Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Belgische verzorgingsstaat straft kinderen en huisvrouwen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90259)

Boadicea 29 mei 2007 17:39

Belgische verzorgingsstaat straft kinderen en huisvrouwen

Onze prachtig Belgisch systeem heeft weer eens bewezen hoe humaan het is.
Als een gezinshoofd werkloos valt en niet meteen nieuw werk vind, ondanks verschillende sollicitaties, beslist de VDAB deze persoon dan maar te schorsen.
Zet deze persoon dan een tijdje zonder inkomsten, zodat de rekeningen niet meer kunnen betaald worden en de schulden zich zullen gaan opstapelen. Hou dan ook geen rekening met eventuele kinderen, of huisvrouwen, die deze persoon ten laste heeft. Nee, laat die gewoon meebloeden, sleep die gewoon mee de armoede in.

Dat men mensen die het systeem uitbuiten wenst aan te pakken, goed. Maar moeten eventuele kinderen, die er niets aan kunnen doen, er ook de dupe van zijn? Als de vrouw besloot om vrijwillig thuis te blijven, heeft zij dan niet tijdelijk recht op inkomsten, als haar man geschorst wordt, of mag zijn onschuldig meebloeden?

Nee, dit systeem straft echt niet de werkonwilligen, maar maakt wanhopige mensen enkel nog wanhopiger en leidt tot catastrofes, die in criminaliteit kunnen uitmonden. Bedenkt dat die kinderen mee in armoede terecht komen, want veel sparen zullen de ouders niet gekund hebben met hun werkloosheidsuitkering. Deze ellende dragen ze ook voor de rest van hun leven mee, alsof zij er aan kunnen doen dat papa geen werk vindt.

Persoonlijk stel ik me de vraag of ze dus zomaar iemand mogen straffen voor wat een ander gedaan heeft. Dat is zoiets als de vrouw en kinderen mee in de gevangenis zetten, omdat de man iets misdaan zou hebben. Deze gezinnen worden naarmate de heksenjacht van de VDAB steeds verder gaat, talrijker. Het zal er enkel toe leiden dat het OCMW nog meer klanten zal krijgen en dat nog meer mensen in een echte uitzichtloze situatie terechtkomen.

Ik ben het meer dan spuugzat dat onze linkse wereldverbeteraars graag de ellende in de wereld willen oplossen, maar ik vrees dat ze ze in ons eigen land wel zelf creëren, met hun "sociaal" systeem.
Waarom zou men zich buigen over de problemen van armoede in de derde wereld, terwijl men hier zelf een vierde wereld creëert?

Of moeten onze eigen mensen op straat eindigen, zodat de uitkeringen van de asielzoekers kunnen uitbetaald worden?

AdrianHealey 29 mei 2007 17:45

Citaat:

Als een gezinshoofd werkloos valt en niet meteen nieuw werk vind, ondanks verschillende sollicitaties, beslist de VDAB deze persoon dan maar te schorsen.
Dit klinkt heel ernstig, maar nu betere, concretere en duidelijkere informatie.

Boadicea 29 mei 2007 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2692371)
Dit klinkt heel ernstig, maar nu betere, concretere en duidelijkere informatie.

Heu, ik ken verschillende mensen die in ellende geraakt zijn, tot zelfs hun huis hebben moeten verkopen door een schorsing van de RVA. En dan valt nog in het midden te laten of deze altijd terecht is. Als je veel solliciteert, maar je krijgt geen antwoord op je brieven, of ze scheppen je af aan de telefoon, is het ook niet altijd makkelijk te bewijzen dat je werk zoekt.

Of moeten sollicitatiebrieven aangetekend verstuurd worden en alle telefoongesprekken met een gsm gebeuren, zodat je al je oproepen kan laten zien, als de RVA vindt dat je niet goed bezig bent? Moet een werkloze, die het al niet zo breed heeft op zijn uitkering, dan nog meer op kosten gejaagd worden?

De eisen die men aan werklozen stelt om te mogen stempelen, zijn enorm. Of je een passende vacature vindt of niet, doet er niet toe, je moet voldoende sollicitaties hebben, die je kan bewijzen, of ze schorsen je. Solliciteer je dan voor iets waar je dan minder aan de voorwaarden voldoet, krijg je te horen dat je enkel solliciteert voor de lol, zonder er rekening mee te houden, dat er te weinig vacatures voor jouw profiel waren om de norm te halen.
Gevolg: probeer maar eens een paar maanden zonder inkomsten te gaan zitten. Hoe ga je dan je telefoon, je postzegels, je internetverbinding, je kranten en ander sollicitatiemateriaal bekostigen. En dan zwijg ik nog over je gas-en electriciteitrekening, je eventuele huishuur en andere vaste kosten, zoals afbetalingen, ... kortom: de vaste rekeningen.

U begrijpt dat ik hier geen namen en adressen ga vernoemen van al deze mensen. Ik heb nog steeds respect voor hun privacy.

manta 29 mei 2007 18:01

't is wel een zwaar onderwerp ...
Maar wel eentje waar nog veel over gezegd kan worden ...
Er is in ieder geval een gebrek aan deftige vangnetten om mensen in zo'n situatie op te vangen ...
Schande voor een land als dit :evil:

Mitgard 29 mei 2007 18:03

wat wilt ge nu eigenlijk boadiccea. ge klinkt wat over uw toeren.
mogen werkloze mannen met vrouw en kinderen niet geschorst worden en werkloze mannen zonder vrouw en kinderen wel? dat is ook niet pluis hé.

trouwens als ge moeite doet om te solliciteren mogen ze u normaal gezien niet schorsen, of ge moet al 10 jobs geweigerd hebben ofzo.

verder is alles weeral de schuld van links zie ik.
dat vergt discipline.

Boadicea 29 mei 2007 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2692425)
mogen werkloze mannen met vrouw en kinderen niet geschorst worden en werkloze mannen zonder vrouw en kinderen wel? dat is ook niet pluis hé.

trouwens als ge moeite doet om te solliciteren mogen ze u normaal gezien niet schorsen, of ge moet al 10 jobs geweigerd hebben ofzo.

dat vergt discipline.

Heu, ik ken mensen die geen enkele job geweigerd hebben, maar waar ze gewoon moeilijk werk voor vinden. Deze worden soms ook geschorst, wat ik erg onredelijk vind.
Als je geen diploma hebt, geen eigen vervoer, geen rijbewijs en je bent 40, valt het niet mee. Als je daarnaast jarenlang zakken gedragen hebt en je hebt hierdoor last van je rug, is het dan niet logisch dat je iets zoekt dat fysiek minder zwaar is?

Ik heb er geen problemen mee dat ze iemand willen verplichten om te gaan werken. Anderzijds kan men een baas niet verplichten iemand aan te nemen.

En heel de Belgische bazenbourjoisie zou eens beter ophouden met te kankeren over werklozen. Het is dankzij hun winstmentaliteitje dat er meer en meer komen, vooral als ze dan nog een gastarbeiders er bij willen.

En het is door ons slecht sociaal vangnet dat er ook meer en meer armen gaan bijkomen op die manier. Daarnaast is er gewoon geen werk voor iedereen. PUNT.

Het argument van knelpuntberoepen snijdt geen hout. Ik ken werklozen van hier, genoeg die zich wensen om te scholen om deze vacatures in te vullen, maar te min worden geacht voor het systeem.

manta 29 mei 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2692425)

dat vergt discipline.

Ze toont volgens mij aan hoe simpel het is voor een gewoon doorsnee gezin om af te zakken in een spiraal van armoede ...8O
Komt meer voor dan je denkt ...

AdrianHealey 29 mei 2007 18:22

Wel, Boadica, het is heel simpel.

Een sociale zekerheid die niet iedereen integraal een werkloosheidsuitkering geeft als hij of zij werkloos is, zal idd dit soort van situaties creeëren. Dat is logisch. Een systeem gecreeërd door mensen is niet perfect en kan niet perfect zijn. Het is ofwel dit soort verhalen, ofwel mensen die lekker lang in een hangmat kunnen leven.

En je vertelt overigens een beetje onzin, hoor. Niemand - noot: geen énkele Belg- valt compleet zonder inkomen. Je hebt _altijd_ recht op een leefloon. Maar dat zal idd een vermindering in inkomen betekenen, logischerwijze. En als je uitgaven je inkomen overstijgen, dan moet je in levensstijl minderen. En dat kan betekenen dat je je huis moet verkopen. Het zij zo.

Is die vrouw onterecht behandeld? Tjah, heel fair is het niet, hé. (Als het idd exact is zoals jij het vertelt.) Maar dat is nu eenmaal een gevolg van het systeem. Het omgekeerde is luilekkerland. En dat willen we natuurlijk ook niet.

Boadicea 29 mei 2007 18:23

Links de schuld geven? Niet meteen, maar ik stel wel vast dat het een links argument is dat onze eigen mensen te lui zijn om te werken en dat we nogmaals gastarbeiders moeten invoeren.

Dat stomme idee is hier al politiek vertaald. Ik ken in ieder geval een Belgische werkloze die niet goed genoeg is om zich te herscholenvoor het invullen van een "gastarbeidersberoep", want telkens hij een cursus bij de VDAB aanvraagt, wordt hij niet goed genoeg geacht.

Als hij dan niet aan werk geraakt, ondanks het feit dat hij vrijwillige trajectbegeiding volgt en voor elke passende vature solliciteert, geeft de RVA hem nog een slecht rapport.

Sorry, maar in mijn ogen krijgt enkel de Belgische staat een slecht rapport in deze zaak. Ik ken verschillende mensen in deze situatie. Dat ze nog personen ten laste hebben, daar houdt men geen rekening mee. Laat maar bloeden.

Dat onze sociale zekerheid onder druk komt, daar kan ik inkomen. Er komen hier genoeg "gastarbeiders" doppen, ziekenkas en OCMW tegelijk trekken en nog eens in het zwart werken, omdat ze weten hoe ze het systeem moeten omzeilen, maar deze mensen straft men niet. Ocharme, we zouden zo eens racist moeten zijn.

Nee, schors liever mensen die hier al zijn, die gewerkt hebben en die moeilijk terug aan de bak komen. Mensen, die zich hier gewoon aan de wet houden, die zo stom zijn om zich te laten belazen.

Als ze een zwartwerker, of iemand die nooit solliciteert, jobs weigert en ga zo verder, aanpakken, daar kan ik inkomen, maar de vraag is of we op de juiste manier bezig zijn met ons huidig systeem.

AdrianHealey 29 mei 2007 18:27

Citaat:

Links de schuld geven? Niet meteen, maar ik stel wel vast dat het een links argument is dat onze eigen mensen te lui zijn om te werken en dat we nogmaals gastarbeiders moeten invoeren.
Niemand spreekt over gastarbeiders (en wie het wel doet, zit verkeerd). Maar de grenzen open stellen voor zij die hier werken (ik geef als vb het greencard systeem van Amerika) is niet slecht.

Citaat:

Dat stomme idee is hier al politiek vertaald. Ik ken in ieder geval een Belgische werkloze die niet goed genoeg is om zich te herscholenvoor het invullen van een "gastarbeidersberoep", want telkens hij een cursus bij de VDAB aanvraagt, wordt hij niet goed genoeg geacht.
Om welke reden?

Boadicea 29 mei 2007 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2692495)
Wel, Boadica, het is heel simpel.

Een sociale zekerheid die niet iedereen integraal een werkloosheidsuitkering geeft als hij of zij werkloos is, zal idd dit soort van situaties creeëren. Dat is logisch. Een systeem gecreeërd door mensen is niet perfect en kan niet perfect zijn. Het is ofwel dit soort verhalen, ofwel mensen die lekker lang in een hangmat kunnen leven.

En je vertelt overigens een beetje onzin, hoor. Niemand - noot: geen énkele Belg- valt compleet zonder inkomen. Je hebt _altijd_ recht op een leefloon. Maar dat zal idd een vermindering in inkomen betekenen, logischerwijze. En als je uitgaven je inkomen overstijgen, dan moet je in levensstijl minderen. En dat kan betekenen dat je je huis moet verkopen. Het zij zo.

Is die vrouw onterecht behandeld? Tjah, heel fair is het niet, hé. (Als het idd exact is zoals jij het vertelt.) Maar dat is nu eenmaal een gevolg van het systeem. Het omgekeerde is luilekkerland. En dat willen we natuurlijk ook niet.

Geachte, tegen dat de papieren bij het OCMW klaar zijn, is men al maanden verder. Dan hebben de schulden zich al opgestapeld.

Jouw houding bewijst in ieder geval 1 ding: dat jij geen oplossing voor het systeem zal bieden. Ik geloof dat er nog andere alternatieven zijn.

En nee: luilekkerland wil ik niet creëren. Ik heb anderzijds wel genoeg ideeën om onze sociale zekerheid te hervormen, betaalbaar te houden en drama's te voorkomen. Heel simpele maatregelen, waar iedereen beter van zal worden, behalve natuurlijk de vette lonen aan de top. Het is door dat zij niet willen inbinden en onze sociale zekerheid een Mattheüs-effect creëert, dat alles begint mank te lopen.
Ik zou inderdaad voor een Robin Hood effect zorgen, moest je mij die kas geven. Zo was het ook oorspronkelijk bedoelt. Nu maakt het de armen enkel nog armer ten opzichte van de rijken.

Boadicea 29 mei 2007 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2692511)
Niemand spreekt over gastarbeiders (en wie het wel doet, zit verkeerd). Maar de grenzen open stellen voor zij die hier werken (ik geef als vb het greencard systeem van Amerika) is niet slecht.

Dus: al wie hier wil komen werken, mag dat? Ook al hebben we zelf nog honderdduizenden werklozen? Als de vacatures maar ingevuld geraken en liefst zo goedkoop mogelijk, is dat waar het om draait?

Citaat:

Om welke reden?
Aan de hand van een uitgebreid examen, voor men aan een cursus mag beginnen, beslist men of je geschikt bent.

Boadicea 29 mei 2007 18:41

Hier is al één van mijn voorstellen om de sociale zekerheid en vooral de ziekteverzekering betaalbaar te houden:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=90139

Voor de kinderbijslag, werkloosheidsuitkeringen en ga zo verder, zal ik mijn ideeën hier ook nog uitgebreid posten.

Het basisprincipe is: het geld is er, je moet het enkel op de juiste plaats en met de juiste argumenten gaan halen.

AyneRand 29 mei 2007 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2692522)
Dus: al wie hier wil komen werken, mag dat? Ook al hebben we zelf nog honderdduizenden werklozen? Als de vacatures maar ingevuld geraken en liefst zo goedkoop mogelijk, is dat waar het om draait?

Aan de hand van een uitgebreid examen, voor men aan een cursus mag beginnen, beslist men of je geschikt bent.

Paar vraagjes:

Welke studies hebben die mensen gevolgd waarover je spreekt?

Welke anterieure beroepskwalificaties hadden ze? Iemand die bvb metser is geweest gedurende vier jaar, werkloos is gevallen en die nu niet aan een job geraakt, daar heb ik toch serieuze twijfels bij.

Zijn ze bereid om afstanden af te leggen?

Doen ze beroep op interimbedrijven?

Zijn ze bereid om nachtwerk te doen?

Boadicea 29 mei 2007 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2692563)
Paar vraagjes:

Welke studies hebben die mensen gevolgd waarover je spreekt?

Welke anterieure beroepskwalificaties hadden ze? Iemand die bvb metser is geweest gedurende vier jaar, werkloos is gevallen en die nu niet aan een job geraakt, daar heb ik toch serieuze twijfels bij.

Zijn ze bereid om afstanden af te leggen?

Doen ze beroep op interimbedrijven?

Zijn ze bereid om nachtwerk te doen?

Studies: ongeschoold

beroepskwalificaties: bandwerk en zakken dragen

Bereid om afstanden af te leggen, maar beschikt niet over eigen vervoer en heeft geen rijbewijs

heeft al verschillende interimjobs gedaan

is tot nachtwerk bereid

Alleen zware arbeid is een beetje teveel geworden. Heeft avondschool gevolgd, maar dat levert ook niets op, ondanks verschillende attesten.

Nu goed? Deze mensen treft ons systeem dus.

AyneRand 29 mei 2007 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2692578)
Studies: ongeschoold

beroepskwalificaties: bandwerk en zakken dragen

Bereid om afstanden af te leggen, maar beschikt niet over eigen vervoer en heeft geen rijbewijs

heeft al verschillende interimjobs gedaan

is tot nachtwerk bereid

Alleen zware arbeid is een beetje teveel geworden. Heeft avondschool gevolgd, maar dat levert ook niets op, ondanks verschillende attesten.

Nu goed? Deze mensen treft ons systeem dus.

In een schoonmaakbedrijf kan ie nog wel aan werk geraken.

Boadicea 29 mei 2007 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2692612)
In een schoonmaakbedrijf kan ie nog wel aan werk geraken.

Als ze daar iemand zoeken, goed. Maar tegenwoordig willen ze daarvoor ook liever mensen met de nodige attesten.

AyneRand 29 mei 2007 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2692621)
Als ze daar iemand zoeken, goed. Maar tegenwoordig willen ze daarvoor ook liever mensen met de nodige attesten.

Ja? Zoals? Geef me eens een voorbeeld van welke attesten ze vragen?

Praetorian 29 mei 2007 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2692496)

Als hij dan niet aan werk geraakt, ondanks het feit dat hij vrijwillige trajectbegeiding volgt en voor elke passende vature solliciteert, geeft de RVA hem nog een slecht rapport.

Sorry, maar in mijn ogen krijgt enkel de Belgische staat een slecht rapport in deze zaak. Ik ken verschillende mensen in deze situatie. Dat ze nog personen ten laste hebben, daar houdt men geen rekening mee. Laat maar bloeden.

Dat onze sociale zekerheid onder druk komt, daar kan ik inkomen. Er komen hier genoeg "gastarbeiders" doppen, ziekenkas en OCMW tegelijk trekken en nog eens in het zwart werken, omdat ze weten hoe ze het systeem moeten omzeilen, maar deze mensen straft men niet. Ocharme, we zouden zo eens racist moeten zijn.

Nee, schors liever mensen die hier al zijn, die gewerkt hebben en die moeilijk terug aan de bak komen. Mensen, die zich hier gewoon aan de wet houden, die zo stom zijn om zich te laten belazen.

Als ze een zwartwerker, of iemand die nooit solliciteert, jobs weigert en ga zo verder, aanpakken, daar kan ik inkomen, maar de vraag is of we op de juiste manier bezig zijn met ons huidig systeem.

Dat zijn wel de liberalen die dit zeggen: LDD, VLD, etc... Ik sta compleet achter jouw standpunt, en veel linkser dan mij zul je ze niet vinden.
De oorzaak is eenvoudig: afbouw van de sociale voorzieningen en het invoeren van de vrijhandel. Oftewel liberalisme. Economisch protectionisme is gewoonweg pakken progressiever, dan zul je dergelijke zaken beter kunnen controleren en vermijden.
Oplossing: stem anti-liberaal.

manta 29 mei 2007 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2692621)

tja , om aan de dok te beginnen is hij te laat , daar is dan nog een wachtlijst ook ...
Moest hij een rijbewijs hebben had hij sneller werk ... Dan kan hij zo bij firma's terecht waar ze met plezier zijne/hare CE betalen, op voorwaarde dat hij minstens een jaar of zo blijft ...;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be