Tavek |
19 februari 2004 20:38 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
De Bologna-akkoorden? Man, dat is een hele boterham hoor. Daar zou ik bladzijden over vol moeten pennen. Dan kunnen we beter eens een afspraak maken.
In héél algemene termen:
-ik heb geen probleem met de harmonisering van de diploma's in de EU (vooral gezien de betere kansen op arbeidsmobiliteit), maar vind niet dat dit moet betekent dat heel Europa het angelsaksisch model moet overnemen.
-De Vlaamse omzetting van Bologna is een schande. Men heeft de deur veel te ver opengezet voor het gebruik van het Engels.
-Men zal zeer waakzaam moeten zijn om de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs zo groot mogelijk te houden.
|
Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat we hier in vlaanderen zo kortzichtig zijn. Het benadeelt uiteindelijk ALLEEN maar de student EN de universiteit. Engels is de voertaal in de wetenschap en de techniek de dag van vandaag. De grote meerderheid van de publicaties gebeuren in het Engels. Waarom dus halstarrig vasthouden aan het nederlands ?
Door het engels in te voeren in het hoger onderwijs, vooral de technische richtingen, zal je buitenlandse docenten, studenten en onderzoekers aantrekken en dat is toch juist wat een universiteit wilt ? En internationale uitstraling. Op het moment moet een erasmus student die naar bvb leuven gaat eerst een cursus nederlands nemen, en voor iemand zonder talenknobbel is dat echt moeilijk en er soms teveel aan. Een drempel dus.
Ik volg op dit moment al 3 jaar lang lessen compleet in het engels aan een nederlandse universiteit en het is echt positief. Hier bestaat het equivalent van de "vlaamse eigenheid" van een unief niet. Hier gaat men gewoon voor de top. Een aantal van mijn docenten kan geen woord nederlands, maar ze zijn wel de beste in hun vak. Is dat nu slechter ? Zijn de afgestudeerden nu minder waardig omdat ze een stuk cultuur niet mee hebben gekregen ?
|