Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   anders-globalisering (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90168)

devercamme 28 mei 2007 17:09

anders-globalisering

Welke partijen staan voor 'anders-globalisering'? GROEN! zal er wel voor zijn volgens mij. Vld zeker niet. Maar wat met de andere partijen?

groene flamingant 28 mei 2007 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door devercamme (Bericht 2690256)
Welke partijen staan voor 'anders-globalisering'? GROEN! zal er wel voor zijn volgens mij. Vld zeker niet. Maar wat met de andere partijen?

Vooral Groen!, denk ik. Verder in mindere mate SP-A, SPIRIT (denk ik) en NVA (vanuit zijn volksnationalistische reflex).

VB en VLD natuurlijk helemaal niet. CD&V is nogal behoudsgezind, dus óók niet echt.
PVDA dan weer wel maar da's natuurlijk een geval apart.

skaldis 28 mei 2007 19:05

Valt waarschijnlijk te zien hoe anders, anders dan de amerikanen allemaal.

Verhofstadthater 28 mei 2007 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 2690282)
Vooral Groen!, denk ik. Verder in mindere mate SP-A, SPIRIT (denk ik) en NVA (vanuit zijn volksnationalistische reflex).

VB en VLD natuurlijk helemaal niet. CD&V is nogal behoudsgezind, dus óók niet echt.
PVDA dan weer wel maar da's natuurlijk een geval apart.

Ik denk eerder dat het VB anders-globalistisch is dan N-VA. N-VA is economisch stukken liberaler dan het VB.

AdrianHealey 28 mei 2007 20:10

Definieer anders-globalisme.

Want dat is een containerbegripje van het kan niet meer.

groene flamingant 28 mei 2007 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater (Bericht 2690476)
Ik denk eerder dat het VB anders-globalistisch is dan N-VA. N-VA is economisch stukken liberaler dan het VB.

N-VA is zeker niet op alle punten liberaal. Ik herinner me bijvoorbeeld dat er destijds een aantal vragen gesteld werden in verband met eerlijke handel en N-VA scoorde daar vrij goed in.

VB is volgens mij eerder protectionistisch dan andersglobalistisch. Ik zie het VB niet bepaald pleiten voor ondersteuning van Derdewereldlanden.

Jaani_Dushman 29 mei 2007 00:27

En belangrijker... Welke partij is anti-globalistisch?

AdrianHealey 29 mei 2007 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2691008)
En belangrijker... Welke partij is anti-globalistisch?

Die partij moet je vermijden.

Praetorian 29 mei 2007 00:45

Mijn stem gaat naar een partij die volop kiest voor de deglobalisering, kwestie dat ik een democraat ben en dat democratie niet verenigbaar is met de globalisatie. Dus niet anders of anti, maar gewoonweg het proces compleet omdraaien. \o/

Maak eens een deglobaliseringspartij, Jaani, en dan nog van het marxistische type. :-D

Raven 29 mei 2007 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door devercamme (Bericht 2690256)

Groen is voor een afbraak van de economie en wilt massaal niet-Europeanen regulariseren om hier terug de welvaart te verkrijgen van bokrijk. Met hooguit een smitse, een schoenmaker, een bakker en een kleermaker.

Mooi plannen, maar zoals gewoonlijk kloppen hun cijfers totaal niet met de reaiteit. We zijn met teveel in België voor dat soort toestanden.

Net zoals de flater die ze maken met hun energieprogramma, dat ook ervanuitgaat dat we maar met 4 miljard zouden zijn op aarde.

Raven 29 mei 2007 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2690594)
Definieer anders-globalisme.

Want dat is een containerbegripje van het kan niet meer.

In de eerste plaats, Anti-Europa. Het hele nut van Europa is immers om te globaliseren.

Globaliseren = een nastreven van één wereld, met één bestuur.

Kzou denken dat Cap, Pvda, Vlaams Belang, enzo eerder geneigd zijn van een "Europa als het kan, zonder als het moet" mentaliteit.

Tegendradigaard 29 mei 2007 12:44

Ik snap het nie goed. De linksen, die zich toch zo graag wereldburger noemen, zijn tegen de globalisering ?
Plotseling zijn ze voor hun eigen klein winkeltje..... ??
Staan jullie dan plots niet meer open voor andere culturen en dingen van over heel de wereld ?

Wat bekrompen he...

Praetorian 29 mei 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2691672)
Ik snap het nie goed. De linksen, die zich toch zo graag wereldburger noemen, zijn tegen de globalisering ?
Plotseling zijn ze voor hun eigen klein winkeltje..... ??
Staan jullie dan plots niet meer open voor andere culturen en dingen van over heel de wereld ?

Wat bekrompen he...

McDonaldisatie =/= kosmopolitisme

baseballpolitieker 29 mei 2007 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2691023)
Mijn stem gaat naar een partij die volop kiest voor de deglobalisering, kwestie dat ik een democraat ben en dat democratie niet verenigbaar is met de globalisatie. Dus niet anders of anti, maar gewoonweg het proces compleet omdraaien. \o/

Maak eens een deglobaliseringspartij, Jaani, en dan nog van het marxistische type. :-D

Waarom gaan democratie en globalisatie niet samen?

Praetorian 29 mei 2007 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2691988)
Waarom gaan democratie en globalisatie niet samen?

Omdat er misschien geen enkele controle over is?

baseballpolitieker 29 mei 2007 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2692001)
Omdat er misschien geen enkele controle over is?

Waarom moet globalisatie altijd in het extreme worden getrokken, nu zijn we toch ook aan het globaliseren en van een wereldregering is er nog lang niet sprake.

Praetorian 29 mei 2007 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2692007)
Waarom moet globalisatie altijd in het extreme worden getrokken, nu zijn we toch ook aan het globaliseren en van een wereldregering is er nog lang niet sprake.

Ja, en dat is juist mijn probleem, dat er geen enkele democratische inspraak in de productienetwerken van enkele multinationals mogelijk is.

baseballpolitieker 29 mei 2007 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2692015)
Ja, en dat is juist mijn probleem, dat er geen enkele democratische inspraak in de productienetwerken van enkele multinationals mogelijk is.

Maak grote blokken landen, zoals de eu en de vs om zo toch niet een wereld regering te bekomen en ook geen duizend landen wereld. Elke blok zou dan wel zijn duidelijke regels moeten hebben.
Maar ja Afrika en Azië zie ik nog niet zo snel 'blokken' vormen...

Sfax 29 mei 2007 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2692015)

Dat is ook niet nodig; die productienetwerken zijn geen algemeen goed.

Praetorian 29 mei 2007 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 2692026)
Dat is ook niet nodig; die productienetwerken zijn geen algemeen goed.

Voor jou misschien niet, voor mij wel. Het beïnvloedt namelijk iedereen direct in zijn levensomstandigheden. Wanneer dat het feit is, dan heb ik graag inspraakrecht en wil ik geen veranderingen passief ondergaan. Zo werkt nu eenmaal een democratie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be