Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Verdeling op lijsten CD&V N-VA (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89259)

evilbu 12 mei 2007 11:34

Verdeling op lijsten CD&V N-VA

Op de website van de VRT kan men wel al de kamer-en senaatslijsten zien. Wat me vooral interesseerde is hoe de NVA'ers daarop geplaatst zijn.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...07/kieslijsten

In BHV is de eerste NVA'er op de lijst op nummer 5 : Nelly Maes.
In Oost-Vlaanderen is het Sarah Smeyers op nummer 2 (na Pieter de Crem). Nummer zes is de volgende : Helga Stevens.
In West-Vlaanderen is de eerste Els de Rammelaere op nummer zes.
In Antwerpen komt De Wever op de tweede plaats, net na Inge Vervotte.
In Limburg is Jan Peumans de eerste NVA'er op de vierde plaats.
In de kieskring Leuven staat Wim Coel op de derde plaats.

Op de senaatslijst staat Louis Ide op de vierde plaats.

Dat wordt dan waarschijnlijk bolletjes kleuren voor mij voor de kamer voor Sarah Smeyers, Helga Stevens (en Peter Buysrogge), en voor de senaat op Louis Ide, Bart de Nijn en Frieda Brepoels.:-(

Wat vinden jullie van de verdeling?

De Garde 12 mei 2007 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2655924)
Op de website van de VRT kan men wel al de kamer-en senaatslijsten zien. Wat me vooral interesseerde is hoe de NVA'ers daarop geplaatst zijn.

In Oost-Vlaanderen is het Sarah Smeyers op nummer 2 (na Pieter de Crem). Nummer zes is de volgende : Helga Stevens.

Dat wordt dan waarschijnlijk bolletjes kleuren voor mij voor de kamer voor Sarah Smeyers, Helga Stevens (en Peter Buysrogge), en voor de senaat op Louis Ide.:-(

Wat bedoel je met 'verdeling'? De plaatsen van de N-VA of hoe je gaat stemmen? De plaatsen van N-VA lijken me het maximale dat de partij kon halen gezien de oekaze met Dedecker en voor de rest stem ik niet voor N-VA maar dat zal geen nieuws meer zijn zeker?

Pluche 12 mei 2007 11:38

IK vind de verdeling goed zo hebben ze zeker overal een zetel behalve misschien niet in West-Vlaanderen.

dominatrix 12 mei 2007 11:40

Zou het niet beter zijn niet op een Tsjeven lijst te stemmen als Vlaams Nationalist, want wat had je nu verwacht dat de NV-A plots het hoge woord mag voeren bij de CD&V. Neen hoor, de lijstverdeling is het maximum wat je kunt verkrijgen als 'nuttig' aanhangsel.

evilbu 12 mei 2007 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2655930)
Wat bedoel je met 'verdeling'? De plaatsen van de N-VA of hoe je gaat stemmen? De plaatsen van N-VA lijken me het maximale dat de partij kon halen gezien de oekaze met Dedecker en voor de rest stem ik niet voor N-VA maar dat zal geen nieuws meer zijn zeker?

Ik bedoel de plaatsen die NVA gekregen heeft.:|

Zwartengeel 12 mei 2007 11:41

Op de derde opvolgersplaats heb je ook nog Goedele Uyttersprot.

evilbu 12 mei 2007 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix (Bericht 2655935)
Zou het niet beter zijn niet op een Tsjeven lijst te stemmen als Vlaams Nationalist, want wat had je nu verwacht dat de NV-A plots het hoge woord mag voeren bij de CD&V. Neen hoor, de lijstverdeling is het maximum wat je kunt verkrijgen als 'nuttig' aanhangsel.

Ik vind het kartel ook niet echt zo leuk hoor, maar kijk, op Vlaams Belang stem ik niet, en om nu op Lijst Dedecker te stemmen, een man die nu toch niet echt een overtuigd Vlaamsnationalist kan genoemd worden.....

De Wever zal misschien nog een forumsessie komen doen.:? Ik heb veel vragen.

evilbu 12 mei 2007 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2655937)
Op de derde opvolgersplaats heb je ook nog Goedele Uyttersprot.

Sorry hoe belangrijk zijn die opvolgersplaatsen.:oops:
Eigenlijk is het mijn snode plan om eigenlijk alleen maar op de NVA'ers te stemmen.
Het valt me ook op dat de NVA'ers op hun website veel vaker de banner ophangen van het kartel , terwijl de CD&V'ers dat vaak niet doen...

N-VA'er 12 mei 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2655940)
Sorry hoe belangrijk zijn die opvolgersplaatsen.:oops:

Wel, als ik me niet vergis is huidig N-VA-kamerlid Patrick De Groote eerste opvolger op de West-Vlaamse kamerlijst. Aangezien Bourgeois daar kandideert bij de effectieven en vermoedelijk wel niet zal gaan zetelen in het federale parlement, lijkt een terugkeer van De Groote in de Kamer dus vrij waarschijnlijk.

Verder is Ben Weyts eerste opvolger voor de kamer in BHV. Bij regeringsdeelname van het kartel heeft Weyts dus ook veel kans om als opvolger in het parlement te raken.

Toch niet zonder belang dus, die opvolgersplaatsen...

ancapa 12 mei 2007 12:41

Citaat:

Dat wordt dan waarschijnlijk bolletjes kleuren voor mij voor de kamer voor Sarah Smeyers, Helga Stevens (en Peter Buysrogge), en voor de senaat op Louis Ide, Bart de Nijn en Frieda Brepoels.:-(

dat NVA zich laat ringeloren door de CD&v en dat ze zich weer eens laten rollen

N-VA'er 12 mei 2007 12:42

Overigens geloof ik ook niet dat Bart De Wever (wiens verkiezing op de Antwerpse kamerlijst wel geen probleem zal stellen) na 10 juni de overstap van het Vlaamse naar het federale parlement zal maken. En op de Antwerpse kartellijst staat dan weer N-VA'er Jan Jambon (topman van Bank Card Company) als eerste opvolger op de lijst. Ook hij maakt dus veel kans om zijn intrede in de Kamer te kunnen maken..

N-VA'er 12 mei 2007 12:49

Citaat:

Ik denk overigens dat je hier Lieve Maes bedoelde... "Rooie Nelly" Maes is bij het uiteenvallen van de VU immers overgestapt naar Spirit, waar ze - als ik me dat goed herinner - al bij de vorige verkiezing door toedoen van oude strijdmakker Bert Anciaux naar een onverkiesbare plaats werd verbannen. Ik vraag me zelfs af, of Nelly bij de komende verkiezingen nog op een Spirit-lijst zal staan...

Knuppel 12 mei 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er (Bericht 2656049)
Ik denk overigens dat je hier Lieve Maes bedoelde... "Rooie Nelly" Maes is bij het uiteenvallen van de VU immers overgestapt naar Spirit, waar ze - als ik me dat goed herinner - al bij de vorige verkiezing door toedoen van oude strijdmakker Bert Anciaux naar een onverkiesbare plaats werd verbannen. Ik vraag me zelfs af, of Nelly bij de komende verkiezingen nog op een Spirit-lijst zal staan...

Ik vond het ook al raar dat Nelly Maes op een N-VA-lijst zou staan. Is Lieve een dochter van rooie Nelly?

Deze uitspraak van N-VA-er verbaast me echter nog meer:
Citaat:

Overigens geloof ik ook niet dat Bart De Wever (wiens verkiezing op de Antwerpse kamerlijst wel geen probleem zal stellen) na 10 juni de overstap van het Vlaamse naar het federale parlement zal maken.

Als er iemand de ambitie heeft om in de federale regering te geraken is het De Wever!

N-VA'er 12 mei 2007 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2656068)
Ik vond het ook al raar dat Nelly Maes op een N-VA-lijst zou staan. Is Lieve een dochter van rooie Nelly?

Deze uitspraak van N-VA-er verbaast me echter nog meer:

Als er iemand de ambitie heeft om in de federale regering te geraken is het De Wever!

Hoe weet u dat eigenlijk zo zeker? Behoort u soms tot de persoonlijke kennissenkring van De Wever?

Het is eigenlijk zeer eenvoudig: de N-VA had iemand als Jan Jambon nooit zover gekregen om vanuit de top van het bedrijfsleven de overstap naar de politiek (als N-VA-kandidaat op de Antwerpse kartel-kamerlijst) te maken, indien hem niet al bij aanvang stevige garanties konden worden geboden dat hij daadwerkelijk zou kunnen zetelen. En aangezien het duidelijk is, dat Jambon niet op eigen houtje verkozen zal raken, moét De Wever zijn plaats wel afstaan aan Jambon als 1° opvolger.

Overigens heb ik BDW tijdens de provinciale N-VA-ledenvergadering in Neder-Over-Heembeek (eind 2006, toen de kartelonderhandelingen met het oog op 10 juni volop aan de gang waren) uitdrukkelijk horen verklaren, dat hij er - uit eerlijk schaamtegevoel - zelfs niet aan dácht om in de nasleep van het JDD-débâcle voor zichzelf een ministerpost uit de brand te proberen slepen. En ondanks die ene JDD-uitschuiver hecht ik - tot bewijs van het tegendeel - toch nog steeds enig belang en geloof aan het woord van De Wever.

Wat Lieve Maes betreft: die is, voor zover ik weet, geen familie van Nelly Maes, maar wel de dochter van vroeger VU-senator Bob Maes.

ilfalco 12 mei 2007 14:28

Citaat:

Dezelfde Wim Coel die de voetbaluitstapjes van marius O Ok vond... ik heb er eens een opiniestuk van gelezen . linkser kon moeilijk...

evilbu 12 mei 2007 16:19

Citaat:

:oops: Lieve Maes inderdaad.

Juan 12 mei 2007 16:36

Dit zijn mooie plaatsen. En veel zekere plaatsen ook. Dit in tegenstelling tot SPIRIT, die hooguit één zekere zetel heeft en voor de rest vooral onmogelijke plaatsen kreeg toebedeeld.

ancapa 12 mei 2007 16:48

NVA zal niet veel oogsten, dat deden ze ook niet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Jazeker 12 mei 2007 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2655938)
De Wever zal misschien nog een forumsessie komen doen.:? Ik heb veel vragen.

Ik heb zo het idee dat dat nog eens een heel woelige forumsessie kan gaan worden (enfin, als BDW komt opdagen).

Jazeker 12 mei 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 2656418)
Dit zijn mooie plaatsen. En veel zekere plaatsen ook. Dit in tegenstelling tot SPIRIT, die hooguit één zekere zetel heeft en voor de rest vooral onmogelijke plaatsen kreeg toebedeeld.

Ik heb hier al twee jaar geleden gezegd dat spirit bij de volgende verkiezingen niet veel meer van de sp.a zou krijgen wegens teveel lawaai en te weinig electorale input. Welke hoofdvogel schuiven ze naar voor de federale trouwens?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be