Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een betere rol voor de Senaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89930)

Pelgrim 23 mei 2007 12:30

Een betere rol voor de Senaat

Er wordt wel eens gesproken over de afschaffing van de Senaat. Dat lijkt me nu eigenlijk niet zo'n goed idee. Ik zou een ander voorstel willen doen:

Schaf het federaal parlement en de federale regering af (boedelscheiding dus), en maak van de Senaat een confederaal overlegorgaan tussen Vlaanderen en Wallonië (ongeveer zoals het nu in principe al is).

Zelfs na een onafhankelijkheid zullen er nog contacten met Wallonië moeten onderhouden worden en daar kan die Senaat nu net voor dienen.

Jaani_Dushman 23 mei 2007 12:44

Best een paritaire senaat. Eén derde Vlamingen, één derde Walen en één derde Duitstaligen.
Overigens zouden het Vlaamse Parlement, het Waalse Parlement en de Duitstalige Raad de mogelijkheid moeten krijgen om ieder federaal wetsvoorstel te vetoën.

Maar dat kan uiteraard enkel in confederaal verband.
Wanneer je zoiets zou invoeren in een federatie, krijg je gewoon een dictatuur van de minderheid.

evilbu 23 mei 2007 12:45

Ik vind dat toch maar iets raars dat ik op 10 juni moet gaan stemmen voor twee organen tegelijkertijd : Kamer en Senaat.
Hoe drastisch is het eigenlijk als de regering in die Senaat niet ook een meerderheid heeft?
Ik weet dat in Nederland de samenstelling van de Eerste Kamer wel belangrijk is.

Ik ken immers mensen - mezelf inclusief- die niet op dezelfde partij stemmen op beide formulieren.

lombas 23 mei 2007 12:45

Gij zijt voor een paritair overlegorgaan? En "gelijkheid" dan?

Metternich 23 mei 2007 13:37

Geef het middenveld een vaste vertegenwoordiging in de senaat. Ik denk hierbij aan de vakbond (uiteraard vereist dit wel een eengemaakte nationaal-syndicalistische vakbond en enkel opdeling in corporaties) en andere belangengroepen.

Knuppel 23 mei 2007 14:14

Citaat:

Best een paritaire senaat. Eén derde Vlamingen, één derde Walen en één derde Duitstaligen.
Ondemocratisch dus want niet samengesteld volgens het bevolkingsaantal.

Jaani_Dushman 23 mei 2007 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2679422)
Geef het middenveld een vaste vertegenwoordiging in de senaat. Ik denk hierbij aan de vakbond (uiteraard vereist dit wel een eengemaakte nationaal-syndicalistische vakbond en enkel opdeling in corporaties) en andere belangengroepen.

Bolivië en Ecuador evolueren in die richting.
(alleen zijn daar meerdere vakbonden toegelaten)

lombas 23 mei 2007 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2679422)

Alles één, de droom van de simpele burger.

Jaani_Dushman 23 mei 2007 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2679493)
Ondemocratisch dus want niet samengesteld volgens het bevolkingsaantal.

Waarom zou dat ondemocratisch zijn?
Zolang de regionale parlementen die senaat kunenn 'overrulen', zie ik het probleem niet.

"België" moet niet democratisch zijn. België kan ook nooit democratisch zijn (wegens multinationaal).
Vlaanderen en Wallonië moeten democratisch geörganiseerd worden, en dan kan België herleid worden tot een louter overlegorgaan tussen naties.

Metternich 23 mei 2007 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2679505)
Alles één, de droom van de simpele burger.

Of van de niet-libertariër.

Jaani_Dushman 23 mei 2007 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2679351)
Ik vind dat toch maar iets raars dat ik op 10 juni moet gaan stemmen voor twee organen tegelijkertijd : Kamer en Senaat.

Je stemt slechts voor een deeltje van de senaat (40 van de 71). De gemeenschapssenatoren heb je in 2004 kunnen kiezen. De gecoöpteerde senatoren en de senatoren van rechtswege kan je al helemaal niet kiezen.

Metternich 23 mei 2007 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2679498)
Bolivië en Ecuador evolueren in die richting.
(alleen zijn daar meerdere vakbonden toegelaten)

Kijk kijk, we gaan uiteindelijk nog overeenkomen ;-)

baseballpolitieker 23 mei 2007 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2679349)
Overigens zouden het Vlaamse Parlement, het Waalse Parlement en de Duitstalige Raad de mogelijkheid moeten krijgen om ieder federaal wetsvoorstel te vetoën.

:rofl: Dit is het belachelijkste wat ik de laatste tien jaar heb gehoord!

Jaani_Dushman 23 mei 2007 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2679679)
Dit is het belachelijkste wat ik de laatste tien jaar heb gehoord!

Dat is de meest inhoudelijke repliek die ik in tien jaar heb gehoord. :|

baseballpolitieker 23 mei 2007 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2679688)
Dat is de meest inhoudelijke repliek die ik in tien jaar heb gehoord. :|

Besef je zelf niet dat dat compleet idioot is...
Ik wil er tegen in gaan maar het is zo nutteloos.
Laat jij 0.1% van de bevolking toe een heel wetsvoorstel te blokkeren????? Ben jij niet goe in je hoofd?

Jaani_Dushman 23 mei 2007 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2679694)
Laat jij 0.1% van de bevolking toe een heel wetsvoorstel te blokkeren?????

Ja.

Welk recht heb ik als Vlaming om een Duitstalige een wetsvoorstel op te dringen?

Metternich 23 mei 2007 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2679679)
:rofl: Dit is het belachelijkste wat ik de laatste tien jaar heb gehoord!

Ik ben er een voorstander van; hoe meer de belgische instellingen blokkeren, hoe beter.

baseballpolitieker 23 mei 2007 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2679702)
Ja.

Welk recht heb ik als Vlaming om een Duitstalige een wetsvoorstel op te dringen?

We wonen in een land???
Even je redenatie volgen hé! De mensen die op het belang hebben gestemd kunnen geen mening worden opgedrongen die is gestemd door de andere partijen!:roll:

baseballpolitieker 23 mei 2007 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2679705)
Ik ben er een voorstander van; hoe meer de belgische instellingen blokkeren, hoe beter.

Ja natuurlijk maar we hebben het even over het welzijn van de staat! Ja dat is moeilijk hé, zoveel empathie tonen!;-)

Jaani_Dushman 23 mei 2007 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2679711)
De mensen die op het belang hebben gestemd kunnen geen mening worden opgedrongen die is gestemd door de andere partijen!:roll:

Ik wist niet dat het Belang een natie was.
Altijd geweten dat het VB geen volksnationalisten waren. Maar dat ze "partij-nationalisten" zijn, is me toch iets nieuws...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be