![]() |
Hoe werkt het 'idee-box process' bij Blok
Beste Hagen
hoe werkt jullie marketing model om bvb ideeen te selecteren, en deze ideeen in te vullen naar verkiezingstopics ? concreet: als bvb de Sociale zekerheid er een probleem zou ontstaan voor een bepaalde doelgroep van mensen door administratieve molen vb Hoe werkt jullie partij om deze problemen aan te pakken en als topic prioriteit te geven aan de juiste instanties ? |
Bij Vlaams Belang hebben we niet allerlei complexe structuren of marketing modellen nodig om bepaalde maatschappelijke problemen onder de politieke aandacht te brengen en de manier waarop wij daarop een antwoord formuleren. Alles begint bij parlementsleden die op basis van een gegeven (toevertrouwde informatie, rapporten, media in het algemeen) het onderwerp uitspitten (interpellaties, mondelinge of schriftelijke vragen) en een standpunt formuleren. In functie van de (politieke of maatschappelijke) relevantie komt in samenspraak met de studiedienst een dossier tot stand en wordt het thema onderdeel van het partijprogramma.
Om van een politiek dossier een verkiezingsthema te maken, beschikken we over een eigen dienst die over de jaren heen zeer actief is geworden in politieke reclame (kernboodschap, beeldvorming, opbouw campagne,..). Dus als er iets eigen is aan onze manier van werken dan is het wel de dynamiek en de flexibiliteit binnen de hele organisatie. |
Dus concreet voorbeeld
we gaan bvb voor het idee " Herhaal Recept in de gezondheidszorg." (dus geen Dr visite meer voor een verniewing van uw bloeddrukpillen en je hoort alle gepensioneerden hoera zeggen. ) we hebben allerlei voor en nadelen, en verschillende belangengroepen die voor of tegen gaan lobbyen. Dus Dr gaan tegenlobbyen, apo's gaan voor lobbyen, en firma's gaan neutraal zijn. ziekenfondsen gaan hun bezuiniging zien, maar gaan ook hun uitbetalingsmarge op de doktersvisites zien zakken etc blabla... Dus zoals u het formuleert, als het u toevallig interesseert wordt de topic uitgespit door uzelf ? wie bepaalt er dan de prioriteit, hebben jullie een gewogen systeem daarvoor, of is dit een uit de buik gevoel ? Dus hoe kan je dan als burger een voorstel doen, die bvb een klik losmaakt bij de juiste geinteresserde in een partij ? Dus wie gaat er dat voorstel dan behandelen, een SWOT analyse van maken om de maatschappelijke voor/nadelen te bekijken. ? Als die SWOT analyse gemaakt is, zou jullie studiedienst dan moeten zien hoe ze bepaalde voor/nadelen aan het voorstel kan ombouwen tot maximaal voordeel voor haar partij. Dus jullie antwoord gaat natuurlijk proberen te stroken met jullie partijfilosofie. En jullie gaan die topics pikken waarmee jullie het meest scoren naar jullie doelpubliek. Maar hoe krijg je nu zo'n topic bvb daarbij? Ik kan dus niet geloven uiteraard dat het voor VB hier in casu een topprioriteit zou zijn, maar hoe kun je dus zo'n voorstel in de molen krijgen dat hij moet overwogen worden. In principe zou ik mij kunnen inbeelden, dat ELK VOORSTEL overwogen wordt. En dat aan elk voorstel een RANKING gegeven wordt. En dat de 'kwaliteit' naar boven drijft, dus dat er geen systeem bestaat waar iemand apriori kan zeggen van dat interesseert ons niet, want anders door dergelijke attitude maak je 'gaten in uw beleid' en dat maakt dat je blind spots hebt in uw visie op de wensen van de kiezers. Maar volgens mij hebben jullie die blind spots... jullie vertrouwen dus op de parlementsleden die onderwerpen uitspitten zoals je zelf zegt. 2° De stu |
Gans eerlijk gezegd, als er een politieke partij zou werken volgens SWOT analyses of van die marketing procedures, dan ben ik ervan overtuigd dat we vanaf morgen niet meer moeten spreken over liberalen, socialisten, christendemocraten en Vlaams-nationalisten maar dan krijgen we marketing-partijen zoals Lijst De Decker die de modus vivendi nemen van alle politieke partijen en dat dan proberen te verkopen als "gezond verstand". Dan zijn we politiek verder af dan ooit.
|
Volgens mij niet, maar ik denk dat je tever van de marketing staat om er doordrongen van te zijn.
Je bazeert je op marktonderzoek, je zoekt de punten die de mensen verwachten, en je gaat die dan ook belichten. VLD, SPA en CD&V doen het al jaren met succes |
Citaat:
|
Citaat:
|
Blijkbaar met zodanig veel succes, dat als de kiezer hun partijprogramma's naast elkaar legt, dat hij geen onderscheid meer ziet tussen VLD, Sp.a en CD&V. Succes is relatief natuurlijk: ik stel alleen vast dat het Vlaams Belang op 10 juni voor zijn 14de verkiezingsopverwinning op rij gaat. Dwz dat onze (politieke) marketing toch nog zo slecht niet is geweest.
|
Citaat:
het BROV, dan zullen de burgers zélf wel zeggen wat ze belangrijk vinden en heb je er geen marktonderzoeken voor nodig. |
Citaat:
Het is nog geen 10 juni ... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be