Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Paus mag blijven of liever niet ? of je gelovig bent mag je ook schrijven of ni :) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89584)

duncan 17 mei 2007 21:16

Paus mag blijven of liever niet ? of je gelovig bent mag je ook schrijven of ni :)

Paus mag blijven of liever niet ? of je gelovig bent mag je ook schrijven of ni :)

Euhmm ja het pauslijk figuur mag blijven maar den huidige hmmm frons frons heb ik ni zo graag sorry :-/

Ja kzen gelovig ...een spirituele syncretische christen.

Mocht ge jezelf afvragen waarom zo ne lange naam voor een soort van geloof ...das omdat ik graag bibliomantie doe psalmetrie , numerologie of de joodse kabbala en andere bezigheden waaronder ook zingen en bidden en kerken bezoeken ....meditatie ect... .

Tegenwoordig zoek ik men heil in een E.christelijke kerk waar ik me echt begin thuis te voelen zoals de huidige paus gevraagd had .

Alle geloofs vormen moeten meer naar de gemeenschap keren zo zei benedictus dus ik ook .
Magie beoefen ik maar volgens den boek dus ik vraag en observeer voor ik MAG ondernemen. Wetende dat geschreven staat gij zult niet wichelroeden enzo .

Ik geloof in 1 god en Jezus was zijn zoon zo staat geschreven ook geloof ik zekerst dat die kan terug komen ook al wordt dit niet erkent door andere geloofs gemeenschappen kan me geen bal schelen lol .

Wel ben ik vanuit men geloof ALLE geloofs vormen te aanvaarden dus ook mystiek,katholieken,protestanten en andere al dan niet tegen men zin .
De magie en andere die ik hanteer zijn syncretis (crétien/synthetis) bvb voddoo,celt,westers... van aard men geloof zelve spiritueel christelijk ....wat mogenlijkerwijs kan aansluiten bij evangelisten, charismatische christene en andere vormen .

Ik zen hééééél benieuwt op de reacties en welk soort mensen en geloven hier aanwezig zijn ;-)

Alvast suc6 en dank voor de reacties en het durven te schrijven wat geloof mag en kan zijn voor u als mens .

is er al reactie?...ow ik moet nog versturen lol oops

Apocalyps 17 mei 2007 21:59

Waar in de bijbel staat er iets vermeld over pausen?

Dave Brocatus 17 mei 2007 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 2667275)

Het woord paus staat als dusdanig niet in de Bijbel.
De paus (van de Rooms-Katholieke Kerk) is, als bisschop van Rome, de opvolger van Petrus. En over Petrus staat er o.a. hetvolgende in de evangelies:

Ik zeg jou: jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen. Ik zal je de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat je op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ (Mt 16,18-19)

en

Toen ze gegeten hadden vroeg Jezus aan Simon Petrus: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief, meer dan de anderen hier?’ ‘Ja, Heer,’ zei hij, ‘U weet dat ik van U houd.’ Daarop zei Jezus: ‘Zorg dan voor mijn kudde.’ Nogmaals vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je Me lief?’ ‘Ja, Heer,’ zei hij, ‘U weet dat ik van U houd.’ Daarop zei Jezus: ‘Wees dan een herder voor mijn schapen.’ Nog een derde keer vroeg Hij: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van Mij?’ Het deed Petrus pijn dat Hij hem voor de derde keer vroeg of hij van Hem hield, en hij zei: ‘Heer, U die alles weet, U beseft toch wel dat ik van U houd.’ Daarop zei Jezus: ‘Zorg dan voor mijn schapen. (Joh, 21,15-17)

Apocalyps 17 mei 2007 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2667335)
Het woord paus staat als dusdanig niet in de Bijbel.

Bedankt! Meer moet ik niet weten.

Judokus 17 mei 2007 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 2667275)

De pausen zijn de rechtstreekse opvolgers van de apostel Petrus (apostolische successie). In het Matteüs en Johannesevangelie lezen we hoe Jezus Petrus aanstelt als hoofd van de Kerk (Ecclesia) en vraagt om Zijn kudde te hoeden tot het einde der tijden, dus tot Christus terugkeert. De paus is niet het hoofd van de Kerk, Christus is het hoofd. De paus heeft als Petrus' opvolger wel de taak om de kudde bijeen te houden in één lichaam.

Judokus 17 mei 2007 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 2667342)

Paus komt van het woordje 'papa', want zo werd de bisschop van Rome genoemd.

van Maerlant 17 mei 2007 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 2667342)

:roll: Met zo een manier van doen ontkracht je enkel je eigen stellingen.

What the fuck is in a name?

Jaani_Dushman 17 mei 2007 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duncan (Bericht 2667155)
Paus mag blijven of liever niet?

Ik ben praktiserend Rooms-katholiek, en zie Ratzinger liefst op de brandstapel belanden. Dat is de plaats voor heidenen van dát kaliber. Deze paus is bijna zo erg als de vorige!!

Judokus 17 mei 2007 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2667394)
Ik ben praktiserend Rooms-katholiek, en zie Ratzinger liefst op de brandstapel belanden. Dat is de plaats voor heidenen van dát kaliber. Deze paus is bijna zo erg als de vorige!!

Sinds ik zijn boek gelezen heb 'De Kern van ons Geloof' ben ik grote fan van Benedictus XVI.

Ik beveel het iedereen aan om zo zijn 'theologisch denken' te leren kennen. Hij is een groot intellectueel, hij getuigt van grote wijsheid. Ik begrijp niet hoe mensen een paus kunnen afwijzen die een encycliek DEUS CARITAS EST (God is Liefde) geschreven heeft.

Bovendien is hij enorm bezig met oecumene met de Grieks-Orthodoxe Kerk enerzijds en met verzoeningsgesprekken met schismatici zoals de Lefebvristen, door Tridentijnse ritus toe te staan, op voorwaarde dat dezen het Tweede Vaticaans Concillie (eindelijk) erkennen.

Hij is de verstandigste paus sinds honderd jaar, en zal de geschiedenis ingaan als een belangrijk kerkleraar. Hij heeft wel zijn leeftijd niet mee, hopelijk blijft hij nog een tijdje leven. Ik kijk zeker uit naar de Nederlandstalige vertaling van zijn eerste boek over Jezus van Nazareth.

Jaani_Dushman 17 mei 2007 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2667432)
met verzoeningsgesprekken met schismatici zoals de Lefebvristen, door Tridentijnse ritus toe te staan, op voorwaarde dat dezen het Tweede Vaticaans Concillie (eindelijk) erkennen.

Met dergelijke psychopaten gaat hij natuurlijk praten. Maar de volgelingen van de bevrijdingstheologie blijft hij vervolgen.
Voor mij is het dan wel duidelijk: diene Ratz heeft niks, noppes, nougabollen te maken met het katholieke geloof!

jurgen79 17 mei 2007 23:27

Mij maakt het geen reet uit.
Maar ik denk niet dat een geloof zoiets nodig heeft als geloofsleiders of pastoors of weet ik veel.
De handleiding is uitgeschreven voor de zwakkelingen dus het lijkt mij niet moeilijk om de mind control mooi te volgen.
Dus in mijn ogen zijn godsdienstige leiders machtsgeile gekken die de wereld willen sturen in een bepaalde richting dmv een bepaalde godsdienst te gebruiken.
Weg ermee net zoals met godsdiensten...allemaal de wereld uit bannen.

van Maerlant 17 mei 2007 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2667514)
Mij maakt het geen reet uit.
Maar ik denk niet dat een geloof zoiets nodig heeft als geloofsleiders of pastoors of weet ik veel.
De handleiding is uitgeschreven voor de zwakkelingen dus het lijkt mij niet moeilijk om de mind control mooi te volgen.
Dus in mijn ogen zijn godsdienstige leiders machtsgeile gekken die de wereld willen sturen in een bepaalde richting dmv een bepaalde godsdienst te gebruiken.
Weg ermee net zoals met godsdiensten...allemaal de wereld uit bannen.

Nee jong, we hebben religie nodig om een tegengewicht te bieden aan uw gezever.

jurgen79 17 mei 2007 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2667517)

Leg eens uit...

van Maerlant 17 mei 2007 23:30

Nah, aan onnozelaars verspil ik geen tijd meer. Het enige wat jij kan doen, is raaskallen over hoe slecht godsdienst wel niet is. Zonder argumenten, trouwens.

jurgen79 17 mei 2007 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2667524)
Nah, aan onnozelaars verspil ik geen tijd meer. Het enige wat jij kan doen, is raaskallen over hoe slecht godsdienst wel niet is. Zonder argumenten, trouwens.

Moeten de ongelovigen dan in herhaling blijven vallen?
Jij en zovele anderen zijn totaal gehersenspoeld dat jullie het kwade er niet van inzien.
Jullie worden misbruikt...zielig.

Judokus 18 mei 2007 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2667508)
Met dergelijke psychopaten gaat hij natuurlijk praten. Maar de volgelingen van de bevrijdingstheologie blijft hij vervolgen.
Voor mij is het dan wel duidelijk: diene Ratz heeft niks, noppes, nougabollen te maken met het katholieke geloof!

Tijdens het pontificaat van Karol Wojtila, Johannes Paulus II, was het kardinaal Joseph Ratzinger die als prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer, een ware campagne tegen de bevrijdingstheologie voerde. Ratzinger, nu paus Benedictus XVI, stuurde in februari 1983 een brief naar de Peruaanse bisschoppen waarin hij bekendmaakte dat Gustavo Gutiérrez, de grondlegger van de Latijns-Amerikaanse bevrijdingstheologie, in zijn werk op acht punten dwaalde:

1) marxistische geschiedenisopvatting
2) selectieve Bijbellezing
3) visie op Heilige Geest als zijnde gescheiden van traditie en ambt
4) klassenbepaalde theologie
5) streven naar Rijk Gods door klassenstrijd, ook binnen de Kerk
6) wijziging van de Kerk in een partizanenbeweging
7) veronachtzaming van de Zaligsprekingen
8) marxistische verdraaiing van het Evangelie.

Vaticaanse instructie
In augustus 1984 vaardigde Ratzinger het document Instructie met betrekking tot bepaalde aspecten van de bevrijdingstheologie uit. Het begint aldus: “Het Evangelie van Jezus Christus is een boodschap van vrijheid een kracht van bevrijding”. In dit document worden sommige onderdelen van de bevrijdingstheologie onderschreven. Inderdaad, zegt Ratzinger, moet de Kerk zich inspannen om de bevrijding van de mens op ieder denkbaar gebied te bespoedigen. Echte bevrijding heeft de mens echter niet zelf in de hand, omdat die van God komt, bemiddeld door Christus.

Bezwaren tegen Marx
Veel bevrijdingstheologen maakten gebruik van de filosofie van Marx als wijsgerig fundament voor hun theologie, zoals Thomas van Aquino dat had gedaan met Plato en Aristoteles. In een in 2000 geschreven voorwoord van zijn boek Einführung in das Christentum (1968) geeft Joseph Ratzinger de reden aan waarom het bezwaarlijk en zelfs gevaarlijk is om Marx als wegwijzer te nemen. De filosofie van Marx is volgens hem een praktijk die waarheid wil verschaffen en geen leer die vanuit de waarheid denkt.

Jezus als belichaming van onderdrukten
“Wie Marx tot filosoof van de theologie maakt neemt het primaat over van het politieke en de economie, die nu de eigenlijke heilsmachten zijn: de verlossing van de mens gebeurt volgens die opvatting door de politiek en de economie, waarin de gedaante van de toekomst wordt bepaald. Dit primaat van de praktijk en de politiek betekende vooral dat God niet als ‘praktisch’ te classificeren is”, aldus Marx. “De rede van God behoort volgens deze opvatting noch tot het terrein van het praktische, noch tot dat van de realiteit. Die moest worden verschoven totdat het belangrijkste zou zijn gebeurd. Bleef over de persoon van Jezus, die nu evenwel niet meer als de Christus werd gezien, maar als de belichaming van alle lijdenden en onderdrukten en als hun stem tot de ommekeer, tot de grote verandering oproept.”

Dave Brocatus 18 mei 2007 05:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2667394)

Ik begrijp niet u zichzelf praktiserend Rooms-katholiek kunt noemen en tegelijkertijd Ratzinger een heiden vinden Of tilt u er dan zo zwaar aan dat hij Frère Roger Schutz de communie uitreikte?

Evenmin begrijp ik hoe u zichzelf praktiserend Rooms-katholiek kunt noemen en tegelijkertijd op dit forum kunt schrijven dat u vindt dat iemand op de brandstapel thuishoort.

Dave Brocatus 18 mei 2007 05:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2667508)

Welke volgeling van de bevrijdingstheologie (i.t.t. de bevrijdingstheologie zelf) wordt er door paus Benedictus XVI vervolgd?
Waarom noemt u de aanhangers van wijlen Marcel Lefebvre psychopaten terwijl ze dat niet zijn?

cor 18 mei 2007 07:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2667648)
Evenmin begrijp ik hoe u zichzelf praktiserend Rooms-katholiek kunt noemen en tegelijkertijd op dit forum kunt schrijven dat u vindt dat iemand op de brandstapel thuishoort.

In navolging van een aloude rooms-katholieke gewoonte.

cor 18 mei 2007 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2667514)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2667517)

Eigenlijk bevestigt het tweede een beetje het eerste.;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be