade.

Met mijn verwaarloosbare gewelds-ervaring echter, vrees ik toch dat als ik werkelijk bedreigd word en ik heb iets bruikbaars voor de grijp, ik zou blijven doorslaan tot er niets meer beweegt.

AdrianHealey 9 mei 2007 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2650723)
Ik kreeg ooit wel de raad om bij noodweer, als het enigszins kan, alleen te slaan op/in zachte delen; veel pijn en minimale (zichtbare) schade.

Met mijn verwaarloosbare gewelds-ervaring echter, vrees ik toch dat als ik werkelijk bedreigd word en ik heb iets bruikbaars voor de grijp, ik zou blijven doorslaan tot er niets meer beweegt.

Mjah, ik wrslk ook.
Maar ik zou hem niet achtervolgen. Wat er in dit geval wél is gebeurd.

De discussie of je je eigendom mag beschermen met wapens, is er een waar ik nog niet uit ben.
Maar iemand schieten in zijn rug, terwijl hij al duidelijk aan't weglopen was, of iemand neerkloppen die al aan't weglopen was...

Dat is iets waar ik meer problemen mee heb.

Bazilfunk 9 mei 2007 01:43

Citaat:

Wat zou die man dan moeten doen? Die inbreker gewoon laten lopen en hopen dat de politie hem spoedig zal vinden?

Die man was zo dapper om die crimineel zelf aan te houden en als beloning krijgt hij stank voor dank van de politie. Uit het nieuwsbericht kan ik niet echt afleiden dat die man excessief gehandeld heeft. Ik vermoed dat hij die crimineel niet halfdood heeft geslagen, maar gewoon een paar goeie tikken gegeven zodat hij in alle veiligheid de politie kon verwittigen.

Tuurlijk moest hij die man laten lopen of was hij ne politieagent misschien? Als we zulk gedrag gaan toelaten kan ik op iedereen gaan motten die maar een voet op mijn domein zet. Het is aan de politie om uit te maken of die indringer een inbreker is of ne getuige van jehova.

Bazilfunk 9 mei 2007 01:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2650723)

Blijkbaar bent u nog een groter gevaar dan een inbreker. Als u zulke neigingen hebt zou ik toch eens professionele hulp zoeken.

b@w 9 mei 2007 02:41

wie in het duister met slechte bedoelingen in mijn huis inbreekt gaat horizontaal buiten, al zit ik er een tijdje voor...

my 2 cents

Esperanza 9 mei 2007 05:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2650512)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2650700)
Ik vrees toch, in Nederland wel tenzij je reeds een crimineel was.

Een gratuite bewering.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be