Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Overheidsbedrijven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89927)

Stratcat 23 mei 2007 10:50

Overheidsbedrijven
 
Nog een verdienste van Paars: een snelle en efficiënte oplossing van de problemen (voor personeel en gebruikers) bij De Post en de NMBS
Gelukkig hebben ze door overname van pensioenfonds en schulden ervan wel de begroting in evenwicht gekregen. Zo zijn overheidsbedrijven toch nog ergens goed voor.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
De trein is altijd een beetje de hel


Als trouwe gebruiker van het openbaar vervoer, in de eerste plaats de NMBS, heb ik door de jaren heen geleerd om veel geduld te oefenen. Maar wat ik de jongste tijd meemaak, slaat echt alles.

Bijna elke dag ga ik van mijn werk in Groot-Bijgaarden naar Gent-Sint-Pieters. Ofwel neem ik eerst de trein naar Brussel-Noord en vandaar rechtstreeks naar Gent, ofwel neem ik de stoptrein naar Denderleeuw, waar ik moet overstappen op de trein naar Gent-Sint-Pieters.

Doorgaans neem ik in Groot-Bijgaarden om 18u57 de stoptrein naar Denderleeuw, die daar normaal om 19u16 aankomt. De trein naar Gent-Sint-Pieters vertrekt daar om... 19u14. Resultaat: in Denderleeuw moet ik een halfuur wachten en mis zo in Gent-Sint-Pieters een 'snelle' aansluiting naar mijn woonplaats. Op die manier doe ik er 's avonds 2u en 45 minuten over om een afstand van - ocharme - 57 kilometer te overbruggen. Dit is het gevolg van de nieuwe dienstregeling van de NMBS, die sinds enkele maanden van kracht is. De vorige dienstregeling garandeerde mij wel een vlotte treinreis (als alle treinen op tijd waren, een ander heikel punt). In Denderleeuw vertrok de trein naar Gent-Sint-Pieters pas om 19u22. Zo had ik enkele minuten de tijd om over te stappen.

Wat heb ik nu de jongste weken herhaaldelijk meegemaakt? Dat bij mijn aankomst in Denderleeuw (op spoor 3) de trein naar Gent-Sint-Pieters nog met open deuren op spoor 5 staat te wachten. Op de reizigers die vanuit Brussel komen, denk ik telkens goedgelovig. Als ik dan (in looppas!) op perron 5 aankom, zie ik de trein naar Gent-Sint-Pieters aan het einde van het perron verdwijnen. Telkens weer.

De NMBS weet heel goed dat veel mensen die uit Brussel komen in Denderleeuw (of Aalst) een aansluiting naar Gent-Sint-Pieters moeten hebben. Dertig seconden wachten, is dat te veel gevraagd? Die haalt de trein moeiteloos in tijdens de reis naar Gent, die veertig minuten duurt.

Eén keer heb ik in de trein naar Denderleeuw aan de conducteur gevraagd om naar het station van Denderleeuw te bellen met de vraag of de trein naar Gent-Sint-Pieters zou kunnen wachten. Dertig seconden, meer vroeg ik niet. Het antwoord van zijn collega luidde dat ik maar moest wachten op de volgende trein. Klantvriendelijk? Respect voor de treinreiziger?

Ik besef dat de dienstregeling van de NMBS niet voor iedereen op maat gesneden kan zijn, maar 2u en 45 minuten vind ik voor die afstand abnormaal lang en het zadelt mij met een hoop stress op bovendien.

Ik ben jarenlang klant geweest van de NMBS en weet nu één ding zeker: niemand kan mij er nog van overtuigen dat het openbaar vervoer meer voordelen heeft dan de wagen. Ik ben 24 jaar, rijd al 7 jaar met de trein maar ben het openbaar vervoer nu al grondig beu. Van pure ellende heb ik mij een tweedehands wagen gekocht. Ondanks Kyoto.

Yves Delepeleire is redacteur binnenland van deze krant.


vlijmscherp 23 mei 2007 10:59

wat de regering hier kan aan doen, mag je uitleggen hoor.

Stratcat 23 mei 2007 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2679078)
wat de regering hier kan aan doen, mag je uitleggen hoor.

Waarom is er een minister van overheidsbedrijven?

Stratcat 23 mei 2007 11:07

Waarom wordt er belastinggeld in die bedrijven gestopt?

Stratcat 23 mei 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2679078)
wat de regering hier kan aan doen, mag je uitleggen hoor.

Privatiseren of haar verantwoordelijkheid opnemen.
De overheidsbemoeienis is er toch om 'de mensen' een goeie dienstverlening te garanderen?

Turkje 23 mei 2007 11:11

Waarom is de huidig gedelegeerd bestuurder van de NMBS de oud-kabinetschef van Vandelanotte, toenmalig minister van overheidsbedrijven?

Stratcat 23 mei 2007 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 2679098)
Waarom is de huidig gedelegeerd bestuurder van de NMBS de oud-kabinetschef van Vandelanotte, toenmalig minister van overheidsbedrijven?

En moesten zowel Vinck als Heinzmann, politiek onafhankelijken, opstappen?

lombas 23 mei 2007 11:13

Het valt me ook op dat privatiseren enkel een antwoord biedt op die zaken als de overheid zich er dan ook niet meer mee moeit, anders dan bij de electriciteitssector &c waar direct bestuur gewoon plaats heeft gemaakt voor indirecte reguleringen met veel leuke postjes voor voormalige politici.

Stratcat 23 mei 2007 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2679102)
Het valt me ook op dat privatiseren enkel een antwoord biedt op die zaken als de overheid zich er dan ook niet meer mee moeit, anders dan bij de electriciteitssector &c waar direct bestuur gewoon plaats heeft gemaakt voor indirecte reguleringen met veel leuke postjes voor voormalige politici.

Yep, dat zijn geen privatiseringen, dat is veranderen van strategie.

Edina 23 mei 2007 11:21

Dat er bij de NMBS vanalles schort, is een feit. Maar privatisering is helemaal geen garantie voor een betere dienstverlening. Integendeel zelfs.

vlaamse kracht 23 mei 2007 11:32

Gelukkig lees ik geen krant (meer). Dan blijf ik tenminste van dergelijke onzin gespaard. Puur bladvulsel om de aandacht van de echte problemen te onttrekken.
Waarom krijgen medewerkers van een krant een vrijblijvend forum on hun ongenoegen over gelijk wat te uiten, en tergelijkertijd het heft in eigen hand nemen om datzelfde forum aan het VB te ontzeggen?

Chipie 23 mei 2007 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2679116)
Dat er bij de NMBS vanalles schort, is een feit. Maar privatisering is helemaal geen garantie voor een betere dienstverlening. Integendeel zelfs.

:lol:

Percalion 23 mei 2007 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2679116)
Dat er bij de NMBS vanalles schort, is een feit. Maar privatisering is helemaal geen garantie voor een betere dienstverlening. Integendeel zelfs.

Er is privatiseren en er is privatiseren... Netwerkindustrieën proberen op te breken is altijd 'n chaotisch boeltje. In Japan rijden de treinen echter wél op tijd, heb ik horen zeggen.

Uh-Huh 23 mei 2007 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2679116)
Dat er bij de NMBS vanalles schort, is een feit. Maar privatisering is helemaal geen garantie voor een betere dienstverlening. Integendeel zelfs.

Hoe ben je daar zo zeker van?

Laat ons het eerst eens empirisch uittesten. :-D

Jazeker 23 mei 2007 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2679346)
Er is privatiseren en er is privatiseren... Netwerkindustrieën proberen op te breken is altijd 'n chaotisch boeltje. In Japan rijden de treinen echter wél op tijd, heb ik horen zeggen.

Met van die zweeftreinen die 500 per uur halen is dat niet moeilijk :-D

Knuppel 23 mei 2007 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier (Bericht 2679101)
En moesten zowel Vinck als Heinzmann, politiek onafhankelijken, opstappen?

De vraag stellen is ze beantwoorden.

Groentje-18 23 mei 2007 19:13

E
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier (Bericht 2679062)
Nog een verdienste van Paars: een snelle en efficiënte oplossing van de problemen (voor personeel en gebruikers) bij De Post en de NMBS
Gelukkig hebben ze door overname van pensioenfonds en schulden ervan wel de begroting in evenwicht gekregen. Zo zijn overheidsbedrijven toch nog ergens goed voor.

Er zijn hopen mensen die zulks dagelijks of wekelijks meemaken hoor, ook voor de nieuwe dienstregeling, of ik en vrienden van mij zijn er toch vaak bij althans. Met aansluitingen van bussen heeft men ook totaal geen rekening gehouden.
Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om het allemaal een stuk efficiënter te laten gaan. Maar krijg je dan wel een heel gepuzzel (en een perrontekort.)


En op die opmerking van Edina:

De vraag is wat is beter. Zo goed mogelijk voor zoveel mogelijk mensen? Utilitarisme kent zijn keerzijden.
En liefdadigheid is niet het doel van een privaat bedrijf, wel winst.
Concreet denk ik niet dat een trein nog zal stoppen in elke kleine gemeente waar elke dag hoogstens twintig mensen opstappen. Dat is gewoon niet economisch genoeg. Wat moeten deze mensen dan doen? Te voet gaan?
Het is uiterst naïef om te denken dat een privébedrijf het beste met je voorheeft. Daarmee heb ik niet gezegd dat de overheid het noozakelijk beter zal doen.

Stratcat 23 mei 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2680200)
E

Er zijn hopen mensen die zulks dagelijks of wekelijks meemaken hoor, ook voor de nieuwe dienstregeling, of ik en vrienden van mij zijn er toch vaak bij althans.

Ja, weet ik. Ik ben tien jaar lang dagelijkse treingebruiker geweest.
Anecdotes genoeg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be