Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Tot zover de hulp van de VS aan Afrika. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90507)

Jo Creten 2 juni 2007 10:25

Tot zover de hulp van de VS aan Afrika.

Berichtgeving: www.vrtnieuws.net

Citaat:

VS vuurt raketten af op Somalisch dorp

za 02/06/07 - De Verenigde Staten hebben vanop een schip voor de Afrikaanse kust raketten afgevuurd op een doelwit in Somalië. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.
De raketten zouden zijn afgevuurd op het dorpje Bargal in het noordoosten van Somalië, waar islamitische militanten zich schuilhouden.
Volgens de plaatselijke gouverneur waren Somalische soldaten in een gevecht verwikkeld met de militanten toen de aanval werd ingezet.
Het Amerikaanse leger heeft de aanval nog niet bevestigd. "Antiterreuroperaties moeten dikwijls zonder veel ruchtbaarheid uitgevoerd worden", klinkt het.
Volgens CNN wil het leger een lid van Al Qaeda uitschakelen dat betrokken was bij de aanslagen op Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania in 1998. Daarbij vielen 240 doden.
Het zou al de derde Amerikaanse aanval op Somalische doelwitten zijn dit jaar. In januari hebben de Verenigde Staten al eens twee aanvallen uitgevoerd op leden van Al Qaeda in Somalië.
Verenigde Staten van het Ultra Cynische Kapitaal Schandaal

Nu wil ik hiermee geen oordeel vellen over conflicten in Afrika en de manier waarop de wereld deze moet aanpakken. Ik ben ook voorstander van een harde aanpak van terreur, maar enige transparantie en overleg daarover tussen de verschillende regeringen en binnen de VN is wenselijk!

Ik vind het toch wel bijzonder cynisch dat net op het moment van het G8-overleg, waar Afrika niet eens mee aan tafel zit, de VS weer in z'n eentje schietoefeningen gaat houden in Somalië ...

Samsa 2 juni 2007 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten (Bericht 2700506)

Nu wil ik hiermee geen oordeel vellen over conflicten in Afrika en de manier waarop de wereld deze moet aanpakken. Ik ben ook voorstander van een harde aanpak van terreur, maar enige transparantie en overleg daarover tussen de verschillende regeringen en binnen de VN is wenselijk!

ze mogen schieten, zolang ze er maar eerst eens over 'praten'? 'terreur hard aanpakken' is helemaal niet waar ze mee bezig zijn. toch een beetje goedgelovig, hé, hoe je a priori uitgaat van de goeie bedoelingen van de VS, zij het dat ze de verkeerde methodes gebruiken.

Citaat:

Ik vind het toch wel bijzonder cynisch dat net op het moment van het G8-overleg, waar Afrika niet eens mee aan tafel zit, de VS weer in z'n eentje schietoefeningen gaat houden in Somalië ...

helemaal alleen doen ze het niet. Ze hebben het 'vrijheidslievende' cliëntregime in Ethiopië aan hun kant.

Jo Creten 2 juni 2007 11:03

VS zet opnieuw VN buitenspel

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Samsa (Bericht 2700526)
ze mogen schieten, zolang ze er maar eerst eens over 'praten'? 'terreur hard aanpakken' is helemaal niet waar ze mee bezig zijn. toch een beetje goedgelovig, hé, hoe je a priori uitgaat van de goeie bedoelingen van de VS, zij het dat ze de verkeerde methodes gebruiken.

Neen, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat ik principieel geen voorstander ben van terrorisme en dat ik een harde diplomatische aanpak steun. Ik bedoel dat je moeilijk voorstander kan zijn van terrorisme, maar dat wat de VS doet toch wel bijzonder lijkt op terrorisme (oorlog is terrorisme met een groter budget).

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Samsa (Bericht 2700526)
helemaal alleen doen ze het niet. Ze hebben het 'vrijheidslievende' cliëntregime in Ethiopië aan hun kant.

Ik bedoel als enige van de G8 en verder ook geïsoleerd binnen de VN.

Jozef Ostyn 2 juni 2007 11:31

Citaat:

Compleet belachelijk. U wil de terroristen dus een vrijbrief geven.

Jo Creten 3 juni 2007 03:04

Wie is de terrorist?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2700624)
Compleet belachelijk. U wil de terroristen dus een vrijbrief geven.

Graag wat meer argumenten om te staven waar ik dit beweerd heb.

Ik zeg daarentegen juist dat ik een harde aanpak van terrorisme steun, maar dat in mijn ogen de Bush-administratie ook aan terrorisme doet, zolang het niet de diplomatieke afspraken naleeft die in de VN zijn overeengekomen. De militaristische VS moeten eens ophouden met overal in de wereld de agent te willen spelen. Want veel conflicten hebben ze op die manier nog niet opgelost.

Welke aanpak dan voor terroristen?
In Ex-Joegoeslavië zijn ook verschillende middelen beproefd, van bombardementen tot isolement en uiteindelijk diplomatie. Enkel het laatste heeft een einde kunnen maken aan de gevechten. Na de diplomatie, als er met de hulp van VN-troepen weer een zekere mate van stabiliteit is, komt het herstel en de berechting van de oorlogsmisdadigers.

Dit senario hadden ze ook in Irak moeten volgen. Maar men heeft de diplomatie op vele momenten buitenspel gezet.

De VS hebben Al Quaeda uitgeroepen tot het ergste kwaad dat uitgeroeid moet worden. Maar dat is een doelstelling die men niet kan bereiken. In tegendeel, op deze manier wordt de aanhang van Al Quaeda enkel groter en zitten nu ook Afrikaanse landen in hun greep.

De uitleg hiervoor is misschien wel deze: Al Quaeda heeft in de VS drie gebouwen vernield en 4000 mensen omgebracht. Hoeveel hebben de VS er intussen al gedood?

Wie zijn dan hier de terroristen?

Welke belangen hebben de VS in Somalië? Hoe kan je ervoor zorgen dat vechtende bevolkingsgroepen stoppen met elkaar de kop in te slaan? Door ze een andere bezigheid te geven! Door ze werk en een inkomen te geven. Precies zoals bij ons.

Veel Afrikanen leven van de landbouw. Maar die brengt nauwelijks iets op. Niet eens genoeg om van te overleven. Daarbij komt nog de verdroging door de klimaatopwarming. Landbouwers verlaten hun akkers en trekken naar de stad, waar ze hopen werk en voedsel te vinden. In de stad komen verschillende cultuurgemeenschappen samen en is er rivaliteit tussen verschillende clans. Inderdaad, de Westerse uitvinding: maffia. Gaat men in Brazilië bombarderen? Wat helpt het als je die gaat bombarderen? Dan komen er weer anderen die de macht naar zich toe willen halen. En zo gaat dat maar door. Nu eens met het gezicht van een blanke ex-kolonialist, dan weer fundalmentalistische katholieken, of van een fanatieke moslim, of een neo-liberaal. Elk zooitje heeft zijn extremen.

Werk, voedsel en een rechtvaardig inkomen zijn de beste middelen om die extremen tegen te gaan. Dat moet de inzet voor Afrika zijn!

Chipie 3 juni 2007 08:43

Werk, voedsel en een rechtvaardig inkomen zijn de beste middelen om die extremen tegen te gaan. Dat moet de inzet voor Afrika zijn!

Daar zal China voor zorgen... :roll: :oops: ;-)

Raven 3 juni 2007 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2702349)

Daar zal China voor zorgen... :roll: :oops: ;-)

Die zorgen voor de wapens.

Voedsel enzo wordt wel gedaan door het rode kruis, op voorwaarde dat hun medewerkers nie verkracht worden, of elders in een kelder vastgehouden worden.

Jozef Ostyn 3 juni 2007 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten (Bericht 2702256)
Graag wat meer argumenten om te staven waar ik dit beweerd heb.

Ik zeg daarentegen juist dat ik een harde aanpak van terrorisme steun, maar dat in mijn ogen de Bush-administratie ook aan terrorisme doet, zolang het niet de diplomatieke afspraken naleeft die in de VN zijn overeengekomen. De militaristische VS moeten eens ophouden met overal in de wereld de agent te willen spelen. Want veel conflicten hebben ze op die manier nog niet opgelost.

Welke aanpak dan voor terroristen?
In Ex-Joegoeslavië zijn ook verschillende middelen beproefd, van bombardementen tot isolement en uiteindelijk diplomatie. Enkel het laatste heeft een einde kunnen maken aan de gevechten. Na de diplomatie, als er met de hulp van VN-troepen weer een zekere mate van stabiliteit is, komt het herstel en de berechting van de oorlogsmisdadigers.

Dit senario hadden ze ook in Irak moeten volgen. Maar men heeft de diplomatie op vele momenten buitenspel gezet.

De VS hebben Al Quaeda uitgeroepen tot het ergste kwaad dat uitgeroeid moet worden. Maar dat is een doelstelling die men niet kan bereiken. In tegendeel, op deze manier wordt de aanhang van Al Quaeda enkel groter en zitten nu ook Afrikaanse landen in hun greep.

De uitleg hiervoor is misschien wel deze: Al Quaeda heeft in de VS drie gebouwen vernield en 4000 mensen omgebracht. Hoeveel hebben de VS er intussen al gedood?

Wie zijn dan hier de terroristen?

Welke belangen hebben de VS in Somalië? Hoe kan je ervoor zorgen dat vechtende bevolkingsgroepen stoppen met elkaar de kop in te slaan? Door ze een andere bezigheid te geven! Door ze werk en een inkomen te geven. Precies zoals bij ons.

Veel Afrikanen leven van de landbouw. Maar die brengt nauwelijks iets op. Niet eens genoeg om van te overleven. Daarbij komt nog de verdroging door de klimaatopwarming. Landbouwers verlaten hun akkers en trekken naar de stad, waar ze hopen werk en voedsel te vinden. In de stad komen verschillende cultuurgemeenschappen samen en is er rivaliteit tussen verschillende clans. Inderdaad, de Westerse uitvinding: maffia. Gaat men in Brazilië bombarderen? Wat helpt het als je die gaat bombarderen? Dan komen er weer anderen die de macht naar zich toe willen halen. En zo gaat dat maar door. Nu eens met het gezicht van een blanke ex-kolonialist, dan weer fundalmentalistische katholieken, of van een fanatieke moslim, of een neo-liberaal. Elk zooitje heeft zijn extremen.

De VN is de beste manier om terrorisme NIET aan te pakken. U verwijst zelf naar Joegoeslavië, maar hebt blijkbaar geen flauw benul van wat daar gebeurt is. Het is pas nadat de VN daar jaren aan een stuk faalde dat aan de oorlog een einde gebracht werd door het unliteraal militair ingrijpen van de VS en een aantal bondgenoten. Ook in Kosovo was het onmogelijk om in te grijpen via de VN, maar enkel via de NAVO.

Dat Al Qaeda lang voor 9/11 reeds vele honderden Afrikanen doodde in Nairobi en Dar -es Salaam weet u blijkbaar ook niet.

Uw voorstel om via de VN te werken is belachelijk, zeker wanneer het gaat om een urgente om een urgente operatie zoals het uitschakelen van een Al Qaeda-leider wanneer die mogelijkheid zich voordoet.

Vermits u zo een fan van de VN bent, zult u het waarschijnlijk ook eens zijn met de VN dat er geen genocide aan de gang is in Darfoer en dat we alles daar moeten overlaten aan de goede zorgen van de Sudanese regering.
Hoe naief kan een mens zijn!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be