![]() |
Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld"
Citaat:
Een echte schande, de IJzeren Rijn is niet alleen noodzakelijk voor de Antwerpse haven, maar ook voor het verkeer en de mobiliteit in de hele provincie Antwerpen. Als er niet snel iets gaat gebeuren staan we binnenkort de hele dag stil. Lijn 24 is trouwens nu al zwaar belast en ettelijke kilometers langer. Het alternatief is er, waarom het dan niet gebruiken? Het komt zo over dat als we de IJzeren Rijn openen, er plots geen enkele goederentrein meer langs de Montzenroute gaan rijden en dat plots half Wallonië werkloos gaat worden. Dit komt mij heel egoïstisch over! Dit soort zaken zijn zeker niet goed voor de verhouding tussen Vlamingen en Walen! De Waalse politiekers zitten in het geheel niet in met Vlaanderen:? </STRONG></EM></U></I></B> |
Tot zover dus de dankbaarheid van Wallonië voor de jaarlijkse miljardentransfers vanuit Vlaanderen: betaal en zwijg. En vraag zeker zelf niets dat eventueel tegen de Waalse of Franstalige belangen zou kunnen ingaan.
|
non tegen ijzeren rijn
Dat hier nog niemand over gevallen is?
Wallonië vindt IJzeren Rijn "weggegooid geld" De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld". De regering Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn (Antwerpen-Hasselt-Visé-Montzen-Aken) die in het Luikse een aantal arbeidsplaatsen oplevert. De opmerkelijke reactie van de Waalse regering kwam er op vraag van het provinciebestuur in Maastricht. Naar aanleiding van de opmaak van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL), een soort van structuurplan voor Nederlands-Limburg, heeft Maastricht ook de mening gevraagd aan Wallonië over allerlei grensoverschrijdende kwesties. De Waalse reactie dateert al van vorig jaar, maar werd stilgehouden. Arbeidsplaatsen "De heropening van de IJzeren Rijn zou kunnen leiden tot een belangrijke verschuiving in het vervoer, en wel ten koste van lijn 24 (de Montzenlijn), terwijl het goederenvervoer daar een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen oplevert (via Tongeren-Visé-Voeren-Montzen-Aken). Voor het realiseren van de IJzeren Rijn zijn aanzienlijke financiële middelen vereist. Dat is weggegooid geld, omdat de NMBS onlangs reeds allerlei investeringen heeft toegezegd voor een kwalitatieve verbetering van het traject van lijn 24", luidt de reactie van Wallonië. (belga/hln) oei:oops: er was precies toch al een topic over |
Waarom staat dit bij communautaire discusies? Dit onderwerp is toch zeker belangrijk genoeg voor bij binnenland te staan?
|
De meeste Vlamingen vinden Wallonië weggegooid geld volgens mij.
|
Weet iemand eigenlijk waarom het Haagse Hof van Arbitrage de Belgen vrije toegang gunt? Op Wikipedia staat namelijk dit:
Citaat:
|
Ik vind Wallonië weggegooid geld.
|
Citaat:
Voor Nederland mooi makkelijk. Zij kunnen zeggen: De Belgen weten zelf niet wat ze willen. |
Citaat:
|
Citaat:
Nederland moet de Ijzeren-Rijn terug in orde stellen en zorgen dat de treinen er over kunnen rijden. Vlaanderen moet er echter een deel kosten van betalen. Dat Wallonie tegen de Ijzeren-Rijn is, is volgens mij heel normaal. Door deze lijn verliest Wallonie namelijk een heel pak inkomsten en werkgelegenheid. Niet alleen de Montzenlijn zal door het heropen van de Ijzeren-Rijn minder verkeer kennen, maar ook het Albertkanaal en de andere binnenwateren. Maar ook de wegtransport sector zal er door minder werk hebben. Er zal namelijk ook veel minder overslag zijn in wallonie, daar de containers direct naar het roergebied gaan en van daaruit via spoorweg verder het Europese interland in. En niemand is voor werkverlies en economisch verlies in zijn regio. De echte rede waarom ook Nederland tegen deze spoorlijn is. |
Citaat:
En leg mij maar eens uit waarom de Antwerpse haven meer vervuiling veroorzaakt dan de grotere Rotterdamse haven met zijn enorme petrochemische industrie. De Belgen moeten onderhand maar eens stoppen met het over de schutting gooien van hun rotzooi. Als zij de Antwerpse haven zo nodig willen laten groeien, laat hun dan maar in de rotzooi zitten. GEEN CONCESSIES MEER AAN DE BELGEN!!! |
Dit is gewoon te grof voor woorden.
|
Citaat:
ook geen last van dossierkennis hé moet de petrochemie nog eens opzoeken ... |
DE goederenstroom van en naar de havens is samen met de economische ontwikkeling niet te stoppen. Vanuit milieuperspectief en vanuit het personenvervoer is er een grote drang om het goederenvervoer van de autowegen te verplaatsen naar water- en spoorwegen.
Antwerpen heeft een Albertkanaal, een Spoorweg, Autosnelwegen, een Schelde -Rijnvebining.. De "Ijzeren Rijn" vult dit plaatje aan en ligt helemaal in het verlengde van de normale uitbreieing van het goederenverkeer. De discussie over de "Ijzeren Rijn" doet overigens denken aan de discussie over "De Betuwelijn" die eigenlijk precies over dezelfde problematiek gaat. Waarom het "communautaire" hierover nog eens bijgesleurd wordt is mij een raadsel.. we kunnen vanzelfsprekend een systeem toepassen waarbij "de walen niet meebetalen".. Tot nader order profiteert gans België van de zegeningen van een nationale spoorwegmaatschappij, & ik dacht dat Wallonië tegen een verdere opsplitsing van diverse nationae (federale) materies was. Men moet keuze's (durven) maken.. |
Citaat:
België (niet: Vlaanderen) had juridisch geen poot meer om op te staan. België heeft zelf de lijn verslonst, verontachtzaamd, de concessie niet verlengd en uiteindelijk 'het ijzer' verkocht aan Nederland. Citaat:
Dat de lijn weer zou worden heropend stond dus al vast. Alleen nu eiste België ook nog eens dat Nederland voor de kosten zou opdraaien wat vanzelfsprekend (gezien de voorgeschiedenis) werd geweigerd. In het arbitragehof heeft België de zaak verloren en moet nu meebetalen aan de heropening van de lijn. Nederland draait op voor afwijkingen van het parcours zoals tunnels, bruggen, omleidingen. |
Citaat:
De verbinding Antwerpen Nederland is er al ,dus geen enkel natuurgebied hoeft er opgeofferd te worden. Misschien alleen een extra spoorrails er naast leggen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be