Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bus rijd op water,Belgisch wereld primeur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89367)

duveltje382 14 mei 2007 15:56

Bus rijd op water,Belgisch wereld primeur
 
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...14_hybridebus#

Hybridebus van Van Hool is wereldprimeur

ma 14/05/07 - Bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt is vandaag de eerste volledige hybridebus voorgesteld, een wereldprimeur.

Het voertuig rijdt op waterstof en batterijen en stoot dus geen vervuilende CO2 meer uit.

(VRT)



"Uit deze bus komt alleen een volledig zuivere wolk waterdamp", zegt Yves Goffin (foto) van Van Hool. "Er is dus geen enkele vervuilende uitstoot en bovendien maakt de bus ook erg weinig lawaai."

De bus kan dezelfde afstand afleggen en evenveel passagiers vervoeren als een gewone dieselbus.

Uiterlijk lijkt de bus ook op een gewone bus, alleen zijn er zes in plaats van vier wielen, en is de bus ook een meter langer.

Maar de techniek is wel volledig nieuw en zorgt ervoor dat de bus minder energie nodig heeft dan bijvoorbeeld de bestaande waterstofbussen in Amsterdam.

De vervoersmaatschappij De Lijn zal de bus vanaf 18 juni inzetten op de lijn tussen Lier en Antwerpen.

Bron/vrt


Knap van België,enkel nog wat goedkoper kunnen produceren hé

AdrianHealey 14 mei 2007 16:01

Mooi van dat bedrijf. België heeft daar op zich niet zo heel veel mee te maken, me dunkt?

Brandaan 14 mei 2007 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2659953)
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...14_hybridebus#

Hybridebus van Van Hool is wereldprimeur

ma 14/05/07 - Bij busbouwer Van Hool in Koningshooikt is vandaag de eerste volledige hybridebus voorgesteld, een wereldprimeur.

Het voertuig rijdt op waterstof en batterijen en stoot dus geen vervuilende CO2 meer uit.

(VRT)



"Uit deze bus komt alleen een volledig zuivere wolk waterdamp", zegt Yves Goffin (foto) van Van Hool. "Er is dus geen enkele vervuilende uitstoot en bovendien maakt de bus ook erg weinig lawaai."

De bus kan dezelfde afstand afleggen en evenveel passagiers vervoeren als een gewone dieselbus.

Uiterlijk lijkt de bus ook op een gewone bus, alleen zijn er zes in plaats van vier wielen, en is de bus ook een meter langer.

Maar de techniek is wel volledig nieuw en zorgt ervoor dat de bus minder energie nodig heeft dan bijvoorbeeld de bestaande waterstofbussen in Amsterdam.

De vervoersmaatschappij De Lijn zal de bus vanaf 18 juni inzetten op de lijn tussen Lier en Antwerpen.

Bron/vrt


Knap van België,enkel nog wat goedkoper kunnen produceren hé

Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.

eno2 14 mei 2007 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2659975)
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.

Hangt af van de manier waarop waterstof bekomenen werd.
Er zijn dure CO2-uitstootloze wijzen van waterstofproductie.

Herr Flick 14 mei 2007 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2659975)
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.


Niet als ge kernenergie gebruikt ... ? ? ? toch ?

AdrianHealey 14 mei 2007 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2659975)
Pure propaganda, er is immers een grotere CO2-productie door het produceren van de benodigde waterstof, dan dat er CO2-productie wordt bespaard.

Lol. :')
Want olie is vooral niet op meerdere manieren vervuilend dan puur CO2. Want olie kan op deze manier vooral niet worden uitgespaard om andere zaken mee te doen.

Dus 'pure propaganda' <= nee, toch niet.

Graaf van Vlaanderen 14 mei 2007 16:34

Nu nog op de baan krijgen;-)

Brandaan 14 mei 2007 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2660042)
Niet als ge kernenergie gebruikt ... ? ? ? toch ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2660002)
Hangt af van de manier waarop waterstof bekomenen werd.
Er zijn dure CO2-uitstootloze wijzen van waterstofproductie.

Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.

AdrianHealey 14 mei 2007 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2660105)
Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.

Ik zou onderzoek naar waterstof afschaffen.

Herr Flick 14 mei 2007 16:37

Allemaal terug met paard en kar, ...

maar ja die beesten vreten gras, en gras, da wordt methaan, en methaan, ...

juist ja...

Brandaan 14 mei 2007 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2660054)
Lol. :')
Want olie is vooral niet op meerdere manieren vervuilend dan puur CO2. Want olie kan op deze manier vooral niet worden uitgespaard om andere zaken mee te doen.

Die olie is vervolgens nodig om de elctriciteit te produceren die nodig is voor de bussen en hun waterstof.

Chipie 14 mei 2007 16:46

Men zou Van Hool ineen gevangenisbus moeten steken...
Ons milieu nog meer belasten...:-P

satiper 14 mei 2007 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2660105)
Dat maakt niet uit, deze groene energie zou zonder de bussen in het normale electriciteitsaanbod terechtkomen, maar door deze bussen gebeurd dit niet. Het normale electriciteitisaanbod moet echter wel op peil blijven en dus zetten we de conventionele centrales maar een stapje harder waardoor de CO2-productie weer omhoog gaat. De netttowinst hiervan? Die is er niet er is zelfs een verlies aangezien de productie van waterstof niet ultiem werkt en er dus een energieverlies optreedt.

Techniek zal constant beter worden.
Voordeel van een hybride is dat je de energie die bij een gewone motor met remmen verloren gaat in principe voor een goed stuk kan terugwinnen.

Tevens heeft een bus een vrij groot dakoppervlak, als je dit bezet met zonnepanelen, kan ook via die weg constant een hoeveelheid elektrische energie in het systeem gepompt worden.

Je zal hoedanook moeten vertrekken met een gevulde waterstoftank vermoed ik, maar ze kan op deze manier toch al wat kleiner gehouden worden.

Maar het blijft een hele opgave, dat wel.

Er zijn veel alternatieven, maar geen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Het zal dus wat aanmodderen wezen tot er één of andere echte doorbraak komt.

satiper 14 mei 2007 16:48

Geboortebeperking is natuurlijk de eenvoudigste oplossing, maar hier is blijkbaar nog niet voldoende maatschappelijke draagkracht voor.

eno2 14 mei 2007 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2660042)
Niet als ge kernenergie gebruikt ... ? ? ? toch ?

Kernenergie is ook maar een (gevaarlijk) lapmiddel. En ook niet helemaal CO2-uitstootvrij.

eno2 14 mei 2007 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 2660155)
Geboortebeperking is natuurlijk de eenvoudigste oplossing, maar hier is blijkbaar nog niet voldoende maatschappelijke draagkracht voor.

Het is natuurlijk de meest noodzakelijke maar ook de moeilijkste oplossing.

Bob 14 mei 2007 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 2660147)
Er zijn veel alternatieven, maar geen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Het zal dus wat aanmodderen wezen tot er één of andere echte doorbraak komt.

Veronderstel dat de waterstof wordt gebruikt om via een brandstofcel, voor de nodige electriciteit te zorgen (maar waarom dan de benaming hybride - of zit er werkelijk een "waterstofmotor" in ?).
De verschillende projecten rond ditzelfde thema duiken tegenwoordig wel met de regelmaat van een klok, op. Maar vraag mij af of men de energieopwekking door waterstof, via een brandstofcel, volledig onder kontrole heeft (het fenomeen is al meer dan vijftig jaar gekend, en breekt maar niet door).

AdrianHealey 14 mei 2007 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2660113)
Die olie is vervolgens nodig om de elctriciteit te produceren die nodig is voor de bussen en hun waterstof.

En een bus zou dat op termijn niet zelf kunnen creeëren?
Doet me denken aan de debatten ten tijde van Watt.
'Maar nee, een stoommachine is niet effectief, een paard doet dat beter.'

KrisKras 14 mei 2007 17:13

veel mensen zien een echte oplossing in waterstof, terwijl waterstof helemaal geen energiebron is, maar gewoon een energie drager. Nu, op zich lijkt het mij wel beter (plezanter) dan batterijen en puur electrisch rijden, al is het maar omwille van het rijplezier dat je behoudt omdat je met een verbrandingsmotor werkt.

eno2 14 mei 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2660222)
veel mensen zien een echte oplossing in waterstof, terwijl waterstof helemaal geen energiebron is, maar gewoon een energie drager. Nu, op zich lijkt het mij wel beter (plezanter) dan batterijen en puur electrisch rijden, al is het maar omwille van het rijplezier dat je behoudt omdat je met een verbrandingsmotor werkt.

Verbranden en ontploffen mijn KL...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be