Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Peer-Review door studenten onderling: goed idee? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89863)

eno2 22 mei 2007 09:48

Peer-Review door studenten onderling: goed idee?

Onderlinge evaluatie zou het niveau opkrikken en ook meetellen voor eindevaluatie.
Mij lijkt het een in gang zetten van de onderlinge spionage tussen gelijken en van het elkaar verklikken.

fox 22 mei 2007 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2676863)
Onderlinge evaluatie zou het niveau opkrikken en ook meetellen voor eindevaluatie.
Mij lijkt het een in gang zetten van de onderlinge spionage tussen gelijken en van het elkaar verklikken.

Absoluut geen goed idee. Er zitten altijd van die idioten die hun ma zelfs zouden verkopen om er toch maar door te raken. Intelligentere mensen gaan ook vaak het slachtoffer aangezien ze minder hard hoeven te werken en zo vaak jaloezie opwekken bij medestudenten. Objectiviteit is met zo een zaken alleszins heel ver te zoeken.

eno2 22 mei 2007 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 2676885)
Absoluut geen goed idee. Er zitten altijd van die idioten die hun ma zelfs zouden verkopen om er toch maar door te raken. Intelligentere mensen gaan ook vaak het slachtoffer aangezien ze minder hard hoeven te werken en zo vaak jaloezie opwekken bij medestudenten. Objectiviteit is met zo een zaken alleszins heel ver te zoeken.

Je moet niet altijd een idioot zijn om je Ma te verkopen hoor, een intelligent mens probeert dat soms al op zijn twaalfde.

Johan217 22 mei 2007 11:18

Op de hogeschool waar ik vroeger werkte was men daar al enigszins mee bezig. Op zich is peer-evaluatie geen slecht idee. Meestal wordt het gebruikt bij groepsopdrachten, waar de studenten elkaar beoordelen op zaken als teamwerk, coördinatie, communicatie enz. Voor zover ik heb kunnen zien namen de studenten dit ernstig op en probeerden ze echt wel objectief te blijven. Studenten zijn vaak beter geplaatst dan docenten om bv. teamwerk van hun medestudenten te beoordelen. De resultaten van die peer-evaluaties hebben trouwens weinig gewicht op de totale beoordeling van de student.

Zolang de beoordeling van de theoretische en praktische kennis blijft gebeuren door experts (of wat zich daarvoor uitgeeft ;)) zie ik geen probleem met peer-evaluatie.

Kay_ 22 mei 2007 11:22

Als het als hulp telt bij evaluatie vind ik dit een goed idee.
Peer-evaluatie is in vele gevallen een goede manier om de 'luierik van de groep' te ontmaskeren.
Als je met een groep werkt heb je af en toe van die mensen die niets doen en toch met de punten gaan lopen....

eno2 22 mei 2007 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 2677022)
Op de hogeschool waar ik vroeger werkte was men daar al enigszins mee bezig. Op zich is peer-evaluatie geen slecht idee. Meestal wordt het gebruikt bij groepsopdrachten, waar de studenten elkaar beoordelen op zaken als teamwerk, coördinatie, communicatie enz. Voor zover ik heb kunnen zien namen de studenten dit ernstig op en probeerden ze echt wel objectief te blijven. Studenten zijn vaak beter geplaatst dan docenten om bv. teamwerk van hun medestudenten te beoordelen. De resultaten van die peer-evaluaties hebben trouwens weinig gewicht op de totale beoordeling van de student.

Zolang de beoordeling van de theoretische en praktische kennis blijft gebeuren door experts (of wat zich daarvoor uitgeeft ;)) zie ik geen probleem met peer-evaluatie.

Dat lijkt me wel ja, zolang ze niet veel gewicht heeft en meegeeft, is ze van weinig belang.

Ik herinner me de peer-evaluatie van het leger (opleiding officier) waar de militaire staf zeer ongelukkig was met mijn hoge peer-evaluatie en daar in het totaal geen rekening mee hield.

Dat moet men maar in de hogescholen ook eens gaan doen...

eno2 22 mei 2007 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677030)
Als het als hulp telt bij evaluatie vind ik dit een goed idee.
Peer-evaluatie is in vele gevallen een goede manier om de 'luierik van de groep' te ontmaskeren.
Als je met een groep werkt heb je af en toe van die mensen die niets doen en toch met de punten gaan lopen....

Lallalalalalalala ik hoor daar een bepaald melodietje bij, maar ik herinner me de titel niet meer...

Kay_ 22 mei 2007 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677037)
Lallalalalalalala ik hoor daar een bepaald melodietje bij, maar ik herinner me de titel niet meer...

Get to the point.

eno2 22 mei 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677086)
Get to the point.

I've got back tho my starting point.

Kay_ 22 mei 2007 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677097)
I've got back tho my starting point.

I ain't listenin' to yo' BS anymo' so holla at me if you got somethin' to say.8-)

StevenNr1 22 mei 2007 11:49

Gewoon een marge aftrekken en je hebt meestal de juiste score, quotering wel geheim houden en bij evt. 'onregelmatigheden' de betrokken leerlingen raadplegen.

Tavek 22 mei 2007 12:27

Ik ben tweemaal Assistent geweest aan de Universiteit en toen heb ik voor projectgroepjes te evalueren een peer evaluation systeem gebruikt. Dit werkte wonderwel om me een veel beter beeld te geven van de groepsdynamiek. Meestel bevestigt het uw eigen idee overigens en leidt het niet tot verschillen in de cijfers.

eno2 22 mei 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677108)
I ain't listenin' to yo' BS anymo' so holla at me if you got somethin' to say.8-)

Prefiero que hablas Castilliano, no te entiendo muy bien.

Nog een geluk dat we niet samen moeten studeren...

eno2 22 mei 2007 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2677220)
Ik ben tweemaal Assistent geweest aan de Universiteit en toen heb ik voor projectgroepjes te evalueren een peer evaluation systeem gebruikt. Dit werkte wonderwel om me een veel beter beeld te geven van de groepsdynamiek. Meestel bevestigt het uw eigen idee overigens en leidt het niet tot verschillen in de cijfers.

Welwel: chef-spion op heterdaad betrapt...

Kay_ 22 mei 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677225)
Prefiero que hablas Castilliano, no te entiendo muy bien.

No quiero hablar Castilliano, pero yo quiero una muchacha Castilliana que tiene un culo grande :-o

Citaat:

Nog een geluk dat we niet samen moeten studeren...

Si.

Tavek 22 mei 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677228)
Welwel: chef-spion op heterdaad betrapt...

Wat ?

Het is belangrijk om te weten wat er in een groep speelt om correct cijfers te geven.

En we hebben het hier niet over kleuters, maar academici to be.....

Edina 22 mei 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2677238)
En we hebben het hier niet over kleuters, maar academici to be.....

Het niveau van academici to be laat niet zelden te wensen over...

pinbag 22 mei 2007 13:34

Feedback krijgen, op basis van "losse ingevingen" van mede-studenten die botsballen tegen de muur van de klaslokaal... En denken dat de maan rond de zon draait, zoals planeten vind ik dus enig.

En deze personen worden academici... lol

Tavek 22 mei 2007 13:36

Ja ge zult het allemaal wel beter weten. De beste stuurlui....

pinbag 22 mei 2007 13:47

Wel we mogen geen vooroordelen hebben, maar het gebeurt wel (on)bewust.

En daarom is het wel handig, om een docent te hebben die af en toe evalueert en bijstuurt indien nodig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be