Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Hoe zit dat eigenlijk juist in elkaar... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90283)

Brusseleir 30 mei 2007 08:54

Hoe zit dat eigenlijk juist in elkaar...

... met de Franstalige gemeenten waar faciliteiten zijn voor de Nederlandstalige inwoners ?

Volgens mij is kunnen de Nederlandstaligen hun papieren daar nog in het Nederlands krijgen en hebben ze het een pak makkelijker dan de franstaligen in de rand. Hoe komt dat nu ? En wat vinden de separatisten daarvan ? Ook de faciliteiten afschaffen ?

Ik vergis me misschien, daar wordt immers zelden over gesproken... toelichting is zeker welkom.

vrijevlaming 30 mei 2007 09:15

waarom denk je dat er zo weinig spel wordt over gemaakt? Omdat die vlamingen zich aanpassen tiens. Na verloop van tijd praten die gewoon frans. Dat terwijl de franstaligen in de vlaamse gemeenten van mening zijn dat de gemeente waar ze wonen gewoon van hén is, en ze dus verschillende generaties ver gewoon frans blijven praten. En zich niét willen aanpassen.

vulpes 30 mei 2007 09:22

er zijn veel minder dergelijke faciliteitengemeenten + herinner ik mij nog vaag persberichten waaruit bleek dat de faciliteiten niet werden gerespecteerd (was er zo niets te doen omtrent een kleuterschooltje?)

Brusseleir 30 mei 2007 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 2693565)
waarom denk je dat er zo weinig spel wordt over gemaakt? Omdat die vlamingen zich aanpassen tiens. Na verloop van tijd praten die gewoon frans.

Als de Vlamingen aangepast zijn, mogen de faciliteiten dus verdwijnen ?

Brusseleir 30 mei 2007 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2693575)
er zijn veel minder dergelijke faciliteitengemeenten + herinner ik mij nog vaag persberichten waaruit bleek dat de faciliteiten niet werden gerespecteerd (was er zo niets te doen omtrent een kleuterschooltje?)

Een paar langs de taalgrens, er zijn er inderdaad minder. Moeskroen is wel tamelijk groot al...

Pieke 30 mei 2007 09:54

http://forum.politics.be/showthread.php?t=85177

Brusseleir 30 mei 2007 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 2693648)

Thx

:-( dat het daar ook zo gaat
:-( dat er langs beide kanten niet wat meer moeite gedaan wordt
:-( :-( :-( over de discussie die erop volgt

Jan van den Berghe 30 mei 2007 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir (Bericht 2693540)
... met de Franstalige gemeenten waar faciliteiten zijn voor de Nederlandstalige inwoners ?

Volgens mij is kunnen de Nederlandstaligen hun papieren daar nog in het Nederlands krijgen en hebben ze het een pak makkelijker dan de franstaligen in de rand. Hoe komt dat nu ? En wat vinden de separatisten daarvan ? Ook de faciliteiten afschaffen ?

Ik vergis me misschien, daar wordt immers zelden over gesproken... toelichting is zeker welkom.

Neen, in een aantal Franstalige gemeenten gaat men veel stroever om met de taalfaciliteiten dan men in menig Vlaamse gemeente doet (ondanks alle rondzendbrieven en dergelijke). In Vloesberg ging het tot voor kort met de faciliteiten niet goed. Menig document was alleen in het Frans beschikbaar, alhoewel er wel een - gebrekkige - Nederlandse mondelinge toelichting van af. En als er eens een vertaling gebeurt (zoals het officieel gemeenteplan) dan is dat vaak in schabouwelijk Nederlands opgesteld.

Jan van den Berghe 30 mei 2007 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2693575)

De kleuter- en lagere school van Komen wordt niet gesubsidieerd, alhoewel de wet voorschrijft dat de Franstaligen dat zouden moeten doen. Ook heeft de vroegere burgemeester van Komen meermaals publiekelijk verklaard dat hij er alles aan zou doen opdat die school zou verdwijnen...

evilbu 30 mei 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2693845)
De kleuter- en lagere school van Komen wordt niet gesubsidieerd, alhoewel de wet voorschrijft dat de Franstaligen dat zouden moeten doen. Ook heeft de vroegere burgemeester van Komen meermaals publiekelijk verklaard dat hij er alles aan zou doen opdat die school zou verdwijnen...

Kunt u bronnen geven waarin staat dat zij moeten betalen? Dat heb ik nog nooit gevonden, de waarheid heeft nu eenmaal ook zijn rechten.

Tantist 30 mei 2007 12:55

Citaat:

In tegenstelling tot de faciliteitengemeentes in Vlaanderen, hebben die faciliteiten een uitdovend karakter. Dat komt doordat men zich al spoedig integreert. Daarom hoor je er ook niet van. En ja: die mogen ze ook afschaffen, net als de andere.

evilbu 30 mei 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2694062)
In tegenstelling tot de faciliteitengemeentes in Vlaanderen, hebben die faciliteiten een uitdovend karakter. Dat komt doordat men zich al spoedig integreert. Daarom hoor je er ook niet van. En ja: die mogen ze ook afschaffen, net als de andere.

Uiteraard, daar hoor je ook niet van he? Daar zouden onze politici op moeten hameren, op hoe gul wij zijn, wij willen ze ook die in Wallonië laten afschaffen!:-D

Essevee_VL 30 mei 2007 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2694073)
Uiteraard, daar hoor je ook niet van he? Daar zouden onze politici op moeten hameren, op hoe gul wij zijn, wij willen ze ook die in Wallonië laten afschaffen!:-D

Het gehucht d'Hoppe van de faciliteitengemeente Vloesberg is volgens Dhr. Rudy Demotte 80% Nederlandstalig.

evilbu 30 mei 2007 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2694129)
Het gehucht d'Hoppe van de faciliteitengemeente Vloesberg is volgens Dhr. Rudy Demotte 80% Nederlandstalig.

Heu, waarom zou Demotte (PS) dat zelf bevestigen?8O

van exaerde herman 30 mei 2007 14:42

Citaat:

alle faciliteiten afschaffen.hoe eerder hoe liever.

Jazeker 30 mei 2007 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir (Bericht 2693605)
Als de Vlamingen aangepast zijn, mogen de faciliteiten dus verdwijnen ?

Zijt ge al aan het kwijlen?

Essevee_VL 30 mei 2007 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van exaerde herman (Bericht 2694345)
alle faciliteiten afschaffen.hoe eerder hoe liever.

Ook die in Komen-Waasten, Moeskroen, Vloesberg en in Edingen?

DebianFox 30 mei 2007 15:53

1) alle faciliteiten in de Vlaamse Rand worden afgeschaft
2) er mogen tweetalige Nederlands - Franse scholen komen in ... Wallonië
3) Nederlands wordt een verplicht vak vanaf het lager in Wallonië :)
4) Ik betwijfel mij of die faciliteiten in Moeskroen enzo worden nageleefd

Essevee_VL 30 mei 2007 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2694500)
1) alle faciliteiten in de Vlaamse Rand worden afgeschaft
2) er mogen tweetalige Nederlands - Franse scholen komen in ... Wallonië
3) Nederlands wordt een verplicht vak vanaf het lager in Wallonië :)
4) Ik betwijfel mij of die faciliteiten in Moeskroen enzo worden nageleefd

1) Moeten de faciliteiten in Mesen, Spiere-Helkijn, Ronse, Bever, Herstappe en Voeren ook afgeschaft worden?
2)De faciliteiten in Moeskroen worden niet voldoende nageleefd.

DebianFox 30 mei 2007 16:05

Wel als het Nederlands verplicht wordt als schoolvak in Wallonie en er tweetalige scholen komen daar heb je volgens mij automatisch faciliteiten voor Nederlandstaligen in Wallonie. Tenzij ze weer extreem chauvinistisch doen en ze het zouden weigeren te spreken ;)

Nergens op Vlaamse grondgebied mogen er nog faciliteiten zijn voor Franstaligen, er wordt toch maar misbruik van gemaakt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be