![]() |
Wil Frankrijk Wallonië wel?
Net terug van de Champagnestreek voor een weekendje...
Waren we net een wijngaard aan het bewonderen, sprak een Zeelander ons aan, maakte een praatje. "Nou, Vlaanderen, dat lijkt zo erg op elkaar, ze zouden dat beter samen besturen met Nederland". En dat terwijl ik nix van mijn Nederlandse sympathieën had gezegd... Toevallig was er in het nabijgelegen dorpje een gourmandische beurs waar je her en der een hapje en drankje kon krijgen en natuurlijk wijn kopen. Toen dacht ik: ik doe even de proef op de som. Toen men ons vroeg waar we vandaan kwamen: La Flandre. Ah oui oui oui, beaucoup de clients! Er was zelfs een boer die perfect Nederlands verstond, maar niet kon spreken (gelukkig hadden we net tegen elkaar gezegd dat het echt lekkere wijn was ;-) ). Dus tot daar dat België een ijzersterk merk zou zijn en men Vlaanderen niet kent. Maar wat ik ook vermeldde bij "La Flandre", was dat het andere deel van Belgique weldra deel zou uitmaken van Frankrijk. Ik heb NERGENS een positieve reactie gehad... Dat stond tot wel in schril contrast met de spontane mededeling van de noorderburen... Uiteraard, de steekproef was uiterst beperkt: allemaal wijnboeren, oestertelers, bakkers en beenhouwers... Dus om een lang verhaal kort te maken: wil Frankrijk wel Wallonië erbij hebben? Zou dat niet de reden zijn dat de rattachisten voorlopig niet veel succes hebben? België is een financiële zekerheid, Frankrijk niet. |
Brussel willen ze hoogstwaarschijnlijk wel. Alleen moeten ze er dan Wallonië verplicht bijnemen.
|
RWF zal weer de kiesdrempel niet halen, jammer genoeg .. ben de Walen liever kwijt dan rijk ;)
ikzelf denk niet dat Frankrijk er zo'n stuk verdriet bijwilt, ze hebben zelf immers al genoeg problemen zonder de Walen. |
Wallonie selectief opsplitsen (dus alleen de rijkere streken, bv de Ardennen) zal niet gaan. Ik denk niet dat Frankrijk verantwoordelijk wil worden voor die straatarme delen van Wallonie.
Wat dat betreft is hereniging van het rijke West-Duitsland en het achterlijke en straatarme Oost-Duitsland een goed voorbeeld. En eh...Brussel is toch al Frans...:roll: |
Citaat:
En daarom zijn de Walen op een corridor uit. Al j�*ren trouwens. Er zijn meerdere Waalse politici die Wallonië hebben gepresenteerd aan Frankrijk. Van Cau en Eerdekens al zeker. Ze weten echter maar al te goed dat La douce France Wallonië niet wil zonder Bruxelles erbij. |
Citaat:
|
Je geef je graag genoeg gelijk, Jan.
Alle Walen heten echter niet Jan VDB. Zelfs 'grote' mijnheren zoals Eerdekens en Van Cau hopen zichtbaar dat Frankrijk hen wél wil. Dat zowat alle Franstalige politici steeds openlijker uitzijn op een corridor tussen Brussel en Wallonië wijst erop dat ze er anders over denken dan jij. Ze zullen ondertussen nochtans toch al héél goed doorhebben dat ze ook mét die corridor rampgebied blijven, en aangewezen zijn op een nieuwe sponsor als de Vlaamse wegvalt. |
Citaat:
In ieder geval, het rattachisme is een stroming die nauwelijks aanhangers telt in Wallonië. 't Geeft echt geen maatschappelijk draagvlak. Walen willen gewoon Belgen blijven. En dat er in Vlaanderen een andere stroming is, doet hen pijn. Ze hebben het daar moeilijk mee. |
Citaat:
Natuurlijk denken de politici anders en hebben hun eigen agenda. Met die corridor kun je dan alle kanten uit: een onafhankelijk Wallo-Bruxelles, een deelstaat binnen België of iets anders. 't Geld van de EU raakt zo stilaan op en, ondanks het uitblijven van de nodige resultaten, zal de hulp aan Henegouwen bijvoorbeeld stopgezet worden. De EU wil nu immers volop gaan investeren in de nieuwe lidstaten. |
Citaat:
Waarmee wel blijkt dat degenen die zich Belg voelen bijna uitsluitend te vinden zijn onder de Franstaligen in Brussel, Wallonie en zelfs de Vlaamse rand. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En in Midden- en Oost-Europa wordt kennis van de Franse taal geassociëerd met het lidmaatschap van de Europese Unie, want de drie Europese hoofdsteden - Brussel, Luxemburg en Straatsburg - zijn Franstalig en bij de Europese instellingen is het Frans met het Engels de werktaal http://forum.politics.be/showthread.php?t=68834 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niemand wil Wallonië :(
|
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
![]() En in Midden- en Oost-Europa wordt kennis van de Franse taal geassociëerd met het lidmaatschap van de Europese Unie, want de drie Europese hoofdsteden - Brussel, Luxemburg en Straatsburg - zijn Franstalig en bij de Europese instellingen is het Frans met het Engels de werktaal http://forum.politics.be/showthread.php?t=68834 Citaat:
Op een gegeven moment reed op haar verzoek vanuit Boekarest dagelijks een luxe trein naar Parijs, waar echter vrijwel niemand in zat. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be