Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   [VRTNIEUWS.NET] Vlamingen willen niet in Brussel wonen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89113)

Sam 9 mei 2007 11:12

[VRTNIEUWS.NET] Vlamingen willen niet in Brussel wonen

Citaat:

Vlamingen willen niet in Brussel wonen

wo 09/05/07 - Brussel verliest nog altijd meer Vlamingen dan dat het binnenhaalt. Dat blijkt uit een onderzoek van de VUB in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

De VUB probeerde in kaart te brengen welke omstandigheden Vlamingen er toe brengen naar Brussel te verhuizen of het net de rug toe te keren.

(Belga)

Dat Brussel toch groeit heeft het vooral te danken aan immigratie uit het buitenland. In 2004 kwam meer dan de helft van de 50.000 nieuwkomers van buiten de landsgrenzen.

Vanuit Vlaanderen verhuisden 11.000 mensen naar de hoofdstad, maar 18.000, niet allemaal Nederlandstaligen, trokken net weg uit Brussel.

De gemiddelde Vlaamse nieuwkomer in Brussel is jong, alleenstaand en hooggeschoold. Deze nieuwkomers vestigen zich vooral in Brussel-stad.

De allochtone Vlamingen kiezen vaker voor Schaarbeek. Autochtone Vlamingen hebben dan weer een zwak voor Elsene.

Taal en gezin

De jonge Vlaming wordt bekoord door het veeltalige en multiculturele karakter van Brussel.

(PhotoNews)

Ze zijn tevreden met de sociale contacten in de buurt en hebben er geen moeite mee om een andere taal, vooral het Frans, te spreken.

Toch willen ze in hun eigen taal bediend worden als het gaat om publieke dienstverlening. Ze ergeren zich aan de eentalig Franstalige loketten.

Ook de gebrekkige kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs vormt een bron van ergernis.

Brussel wordt door de Vlamingen niet gezien als een kindvriendelijke stad. Van zodra twintigers dertigers worden en een gezin stichten, zoeken ze naar een woning in het groen.

Bijna 60 procent van hen zoekt dan een woning in Halle-Vilvoorde, 14 procent trekt naar Leuven. Zo'n 28 procent gaat naar de rest van Vlaanderen.

Bron: Rode staatsomroep.
Even in rood gezet wat opmerkelijk is. Net zoals wat er in Antwerpen gebeurt is en nog verder gebeurt. Dus als het Vlaams Belang terug zou 'stagneren' gelieve hiermee rekening te houden. Bij stagnering betekent dat het Vlaams Belang enkel en alleen maar gegroeit is.

Het spreekt voor zich dat geen 25% van de alochtonen voor het Vlaams Belang zal stemmen, zonder in wiskundige termen te treden is het dus niet moeilijk om hieruit je conclusie te trekken.

Met Vlaamse groeten,
Sam

connect 9 mei 2007 14:26

Redelijk normaal dacht ik zo. Wie nog jong is en geen kinderen ten laste heeft wil in de stad wonen, dicht bij vrienden, café's en restaurants en zo. Eenmaal een gezin gesticht wordt, zoeken de meesten dan een wat groter huis met een tuin in een rustige buurt.

Bhairav 9 mei 2007 15:08

Vlaanderen lééft!!!

@lpha 9 mei 2007 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sam (Bericht 2651036)
Even in rood gezet wat opmerkelijk is. Net zoals wat er in Antwerpen gebeurt is en nog verder gebeurt. Dus als het Vlaams Belang terug zou 'stagneren' gelieve hiermee rekening te houden. Bij stagnering betekent dat het Vlaams Belang enkel en alleen maar gegroeit is.

:rofl:

Dat ruikt naar electorale relativiteitstheorie :lol:

Den Ardennees 9 mei 2007 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door connect (Bericht 2651302)
Redelijk normaal dacht ik zo. Wie nog jong is en geen kinderen ten laste heeft wil in de stad wonen, dicht bij vrienden, café's en restaurants en zo. Eenmaal een gezin gesticht wordt, zoeken de meesten dan een wat groter huis met een tuin in een rustige buurt.

daar zit veel waarheid in.

Ik ben niet graag in Brussel, ik moest daar vroeger af en toe zijn en merkte meermaals dat men daar niet vriendelijk is tegenover Nederlandstaligen. Een familielid van me die er een paar jaar woonde, zei me hetzelfde.

barteke 9 mei 2007 16:19

Citaat:

Ik ben niet graag in Brussel, ik moest daar vroeger af en toe zijn en merkte meermaals dat men daar niet vriendelijk is tegenover Nederlandstaligen. Een familielid van me die er een paar jaar woonde, zei me hetzelfde.
Klopt, m'n ouders zijn van brussel en nu wonen we in de rand. Nederlandstaligen worden in veel handelszaken consequent denegrerend behandeld.

Percalion 9 mei 2007 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door connect (Bericht 2651302)

Meer plaats voor percalion 8-)

eno2 9 mei 2007 17:28

Citaat:

Vlamingen willen niet in Brussel wonen
Kan't geloven. Brussel is een zwart gat voor Vlamingen...

Raven 9 mei 2007 20:49

Omdat Brussel een verpauperde rotte buurt is waar je als blanke vlaming uit sommige buurten beter wegblijft. Tenzij je in't nieuws wilt komen als slachtoffer van zinloos geweld :roll:

Graaf van Vlaanderen 9 mei 2007 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2651487)

Ze doen toch al beter hun best om Nederlands te praten

Beter laat dan nooit;-)

Doki 9 mei 2007 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sam (Bericht 2651036)

Het spreekt voor zich dat geen 25% van de alochtonen voor het Vlaams Belang zal stemmen, zonder in wiskundige termen te treden is het dus niet moeilijk om hieruit je conclusie te trekken.

Met Vlaamse groeten,
Sam

De aanhalingstekens bij het 'stagneren' mag je gerust achterwege laten. Waarom maak je het onderscheid tussen allochtone en autochtone stemmen? Als het blok stagneert door toedoen van allochtone stemmen dan is dat even geldig dan als die stagnatie zou gebeuren door autochtone stemmen. We kunnen die evolutie alleen maar toejuichen. Allochtonen stemmen blijkbaar verstandiger dan autochtonen, als je toch persé een onderscheid wil maken.

Doki 9 mei 2007 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2652055)
Omdat Brussel een verpauperde rotte buurt is waar je als blanke vlaming uit sommige buurten beter wegblijft. Tenzij je in't nieuws wilt komen als slachtoffer van zinloos geweld :roll:

En dan maar zagen dat Brussel "verislamiseert" en wat weet ik al niet. Als alle Vlamingen in het in hun broek doen om een voet in deze stad te zetten dan zouden ze zich daar niet al te veel zorgen om moeten maken niet?

Jonas Elossov 9 mei 2007 21:19

Mag ik er de starter van de thread op wijzen dat Brussel de hoofdstad van Europa is en dat het betrekkelijk normaal is dat daar dan veel mensen van buiten onze landsgrenzen (eurocraten, lobbygroepen) zich daar dan gaan vestigen.

C2C 9 mei 2007 21:20

Het gros van de nieuwe buitenlanders in Brussel zijn vermoedelijk rijke expats en bimbos die voor de Europese Unie werken.

De vraag is: moeten Vlamingen ophouden met zagen over Brussel aangezien ze er toch niet durven gaan wonen?

Het is niet de eerste keer dat de toch niet zo verstandige Vlaming zijn eigen graf graaft. Eerst door massaal gastarbeiders te importeren en na te laten ze te integreren (in andere landen wonen dezelfde migranten en toch zijn die zeer goed geïntegreerd; het probleem ligt dus duidelijk bij de autochtone gemeenschap).
En nu gooien ze Brussel weg omdat ze te sissie zijn er te gaan wonen.

En achteraf maar blijten. Beetje zielig is dat.

Doki 9 mei 2007 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2652127)
Het gros van de nieuwe buitenlanders in Brussel zijn vermoedelijk rijke expats en bimbos die voor de Europese Unie werken.

De vraag is: moeten Vlamingen ophouden met zagen over Brussel aangezien ze er toch niet durven gaan wonen?

Het is niet de eerste keer dat de toch niet zo verstandige Vlaming zijn eigen graf graaft. Eerst door massaal gastarbeiders te importeren en na te laten ze te integreren (in andere landen wonen dezelfde migranten en toch zijn die zeer goed geïntegreerd; het probleem ligt dus duidelijk bij de autochtone gemeenschap).

Ik weet vrijwel zeker dat er binnenkort iemand op het idee zal komen om safaritrips voor Vlamingen te organiseren in Brussel. Met een jeep de stad in, stoppen in de buurt van een groepje migranten dat in het park op het gras ligt, maar niet te dicht komen en niet uitstappen natuurlijk, en foto's maken. Daarna op jacht naar een zeldzame soort : de Vlaamse Brusselaar, die de gids dan natuurlijk als bij mirakel weet te lokaliseren, weer foto's maken, en aaien als het kan want dat schijnt een vriendelijke soort te zijn. Dan op naar de Europese wijk, de drinkplaats van de Europese Poenpakkers, terug foto's, enz..

Dat ze inderdaad eens kiezen de Vlamingen : ofwel aanvaarden ze Brussel als hoofdstad, nemen ze hun verantwoordelijkheid op, en komen ze hier terug wonen, en dan mogen ze van mij een grote bek opzetten. Ofwel mijden ze Brussel als de pest, maar dan zou ik zeggen kleppen toe.

Asshen Sukar 9 mei 2007 21:41

Citaat:

Voor een keer stelt C2C een sublieme vraag.

Citaat:

Lijstje met landen waar allochtonen(niet EU) niet geintegreerd zijn? Belgie, Frankrijk, Spanje, Italie, Nederland, Duitsland, Denemarken, GB.
In Wallonie zijn er ook grote problemen met allochtonen alleen is er daar geen partij die tegen allochtonen is.
In Australie en Nieuw-Zeeland worden allochtone bootvluchtelingen in kampen geplaatst en zonder pardon teruggestuurd.

In de USA zijn de ghettos van anderstaligen(Spaans) zo groot dat het geen ghettos meer zijn en een deel van de bevolking.

En EU allochtonen zijn wettelijk geen allochtonen maar daar zijn ook geen problemen mee(op wat hooligans na).

Over welke landen heb je het ?

Goldband 9 mei 2007 21:45

Citaat:

Ik vind dat iedereen de taal mag spreken die hij/zij wil, maar om sympathiek gevonden te worden helpt het wel om de taal te leren van de stad waar je woont. In Brussel spreekt men Frans (logisch dat een wereldstad een wereldtaal gebruikt).

Raven 9 mei 2007 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2652125)
Mag ik er de starter van de thread op wijzen dat Brussel de hoofdstad van Europa is en dat het betrekkelijk normaal is dat daar dan veel mensen van buiten onze landsgrenzen (eurocraten, lobbygroepen) zich daar dan gaan vestigen.

Schaerbeek, Molenbeek endergerlijke zijn niet bewoond met Eurocraten en lobbygroepen :lol:

Raven 9 mei 2007 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 2652118)
En dan maar zagen dat Brussel "verislamiseert"

Dat zie ik niet als een negatief iets voor dit land

Citaat:

en wat weet ik al niet. Als alle Vlamingen in het in hun broek doen om een voet in deze stad te zetten dan zouden ze zich daar niet al te veel zorgen om moeten maken niet?
Ik had het niet over de hele stad. Maar over bepaalde buurten.

carlgustaaf 9 mei 2007 23:00

Citaat:

GIJ zijt vriendelijk, om het zo zacht uit te drukken...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be