Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89218)

thobe 11 mei 2007 09:23

Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld"
 
Citaat:

Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld"

De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld". De regering Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn (Antwerpen-Hasselt-Visé-Montzen-Aken) die in het Luikse een aantal arbeidsplaatsen oplevert.

De opmerkelijke reactie van de Waalse regering kwam er op vraag van het provinciebestuur in Maastricht. Naar aanleiding van de opmaak van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL), een soort van structuurplan voor Nederlands-Limburg, heeft Maastricht ook de mening gevraagd aan Wallonië over allerlei grensoverschrijdende kwesties. De Waalse reactie dateert al van vorig jaar, maar werd stilgehouden.

Arbeidsplaatsen
"De heropening van de IJzeren Rijn zou kunnen leiden tot een belangrijke verschuiving in het vervoer, en wel ten koste van lijn 24 (de Montzenlijn), terwijl het goederenvervoer daar een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen oplevert (via Tongeren-Visé-Voeren-Montzen-Aken). Voor het realiseren van de IJzeren Rijn zijn aanzienlijke financiële middelen vereist. Dat is weggegooid geld, omdat de NMBS onlangs reeds allerlei investeringen heeft toegezegd voor een kwalitatieve verbetering van het traject van lijn 24", luidt de reactie van Wallonië. (belga/hln)

Een echte schande, de IJzeren Rijn is niet alleen noodzakelijk voor de Antwerpse haven, maar ook voor het verkeer en de mobiliteit in de hele provincie Antwerpen. Als er niet snel iets gaat gebeuren staan we binnenkort de hele dag stil.

Lijn 24 is trouwens nu al zwaar belast en ettelijke kilometers langer. Het alternatief is er, waarom het dan niet gebruiken?
Het komt zo over dat als we de IJzeren Rijn openen, er plots geen enkele goederentrein meer langs de Montzenroute gaan rijden en dat plots half Wallonië werkloos gaat worden. Dit komt mij heel egoïstisch over!

Dit soort zaken zijn zeker niet goed voor de verhouding tussen Vlamingen en Walen! De Waalse politiekers zitten in het geheel niet in met Vlaanderen:?
</STRONG></EM></U></I></B>

Zwartengeel 11 mei 2007 09:28

Tot zover dus de dankbaarheid van Wallonië voor de jaarlijkse miljardentransfers vanuit Vlaanderen: betaal en zwijg. En vraag zeker zelf niets dat eventueel tegen de Waalse of Franstalige belangen zou kunnen ingaan.

maarte 11 mei 2007 10:10

non tegen ijzeren rijn
 
Dat hier nog niemand over gevallen is?


Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld"

De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld". De regering Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn (Antwerpen-Hasselt-Visé-Montzen-Aken) die in het Luikse een aantal arbeidsplaatsen oplevert.

De opmerkelijke reactie van de Waalse regering kwam er op vraag van het provinciebestuur in Maastricht. Naar aanleiding van de opmaak van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL), een soort van structuurplan voor Nederlands-Limburg, heeft Maastricht ook de mening gevraagd aan Wallonië over allerlei grensoverschrijdende kwesties. De Waalse reactie dateert al van vorig jaar, maar werd stilgehouden.

Arbeidsplaatsen
"De heropening van de IJzeren Rijn zou kunnen leiden tot een belangrijke verschuiving in het vervoer, en wel ten koste van lijn 24 (de Montzenlijn), terwijl het goederenvervoer daar een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen oplevert (via Tongeren-Visé-Voeren-Montzen-Aken). Voor het realiseren van de IJzeren Rijn zijn aanzienlijke financiële middelen vereist. Dat is weggegooid geld, omdat de NMBS onlangs reeds allerlei investeringen heeft toegezegd voor een kwalitatieve verbetering van het traject van lijn 24", luidt de reactie van Wallonië. (belga/hln)


oei:oops: er was precies toch al een topic over

maarte 11 mei 2007 10:15

Waarom staat dit bij communautaire discusies? Dit onderwerp is toch zeker belangrijk genoeg voor bij binnenland te staan?

Weezer 11 mei 2007 10:30

De meeste Vlamingen vinden Wallonië weggegooid geld volgens mij.

Spinoza 11 mei 2007 11:57

Weet iemand eigenlijk waarom het Haagse Hof van Arbitrage de Belgen vrije toegang gunt? Op Wikipedia staat namelijk dit:

Citaat:

Met het verzoek tot reactivering beroept België zich op het Scheidingsverdrag uit 1839 en het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873. In het verdrag van 1873 staat dat België een concessie heeft voor 99 jaar voor het rijden op de spoorlijn. In 1972 is dat recht dus verlopen. Daar komt bij dat België de spoorlijn heeft verkocht aan Nederland.
Daarom vind ik het dus een raar vonnis.

C uit W 11 mei 2007 12:00

Ik vind Wallonië weggegooid geld.

I amsterdam 11 mei 2007 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2654244)
Waarom staat dit bij communautaire discusies? Dit onderwerp is toch zeker belangrijk genoeg voor bij binnenland te staan?

Het lijkt me meer een discussie of de Ijzeren Rijn nu wel of niet moet komen.
Voor Nederland mooi makkelijk.
Zij kunnen zeggen: De Belgen weten zelf niet wat ze willen.

I amsterdam 11 mei 2007 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2654388)
Weet iemand eigenlijk waarom het Haagse Hof van Arbitrage de Belgen vrije toegang gunt? Op Wikipedia staat namelijk dit:



Daarom vind ik het dus een raar vonnis.

Nederland kan toch beter in gesprek gaan met Belgie of Vlaanderen ,om het probleem van het vervoer van Antwerpen naar Duitsland gezamenlijk op te lossen.

Jantje 11 mei 2007 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2654388)
Weet iemand eigenlijk waarom het Haagse Hof van Arbitrage de Belgen vrije toegang gunt? Op Wikipedia staat namelijk dit:



Daarom vind ik het dus een raar vonnis.

Het Haagse hof van Arbitrage heeft Vlaanderen in zijn gelijk gesteld.

Nederland moet de Ijzeren-Rijn terug in orde stellen en zorgen dat de treinen er over kunnen rijden.

Vlaanderen moet er echter een deel kosten van betalen.

Dat Wallonie tegen de Ijzeren-Rijn is, is volgens mij heel normaal.
Door deze lijn verliest Wallonie namelijk een heel pak inkomsten en werkgelegenheid.

Niet alleen de Montzenlijn zal door het heropen van de Ijzeren-Rijn minder verkeer kennen, maar ook het Albertkanaal en de andere binnenwateren.

Maar ook de wegtransport sector zal er door minder werk hebben.

Er zal namelijk ook veel minder overslag zijn in wallonie, daar de containers direct naar het roergebied gaan en van daaruit via spoorweg verder het Europese interland in.

En niemand is voor werkverlies en economisch verlies in zijn regio.
De echte rede waarom ook Nederland tegen deze spoorlijn is.

Spinoza 11 mei 2007 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2654404)
Nederland kan toch beter in gesprek gaan met Belgie of Vlaanderen ,om het probleem van het vervoer van Antwerpen naar Duitsland gezamenlijk op te lossen.

Wat mij betreft hoeven we geen enkele concessie meer te doen aan de Belgen. Ze moeten eerst maar eens ophouden met het vergiftigen van ons water. Ik ken geen enkele grote Nederlandse stad zonder rioolzuivering. Maar bijvoorbeeld in Luik dumpen ze hun stront gewoon in de maas. Af en toe is het zo erg dat in Nederland op bepaalde plekken langs de maas de drinkwaterinname tijdelijk gestaakt moet worden. Uit ellende betaalt Nederland nu maar mee aan een rioolzuiveringsinstallatie voor Luik.

En leg mij maar eens uit waarom de Antwerpse haven meer vervuiling veroorzaakt dan de grotere Rotterdamse haven met zijn enorme petrochemische industrie. De Belgen moeten onderhand maar eens stoppen met het over de schutting gooien van hun rotzooi. Als zij de Antwerpse haven zo nodig willen laten groeien, laat hun dan maar in de rotzooi zitten. GEEN CONCESSIES MEER AAN DE BELGEN!!!

Piet Hein 11 mei 2007 12:39

Dit is gewoon te grof voor woorden.

Anna List 11 mei 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2654418)
Wat mij betreft hoeven we geen enkele concessie meer te doen aan de Belgen. Ze moeten eerst maar eens ophouden met het vergiftigen van ons water. Ik ken geen enkele grote Nederlandse stad zonder rioolzuivering. Maar bijvoorbeeld in Luik dumpen ze hun stront gewoon in de maas. Af en toe is het zo erg dat in Nederland op bepaalde plekken langs de maas de drinkwaterinname tijdelijk gestaakt moet worden. Uit ellende betaalt Nederland nu maar mee aan een rioolzuiveringsinstallatie voor Luik.

En leg mij maar eens uit waarom de Antwerpse haven meer vervuiling veroorzaakt dan de grotere Rotterdamse haven met zijn enorme petrochemische industrie. De Belgen moeten onderhand maar eens stoppen met het over de schutting gooien van hun rotzooi. Als zij de Antwerpse haven zo nodig willen laten groeien, laat hun dan maar in de rotzooi zitten. GEEN CONCESSIES MEER AAN DE BELGEN!!!

:lol:

ook geen last van dossierkennis hé

moet de petrochemie nog eens opzoeken ...

1handclapping 11 mei 2007 13:15

DE goederenstroom van en naar de havens is samen met de economische ontwikkeling niet te stoppen. Vanuit milieuperspectief en vanuit het personenvervoer is er een grote drang om het goederenvervoer van de autowegen te verplaatsen naar water- en spoorwegen.

Antwerpen heeft een Albertkanaal, een Spoorweg, Autosnelwegen, een Schelde -Rijnvebining.. De "Ijzeren Rijn" vult dit plaatje aan en ligt helemaal in het verlengde van de normale uitbreieing van het goederenverkeer. De discussie over de "Ijzeren Rijn" doet overigens denken aan de discussie over "De Betuwelijn" die eigenlijk precies over dezelfde problematiek gaat.

Waarom het "communautaire" hierover nog eens bijgesleurd wordt is mij een raadsel.. we kunnen vanzelfsprekend een systeem toepassen waarbij "de walen niet meebetalen".. Tot nader order profiteert gans België van de zegeningen van een nationale spoorwegmaatschappij, & ik dacht dat
Wallonië tegen een verdere opsplitsing van diverse nationae (federale) materies was. Men moet keuze's (durven) maken..

Hertog van Gelre 11 mei 2007 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2654407)
Het Haagse hof van Arbitrage heeft Vlaanderen in zijn gelijk gesteld.

Nederland moet de Ijzeren-Rijn terug in orde stellen en zorgen dat de treinen er over kunnen rijden.

Vlaanderen moet er echter een deel kosten van betalen.

Het spijt me maar deze 'versie' is onjuist.

België (niet: Vlaanderen) had juridisch geen poot meer om op te staan. België heeft zelf de lijn verslonst, verontachtzaamd, de concessie niet verlengd en uiteindelijk 'het ijzer' verkocht aan Nederland.
Citaat:

Met het verzoek tot reactivering beroept België zich op het Scheidingsverdrag uit 1839 en het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873. In het verdrag van 1873 staat dat België een concessie heeft voor 99 jaar voor het rijden op de spoorlijn. In 1972 is dat recht dus verlopen. Daar komt bij dat België de spoorlijn heeft verkocht aan Nederland.
Totdat onze toenmalige minister-president Kok in een naïeve vlaag van internederlandse vriendschap (Naïef, want er werd meteen misbruik van gemaakt.) in het openbaar zei, zonder enige dossierkennis, dat "België natuurlijk recht van overpad heeft'.

Dat de lijn weer zou worden heropend stond dus al vast. Alleen nu eiste België ook nog eens dat Nederland voor de kosten zou opdraaien wat vanzelfsprekend (gezien de voorgeschiedenis) werd geweigerd. In het arbitragehof heeft België de zaak verloren en moet nu meebetalen aan de heropening van de lijn. Nederland draait op voor afwijkingen van het parcours zoals tunnels, bruggen, omleidingen.

I amsterdam 11 mei 2007 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2654524)
Het spijt me maar deze 'versie' is onjuist.

België (niet: Vlaanderen) had juridisch geen poot meer om op te staan. België heeft zelf de lijn verslonst, verontachtzaamd, de concessie niet verlengd en uiteindelijk 'het ijzer' verkocht aan Nederland.


Totdat onze toenmalige minister-president Kok in een naïeve vlaag van internederlandse vriendschap (Naïef, want er werd meteen misbruik van gemaakt.) in het openbaar zei, zonder enige dossierkennis, dat "België natuurlijk recht van overpad heeft'.

Dat de lijn weer zou worden heropend stond dus al vast. Alleen nu eiste België ook nog eens dat Nederland voor de kosten zou opdraaien wat vanzelfsprekend (gezien de voorgeschiedenis) werd geweigerd. In het arbitragehof heeft België de zaak verloren en moet nu meebetalen aan de heropening van de lijn. Nederland draait op voor afwijkingen van het parcours zoals tunnels, bruggen, omleidingen.

Kan er geen verbinding gemaakt worden van Antwerpen naar de Betuwelijn?
De verbinding Antwerpen Nederland is er al ,dus geen enkel natuurgebied hoeft er opgeofferd te worden.
Misschien alleen een extra spoorrails er naast leggen.

I amsterdam 11 mei 2007 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2654418)
Wat mij betreft hoeven we geen enkele concessie meer te doen aan de Belgen. Ze moeten eerst maar eens ophouden met het vergiftigen van ons water. Ik ken geen enkele grote Nederlandse stad zonder rioolzuivering. Maar bijvoorbeeld in Luik dumpen ze hun stront gewoon in de maas. Af en toe is het zo erg dat in Nederland op bepaalde plekken langs de maas de drinkwaterinname tijdelijk gestaakt moet worden. Uit ellende betaalt Nederland nu maar mee aan een rioolzuiveringsinstallatie voor Luik.

En leg mij maar eens uit waarom de Antwerpse haven meer vervuiling veroorzaakt dan de grotere Rotterdamse haven met zijn enorme petrochemische industrie. De Belgen moeten onderhand maar eens stoppen met het over de schutting gooien van hun rotzooi. Als zij de Antwerpse haven zo nodig willen laten groeien, laat hun dan maar in de rotzooi zitten. GEEN CONCESSIES MEER AAN DE BELGEN!!!

Als jij gelijk zou hebben, dan was Nederland toch wel via de EU in het geweer gekomen.

Spinoza 11 mei 2007 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2654524)
Totdat onze toenmalige minister-president Kok in een naïeve vlaag van internederlandse vriendschap (Naïef, want er werd meteen misbruik van gemaakt.) in het openbaar zei, zonder enige dossierkennis, dat "België natuurlijk recht van overpad heeft'.

Ah, dit wist ik niet. Wel raar dat een verspreking kennelijk al direct juridische consequenties heeft.

evilbu 11 mei 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2654401)
Het lijkt me meer een discussie of de Ijzeren Rijn nu wel of niet moet komen.
Voor Nederland mooi makkelijk.
Zij kunnen zeggen: De Belgen weten zelf niet wat ze willen.

Ahem, de Vlamingen weten wat ze willen, de Walen willen misschien iets anders, maar dat blijft bij willen!!

Spinoza 11 mei 2007 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2654562)
Als jij gelijk zou hebben, dan was Nederland toch wel via de EU in het geweer gekomen.

Tsja, wat kun je doen. De Belgen worden er al jaren op gewezen dat ze wat betreft het milieu tot de vuilste landen in Europa behoren. Er iets aan doen is kennelijk te veel moeite.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be