Essevee_VL |
28 mei 2007 12:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox
(Bericht 2689562)
ja, Wontergem en Gottem liggen tussen Deinze en Zulte ... en wat we hier spreken is duidelijk een overgangsdialect Oost/West-Vlaams. Echt typisch Deinzes stadsdialect (bv. toaten voor aardappelen) kennen we hier zelf niet. Deinzenaren noemen onze streek soms de "Balkan".:)
De meeste van mijn dorp die ik ken hebben een secundaire schooltijd gedaan in Tielt en niet in Deinze, de "Balkan" is sowieso dus meer op Tielt en West-Vlaanderen georiënteerd.
Van mij mag de "Balkan" gerust overgeheveld worden naar West-Vlaanderen. Ontsnappen we aan die hoge gemeentebelasting van stad Deinze ;) Nu ja een provinciegrens hertekenen lijkt mij niet onrealistisch.
Zulte ligt in Oost-Vlaanderen, Waregem in West-Vlaanderen en toch noemen ze SV Zulte-Waregem altijd West-Vlamingen :o Opmerkelijk ....
Het dialect van Machelen mag er trouwens ook wel zijn! :)
|
De provinciegrenzen zijn eens gewijzigd in 1977 want Namen kreeg grondgebied van Henegouwen (de plaats Boignée), Luik (o.a. Seilles), Brabant (Noville-sur-Méhaigne) en Luxemburg (o.a. Sugny) en stond het gebied af aan Luxemburg (o.a. Ambly, Bure en Fronville). Dus waarom kan de provinciegrens tussen West-en Oost-Vlaanderen niet gewijzigd worden indien de Balkan toch meer gericht is op Tielt.
In zowel Waregem als in Zulte spreekt men een overgangstongval van het West-Vlaams op het Oost-Vlaams.
Ik denk dat ze de voetballers van SV Zulte-Waregem West-Vlamingen noemen omdat de eerste ploeg nog speelt in het Regenboogstadion te Waregem (de jeugd speelt op de velden naast het Regenboogstadion) en dat men nog dikwijls denkt aan het oude SV Waregem voor de samensmelting met het Zultse VV. Normaal gezien houdt men rekening in de KVBV met de provinciegrenzen voor de provinciale afdelingen af te bakenen. Maar in West-Vlaanderen is dat niet het geval. Het belang dat de voetbalploeg SV Zulte Waregem bij een provincie hoort is dat er ook gewestelijke jeugdreeksen zijn naast de nationale. Die gewestelijke reeksen spelen altijd binnen een gebied van een provincie. De KBVB heeft SV Zulte Waregem bij West-Vlaanderen geplaatst wegens de twee hierboven vermelde redenen. Ook de voetbalploegen FC Houtem, US Ploegsteert, JESPO Komen-Waasten, Dottenijs Sp., FC Lowingen spelen in de West-Vlaamse competitie om de lange afstanden naar de voetbalploegen in Henegouwen te vermijden.
|