![]() |
Auto's: collectieve waanzin op wielen.
Het gaat dan wel over een Nederlands rapport over het autogebruik in Nederland. Het is echter een algemeen maatschappelijk probleem in de gehele westerse wereld en vooral voor dichtbevolkte landen als Nederland en Belgie.
DEN HAAG - Het aantal auto's in Nederland zal in 2040 zijn gegroeid van 6,5 miljoen nu tot minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen. Volgens het stuk zal de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zorgen. Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen. De geluidshinder van de auto's neemt toe. Groei Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de economische groei, waardoor meer behoefte ontstaat aan mobiliteit, en de vergrijzing. Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer. Een woordvoerder van VROM-minister Jacqueline Cramer benadrukte dat het om een intern stuk - een gespreksverslag - gaat en "helemaal nog geen enkele beleidsconclusies" zijn getrokken. Het departement is volgens hem bezig met de toekomstige ruimtelijke opgaven, vanaf 2020. Eurlings Met de groei van het autopark hebben we in de Nota Mobiliteit ook al rekening gehouden, reageerde de woordvoerder van minister Camiel Eurlings van Verkeer. Eurlings "gaat" over de door dit kabinet voorgenomen versnelde invoering van een kilometerheffing, voor 2012. Deze nota is door de vorige Tweede Kamer goedgekeurd en loopt tot 2020. Eurlings' woordvoerder benadrukte dat deze beprijzingsplannen in eerste instantie uitgaan van het eerlijkheidsprincipe. Gebruik "Degenen die meer rijden, gaan meer betalen." Oftewel niet het bezit van een auto, maar het gebruik wordt aangepakt. In tweede instantie zijn er naar zijn zeggen de beoogde effecten op de mobiliteit. "De kilomterheffing is nooit bedoeld om de files op te lossen, maar om ze terug te dringen", onderstreepte de zegsman. Schiphol In de VROM-notitie staat ook een prognose over de te verwachte groei van Schiphol. Het aantal vliegbewegingen daar zal stijgen van 400.000 nu naar minimaal 600.000 en maximaal 1,7 miljoen in 2040. Het aantal passagiers neemt toe van circa 45 miljoen nu tot 215 miljoen in het scenario met het hoogste aantal. Volgens de notitie is in dat laatste geval uitbreiding van het aantal banen onontkoombaar. Is dit het toekomstbeeld?: ![]() Of dit? ![]() |
<3 Die foto's!
|
Citaat:
|
mja, binnenkort kunnen onze auto's opstijgen toch?
verder, ik vind dat er een verbod moet komen op lelijke auto's |
Citaat:
|
euh nee, op de radio gehoord, een auto die kan vliegen, en zou weldra niet zo duur meer zijn...
|
Citaat:
|
Citaat:
In elk geval zou je de problemen toch maar verplaatsen naar de lucht. Stel je voor dat iedereen nu een helicopter/sportvliegtuig zou hebben . Dan zitten we met luchtfiles . Eigen transport hebben is te belangrijk geworden in onze maatschappij , vroeger ging men "achter" de hoek werken , nu kilometers ver weg . Dus , elk gezin zijn ufo zou ook niets oplossen 8-) |
Citaat:
Er is gewoon teveel mobiliteit op verkeerde tijdstippen en de auto op zich is onwensbaar voor het vervoer van slechts 1 persoon. |
Citaat:
Het voordeel daar is dat je een derde dementie hebt, je kan omhoog of omlaag, de ruimte is veel breder en de snelheid veel hoger, je bent dus rapper ter plaatse, waardoor je minder lang de weg versperd, ook zijn er minder trage deelnemers aan het verkeer, en zijn die er toch, stop je die op een lagere of grotere hoogte. met die snelheid is het enkel uit uw ogen kijken hé, . ;-) |
Wil je dan het openbaar vervoer promoten Derk?
Blijkbaar is dat ook geen optie. Dit weekend ,door omstandigheden hebben mijn partner en ik de trein van Vilvoorde naar Jemelle genomen. Heen en terug weekend retour is wel de "'"é&(é'"(§'!(é!ç"(§ €58.8 Daar rijd ik wel 7 keer voor op en neer, op een kortere tijd(zelfs met file), met zoveel lading als ik wil, van deur tot deur. Ik weet uiteindelijk een simpelere, goedkopere en vooral milieuvriendelijkere oplossing. Gewoon met minder volk zijn. |
Citaat:
Ik zelf rij slechts 800 - 1000km per jaar. De rest gaat fiets of snorfiets (Autorijden in mijn dorp is sowieso bijna onmogelijk) |
Citaat:
|
![]() Ik zit in het autobos van De Haan-Wenduine en hoor de vogeltjes niet meer fluiten doorheen de proppen nat WC-papier in mijn oren. Die hebben het gesuis van de motoren haast geheel weten te stuiten. En ook het geritsel van de bladeren aan de bomen in de zomerbries hoor ik niet meer. Ik kwam in dit autobos zitten om decibel-overlast te ontwijken van de georganiseerde kakafonie voor de toeristen, zing en speel gitaar en blaas mondharmonica. Maar ook hier kan nergens het verkeerslawaai worden vermeden van een autobos dat door twee autostraden wordt doorsneden. |
Allemaal te lui om met de fiets te gaan! ;-)
|
Citaat:
|
ik vindt het Nederlandse wegdek niet veel verschillen met de Belgische er zijn plekken & plaatsen waar politie mee fietsers omver rijdt .
Wegen met rotondes & fietspaden maar ook wegen zonder fietspad ...ect . MAAR de nederlandse politie is wel vriendelijker dan de onze ...ze gaven me ooit 15min lang een escort GRATIS omdat men licht stuk was ...iets wat ik België nog niet hoorde of merkte. |
Gelooft er eigenlijk iemand hier in Personal Air Vehicles?
De NASA heeft daar een onderzoeksprogramma rond lopen: NASA Announces Aeronautical Centennial Challenge En meer en meer concepten worden gelanceerd. Zoudt ge dit niet overwegen te kopen mocht dat evenveel kosten als een luxe-klasse wagen? ![]() Toch behoorlijk sexy vind ik. EDIT: blijkbaar zien sommigen ze niet graag vliegen. Ik geloof nochtans in klassieke vooruitgang. Meer mobiliteit voor meer mensen. De SuperBus blijft ook een alternatief, maar wel duur omdat ze haar eigen wegdek vereist: ![]() Het Superbusconcept, dat is bedacht door prof. Wubbo Ockels, gaat uit van voertuigen die met een hoge snelheid (150 tot 250 km/u) kunnen rijden op speciaal daarvoor aan te leggen eigen ‘Superbanen’ en met een normale snelheid op de bestaande wegen kunnen rijden. Basisgedachte is dat de bussen comfortabel, vraagafhankelijk en punt-tot-punt vervoer verzorgen en daarmee kunnen concurreren met auto en trein. Naast de ontwikkeling van het voertuig zelf, zal de komende jaren gewerkt worden aan onderzoek naar vrijliggende banen, die in de winter geothermisch verwarmd worden om ijsvorming te voorkomen. Daardoor gaat het wegdek langer mee en vergen deze banen dus minder onderhoud dan gewone wegen. Om punt tot punt vervoer mogelijk te maken dat dicht bij echt deur-tot-deur vervoer komt, wordt voor Superbus een systeem ontwikkeld waarmee gebruikers vervoer kunnen bestellen via o.a. internet. Het systeem zal mensen met dezelfde eindbestemming zoveel mogelijk samenbrengen, zodat Superbus weinig of geen tussenstops hoeft te maken bij reizen over langere afstanden. Het project Superbus behelst - naast de ontwikkeling van een experimenteel model - onderzoek naar de bijbehorende infrastructuur, logistiek, veiligheid, betrouwbaarheid en economisch rendement. De totale kosten van het ontwerp en de ontwikkeling van het experimentele model zijn geschat op 8,5 miljoen euro. |
Wagentjes die zullen vliegen die komen er binnen niet al te lange tijd. Enfin beweert men toch.
Maar men moet een vliegbrevet hebben natuurlijk. En dat is weer andere koek. En het zal wel wat kosten ook allemaal. |
Citaat:
De tuigen die het luchttransport bij de gewone man zouden brengen zijn al lang in ontwikkeling. Er is echter na tientallen jaren ontwikkeling nog steeds geen toestel commercieel beschikbaar. Misschien kan Moller (http://www.moller.com) daar verandering in brengen. Maar die ontwikkeling duurt ook al jaren. Er zijn echter nog andere redenen waarom dit niet zal doorgaan. Mensen zullen hun privacy in het gedrang zien komen wanneer de buren opstijgen en in hun zorgvuldig ommuurde en omhegde tuintje kunnen kijken. Het is trouwens om wettelijke redenen niet mogelijk om zomaar in je tuin te landen en op stijgen. Het luchtruim is ook nog eens opgedeeld in gecontroleerde gebieden waardoor in deze gebieden waarschijnlijk ook niet gevlogen kan worden. Het kleine beetje ongecontroleerd luchtruim dat er nog over is kan het extra verkeer niet aan. Verder dienen de piloten een vergunning te behalen, wat niet direct evident is. Het luchtruim zal nog de grootste beperking worden. Gezien de verwachte toename van het vliegverkeer zal er voor deze dingen geen plaats zijn, ook niet in het lagere luchtruim. Momenteel is er al een gigantische druk op het luchtruim. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be