Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Forummer van de week (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=169)
-   -   Van Maerlant is de vijfde forummer van de week (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90406)

Pluche 31 mei 2007 18:50

Van Maerlant is de vijfde forummer van de week

Pelgrim heeft zijn opvolger gekozen. Van Maerlant is de vijfde forummer van de week. Hij is een gematigd rechtse Vlaams-nationalist, voor de mensen die huilen dat er weer geen VB-er gekozen is, we vonden geen enkele VB-er die niet op vakantie of examens had.
Van Maerlant zal vanaf morgen hier posten en jullie mogen nog altijd vragen stellen aan Pelgrim, kandidaat forummers van de week kunnen zich kandidaat stellen in het desbetreffende topic.

Metternich 31 mei 2007 19:14

Van Maerlant, een paar vraagjes:

je bent overduidelijk een liberaal en een Vlaams-nationalist. Ik ga er van uit dat je dus wilt dat het Vlaamse volk zich zo onafhankelijk mogelijk moet kunnen opstellen in de wereld. Hoe sta je dan tegenover volgende dingen:
  • de NAVO? Het is duidelijk een instrument van de VSA om de anderen landen militair aan zich te onderschikken en in te zetten naar goeddunken. De oorlog in Irak is hier slechts één voorbeeld van.
  • het liberalisme als economisch stelsel? Vind je het niet hypocriet om te streven naar een onafhankelijke Vlaamse staat als je het toelaat dat onze markten ingenomen kunnen worden door buitenlandse multinationals?
  • de huidige EU? En wat is jouw beeld van een betere EU (als je de huidige EU niet goed vindt uiteraard)

Metternich 31 mei 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2697224)
kandidaat forummers van de week kunnen zich kandidaat stellen in het desbetreffende topic.

Kun je eens een lijstje geven van de mensen die al kandidaat zijn?

duveltje382 31 mei 2007 19:21

Citaat:

Pelgrim heeft zijn opvolger gekozen. Van Maerlant is de vijfde forummer van de week. Hij is een gematigd rechtse Vlaams-nationalist, voor de mensen die huilen dat er weer geen VB-er gekozen is, we vonden geen enkele VB-er die niet op vakantie of examens had.
Van Maerlant zal vanaf morgen hier posten en jullie mogen nog altijd vragen stellen aan Pelgrim, kandidaat forummers van de week kunnen zich kandidaat stellen in het desbetreffende topic.

Ik moet hier soms wel om lachen hoor,het lijkt wel de VRT te zijn :oops:
Sorry jongens en meisjes :-P

largo_w 31 mei 2007 19:33

van maerlant...hmmm ik dacht echt dat het metternich ging zijn...

nice...

verder nog geen echte vraag!

ps: duveltje382 stopt met neuten en pluche ik zou me echt niet excuseren tegenover deze aanstellerij!

Pluche 31 mei 2007 19:40

Van Maerlant, wie zijn volgens u goede politici in binnen en buitenland?

Pluche 31 mei 2007 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2697292)
Kun je eens een lijstje geven van de mensen die al kandidaat zijn?

Er heeft bijna niemand zich zelf kanidaat gesteld, meestal stellen ze medeforummers voor in het topic voor de kandidatenlijst, maar Metternich het is genoteerd dat jij wel forummer van de week wil zijn.

van Maerlant 31 mei 2007 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2697280)
de NAVO? Het is duidelijk een instrument van de VSA om de anderen landen militair aan zich te onderschikken en in te zetten naar goeddunken. De oorlog in Irak is hier slechts één voorbeeld van.

De NAVO is inderdaad een door de VS gedomineerd oorlogsapparaat. Hoewel de oorspronkelijke 'bedoeling' ervan was om de vrede te waarborgen (met Westerse hegemonie, uiteraard), is het de laatste decennia vervallen tot iets dat enkel en alleen dient om de internationale economische belangen van de VS te waarborgen. Ik ben van mening dat Vlaanderen als onafhankelijke staat het NAVO lidmaatschat dient op te zeggen indien er niet hervormd kan worden. We zijn een eigen volk, en de VS heeft niet het recht ons te misbruiken voor eigen doeleinden.

Citaat:

het liberalisme als economisch stelsel? Vind je het niet hypocriet om te streven naar een onafhankelijke Vlaamse staat als je het toelaat dat onze markten ingenomen kunnen worden door buitenlandse multinationals?
Wel, de reden waarom ik Vlaams-nationalist ben, is niet economisch. Ik woon in een zeer problematisch gebied (de Rand), en de dreigende verfransing van mijn geboortestreek is de reden waarom ik ijver voor een Vlaamse staat.
Verder vind ik dat de staat niets te zoeken heeft in de economie, dus of het nu multinationals of Vlaamse bedrijven zijn: het kapitalisme doet zijn werk.
We kunnen echter wel het Vlaamse bedrijfsleven stimuleren door een algemene lastenverlaging, zowel voor bedrijven als particulieren. Op die manier maken we het voor bedrijven weer lucratief om te investeren in Vlaanderen.

Citaat:

de huidige EU? En wat is jouw beeld van een betere EU (als je de huidige EU niet goed vindt uiteraard)
Ik heb eerlijk gezegd bijzonder weinig vertrouwen in de EU. Enerzijds besteed de Unie véél te weinig aandacht aan de interne politiek van de lidstaten (bullshit zoals de niet-splitsing van BHV zou bijvoorbeeld niet mogelijk mogen zijn), en anderzijds gaat ze veel te snel op de buik voor de VS. Ja, natuurlijk, er zijn wel eens lidstaten die tegen de yanks in durven gaan (Frankrijk, Duitsland,...), maar die landen kunnen geen druk uitoefenen op gans de unie. De Britse deelname aan de oorlog in Irak bewijst dat.
De EU werkt niet samen, is log en ondemocratisch, en wordt door bepaalde landen misbruikt om economisch gewin op te brengen. De na-oorlogse gedachte is reeds lang vergeten.

Verder zijn de uitbreidingen een bijzonder slecht idee. We nemen ontwikkelingslanden op, wat goedkope arbeiders betekent, wat dan weer tot gevolg heeft dat de eigen arbeidersklasse in de problemen komt. Dat zei ik reeds toen Polen e.d bij de Unie kwamen, en, let op mijn woorden, wanneer Turkije lid wordt, zal het nog verergeren.

van Maerlant 31 mei 2007 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2697378)
Van Maerlant, wie zijn volgens u goede politici in binnen en buitenland?

Binnenland:

Johan Vande Lanotte (sp.a): Hoewel ik helemaal niet akkoord ga met zijn overtuigingen, ben ik toch van mening dat hij een echte idealist is, en een getalenteerd politicus. Helemaal anders dan de reclamepolitiekertjes Stevaert, Jansen en Van den Bossche.

Bart de Wever (N-VA): Een rasechte Vlaams-nationalist, die wel degelijk het beste voor heeft met Vlaanderen. Hij zou echter meer ruggegraat moeten tonen, en zijn broodheren van de CD&V de deur wijzen.

Geert Bourgeois (N-VA): Een zéér onderschatte man. Hij doet enorm veel om Vlaanderen te promoten in het buitenland, maar dit alles gebeurt in feite vooral achter de schermen. Eveneens de politicus met het meeste dossierkennis, én een overtuigde flamingant.

Gerolf Annemans (Vlaams Belang): Rad van tong, niet mooi om te zien maar wel om te horen. Een door en door intelligente man, die zijn partij reeds veel heeft opgelevert.

Buitenland:
Ik hou me niet zo veel bezig met internationale politiek (het is hier al interessant genoeg, medunkt :-D ), maar Chirac verdient toch wel een pluim. Een sterke man (zoals Frankrijk steeds nodig heeft), met een stem om voor te smelten. Ik ben niet zo gek van zijn overtuigingen, maar toch blijft het een van mijn favoriete buitenlandse politici.

Verder nog één goed woordje over Poetin. Ik moet eerlijk toegeven dat ik die man bewonder om zijn ijzersterk verzet tegenover de Westerse hegemonie. Hij laat zich noch door Europa, noch door de VS domineren, en dat siert hem.

Een ex-politieker voor wie ik betrekkelijk veel respect heb, is Frederik Willem de Klerk. Hij democratiseerde de laatste westerse dictatuur. Wat me aan hem tegensteekt? Hij heeft Mandela vrijgelaten, een man die voor mij levenslang had mogen blijven zitten. Terrorisme is nooit te vergeven.

Metternich 31 mei 2007 20:38

Welke (politieke) boeken raad je aan en welke personen beschouw je als zeer belangrijk voor je ideologische ontwikkeling?

van Maerlant 31 mei 2007 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2697530)
Welke (politieke) boeken raad je aan

Wel, om het eens van de andere kant te bekijken, raad ik 'Een andere kijk op Stalin' van Ludo Martens aan. Het is nu al enkele jaren geleden dat ik het las, maar het is zeker de moeite waard.
'Van Lenin tot McDonald's' en 'High Society' (hoewel dit laatste niet bepaald beschouwd kan worden als een politiek boek) zijn best te pruimen :)

Citaat:

en welke personen beschouw je als zeer belangrijk voor je ideologische ontwikkeling?
Tja, dat is geen makkelijke vraag. Ik kom uit een Vlaamsgezinde familie (reeds generaties lang), maar ik kwam pas tot die ontdekking toen ik ongeveer 13 jaar was. Mijn ouders hebben me geenszins geïndoctrineerd, ik ben zelf tot de constatatie gekomen dat het anders kan, anders moet in dit land.

Als ik één politicus moet opnoemen die me 'beïnvloed' heeft, zou ik Geert Bourgeois moeten zeggen. Jarenlang boeide die zachte, intelligente man me, en ik kon me vinden in bijna al zijn uitspraken.

Metternich 31 mei 2007 21:05

Als je morgen volmacht krijgt om alles te doen wat je wilt. Welke dingen in de maatschappij, het systeem, de politiek zou jij veranderen?

Jaani_Dushman 31 mei 2007 21:13

Citaat:

Van Maerlant is de vijfde forummer van de week.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Van Maerlant (Bericht 2667490)
Ik ben verrast.

evilbu 1 juni 2007 00:55

Van Maerlant,

- studeert u en indien ja, wat?
- kunt u een interval geven waarin uw leeftijd ligt (hoeft niet te privé te worden als je dat niet wil)

- zou u op NVA kunnen stemmen? Als die apart zou zijn?

- Ik begrijp dat u Grootnederlander bent? Waarom precies?

- Ik begrijp dat u in Dilbeek woont? Hoe vaak komt u in contact met de Franstaligen daar, en hoe beleeft u dat zelf?

- U bent voor VB? Indien ja, is dat onvoorwaardelijk? Vindt u ook Filip De Winter een acceptabel politicus?Vindt u niet dat er beter meer gematigde partijen zouden moeten zijn, die ook het separatisme aanhangen, en de hardere aanpak van criminaliteit?

- Indien België splitst, vindt u dan dat dat kost wat kost met Brussel moet? Wat is uw mening over Brussel?

Pluche 1 juni 2007 08:54

Van Maerlant durf je een foto van jezelf te posten?, tot nu toe deed enkel Kim dat!

largo_w 1 juni 2007 10:24

Van maerlant:
op een schaal van 1 tot 10 hoe goed spreek je frans? En engels?

In hoeverre ben je liberaal? Nul komma nul staatsinterventies of meer vrije markt met een staat die zorgt voor zwakkeren?

...

Wat is uw lievelingsgerecht?

Kim 1 juni 2007 10:34

Beste van Maerlant,

Stel: België werkt perfect. Geen communautaire problemen, geen taaltoestanden, coherentie m.b.t. transfers (zowel voor de transfers naar Wallonië/Brussels als de transfers binnen Vlaanderen).

Zou u dan nog steeds ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen of kan u zich met bovenstaande verzoenen?

De Garde 1 juni 2007 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2698199)
Beste van Maerlant,

Stel: België werkt perfect. Geen communautaire problemen, geen taaltoestanden, coherentie m.b.t. transfers (zowel voor de transfers naar Wallonië/Brussels als de transfers binnen Vlaanderen).

Zou u dan nog steeds ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen of kan u zich met bovenstaande verzoenen?

Mens, dat zou hier stil zijn dan.

Kim 1 juni 2007 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2698327)
Mens, dat zou hier stil zijn dan.

Denk je? :mrgreen:

De Garde 1 juni 2007 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2698345)
Denk je? :mrgreen:

A�*�*�*�*�*�*bsoluut! Iedereen ligt dubbel van de kramp van het lachen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be