Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Uw mening, Moet N-VA alsnog een alliantie aangaan met CD& (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9052)

giserke 9 februari 2004 10:19

Yves Leterme (CD&V) liet te verstaan dat een samenwerking met onze partij alsnog mogelijk is.
Wat zouden we moeten doen?
Alleen doorgaan is inderdaad gevaarlijk om de kiesdrempel niet te halen. Maar anderzijds verliezen we een stukje zelfstandigheid.

Mijn mening is dat we voor de volgende verkiezingen een kartel moeten vormen met CD&V omdat:
- als we er niet in slagen om de kiesdrempel te halen, het democratische nationalisme uit het parlement verdwijnt, en de Vlaamse zelfstandigheid een ferme deuk zou krijgen.
- Na een kartel kunnen wij alsnog ons programma uitbouwen en kenbaar maken.
- Wij ons als zelfstandige partij N-VA toch kunnen kenbaar maken en ons profileren naar de maatschappij toe.

Ik stel die vraag vooral naar de N-VA leden die hier efkes passeren!

Supe®Staaf 9 februari 2004 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke
- als we er niet in slagen om de kiesdrempel te halen, het democratische nationalisme uit het parlement verdwijnt,

:roll:

Citaat:

en de Vlaamse zelfstandigheid een ferme deuk zou krijgen.
Oeps? Werden we vorige nacht plots zelfstandig?
Is er iets wat men verzuimde mij te vertellen?
Als N-VA met haar separatisme echt maar 2% van de mensen aanspreekt, dan is het misschien goed eens te overdenken of er wel een democratische meerderheid te vinden is voor splitsing.

Citaat:

CD&V liet vorige keer toch duidelijk verstaan dat ze van N-VA's harde Vlaamse eisen niet gediend is?
Is er nu werkelijk geen enkele N-VA'er die dit tussen de lijnen door leest: CD&V is Belgischgezind, en wil enkel wat slappe Vlaamse thee serveren om een anti-racistische blokker te bekoren, of een realist die beseft dat we van N-VA ook niet veel meer te verwachten hebben te lokken.

giserke 9 februari 2004 11:03

ik moet geen les krijgen in democratie van iemand die een ondemocratische staatsstructuur verdedigd als een monarchie!

Supe®Staaf 9 februari 2004 11:10

Citaat:

ik moet geen les krijgen in democratie van iemand die een ondemocratische staatsstructuur verdedigd als een monarchie!

Bang van de handschoen op te nemen, en geconfronteerd te worden met de waarheid?

Jij noch jouw partij zijn voorstander van het invoeren van een democratisch middel, waarmee je desnoods de democratische legitimiteit van de monarchie kan aanvechten.
Kom dus niet op hypocriete wijze de balk in uw oog verdedigen door het splintertje in andermans oog als excuus te gebruiken.

Ikzelf geef probleemloos toe dat onze vorst niet democratisch verkozen is.
Kan jij dan niet toegeven dat je partij er al evenmin gaat voor zorgen dat hier de democratie geïnstalleerd wordt, en bijgevolg wederrechtelijk zichzelf het etiket democratisch opplakt?

giserke 9 februari 2004 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:

Bang van de handschoen op te nemen, en geconfronteerd te worden met de waarheid?

Jij noch jouw partij zijn voorstander van het invoeren van een democratisch middel, waarmee je desnoods de democratische legitimiteit van de monarchie kan aanvechten.
Kom dus niet op hypocriete wijze de balk in uw oog verdedigen door het splintertje in andermans oog als excuus te gebruiken.

Kan jij dan niet toegeven dat je partij er al evenmin gaat voor zorgen dat hier de democratie geïnstalleerd wordt, en bijgevolg wederrechtelijk zichzelf het etiket democratisch opplakt?

Uw commentaar is compleet na de kwestie hier.
Ik heb geen zin om die onzinnige discutie hier te herbeginnen. Ga dat gaan doen in eerder opgerichte topics daarover.

jan hyoens 9 februari 2004 11:39

Citaat:

Yves Leterme (CD&V) liet te verstaan dat een samenwerking met onze partij alsnog mogelijk is.
Alleen doorgaan is inderdaad gevaarlijk om de kiesdrempel niet te halen. Maar anderzijds verliezen we een stukje zelfstandigheid.

Mijn mening is dat we voor de volgende verkiezingen een kartel moeten vormen met CD&V omdat:
- als we er niet in slagen om de kiesdrempel te halen, het democratische nationalisme uit het parlement verdwijnt, en de Vlaamse zelfstandigheid een ferme deuk zou krijgen.
- Wij ons als zelfstandige partij N-VA toch kunnen kenbaar maken en ons profileren naar de maatschappij toe.

Tiens, opeens is een kartel met de CD&V wel mogelijk? Ik dacht dat de eerste gesprekken over een mogelijk kartel afketsten op de onmogelijke eisen van de CD&V? Zijn ze nu ineens wel aanvaardbaar?

Antoon 9 februari 2004 11:41

Als de NV-A zelfstandig naar de verkiezingen gaat, dan verwijnt ze of gaat ze weer eens onder een andere vorm en met een andere naam de toekomst tegemoet. Of hoe geschiedenis zich herhaalt.

Als de NV-A een kartel vormt met de CD&V, dan wordt ze volledig opgelorpt, maar heeft Bourgeois (en misschien ook De Wever) een postje, maar dan verdwijnt NV-A hoedanook. Een beetje zoals Spirit gewoon een verlengstuk van SP.A is geworden, zonder eigen profilering.

In beide gevallen vind ik het niet erg.

Supe®Staaf 9 februari 2004 11:44

Citaat:

Citaat:

Ik heb geen zin om die onzinnige discutie hier te herbeginnen. Ga dat gaan doen in eerder opgerichte topics daarover.

Zolang jij in je wervende teksten het etiket democratisch ten onrechte hanteert, zal ik je erop wijzen.
Waarom?
Als jij inzake N-VA het argument 'democratisch' in je tekst aanhaalt, dan is dat argument waardeloos, en dan is het zeer gepast om de lezers hier opmerkzaam op te maken. Dan is de commentaar hierop zeker 'to the point'
Gebruik dat woord dus niet meer om de N-VA schoon te wassen. Dan ben je van mijn vervelende doch ontnuchterende interjecties daaromtrent vanaf.

giserke 9 februari 2004 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:

Tiens, opeens is een kartel met de CD&V wel mogelijk? Ik dacht dat de eerste gesprekken over een mogelijk kartel afketsten op de onmogelijke eisen van de CD&V? Zijn ze nu ineens wel aanvaardbaar?

die eisen zijn nu niet meer dezelfde of in oktober

giserke 9 februari 2004 11:46

Citaat:

Citaat:

Zolang jij in je wervende teksten het etiket democratisch ten onrechte hanteert, zal ik je erop wijzen.
Waarom?
Als jij inzake N-VA het argument 'democratisch' in je tekst aanhaalt, dan is dat argument waardeloos, en dan is het zeer gepast om de lezers hier opmerkzaam op te maken. Dan is de commentaar hierop zeker 'to the point'
Gebruik dat woord dus niet meer om de N-VA schoon te wassen. Dan ben je van mijn vervelende doch ontnuchterende interjecties daaromtrent vanaf.

maw, het verstoren van discuties en het afwijken van onderwerpen om de Belgische stront te verbergen is uw missie als forumganger?

Supe®Staaf 9 februari 2004 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Als de NV-A zelfstandig naar de verkiezingen gaat, dan verwijnt ze of gaat ze weer eens onder een andere vorm en met een andere naam de toekomst tegemoet. Of hoe geschiedenis zich herhaalt.

Als de NV-A een kartel vormt met de CD&V, dan wordt ze volledig opgelorpt, maar heeft Bourgeois (en misschien ook De Wever) een postje, maar dan verdwijnt NV-A hoedanook. Een beetje zoals Spirit gewoon een verlengstuk van SP.A is geworden, zonder eigen profilering.

In beide gevallen vind ik het niet erg.

Als de N-VA dan toch moet verdwijnen, dan liefst met opgeheven hoofd ten onder door de kiesdrempel.
Zo ondervinden ze aan den lijve welke soort nep-democratie ze zelf propageren.

Ik zou het doodjammer vinden mocht de CD&V ten onrechte winst maken door stemmers die in feite een totaal ander programma voor ogen hebben (hoe abject ik het ook moge vinden)

Supe®Staaf 9 februari 2004 11:48

Citaat:

Citaat:

Water bij de Vlaamse wijn gedaan? :lol:

Supe®Staaf 9 februari 2004 11:49

Citaat:

maw, het verstoren van discuties en het afwijken van onderwerpen om de Belgische stront te verbergen is uw missie als forumganger?

Ik zal enkel een discussie 'verstoren' waar valse argumenten of aantoonbare leugens verspreid worden.
Dergelijke discussie is anders toch waardeloos.

jan hyoens 9 februari 2004 12:16

Citaat:

Citaat:

Inderdaad! De NV-A staat nu veel zwakker dan verleden jaar en Leterme weet dit anders had hij geen hernieuwd voorstel gedaan!
Het enige alternatief is een kartel met het Blok of ondergaan!

Supe®Staaf 9 februari 2004 12:42

Citaat:

Citaat:

Inderdaad! De NV-A staat nu veel zwakker dan verleden jaar en Leterme weet dit anders had hij geen hernieuwd voorstel gedaan!

Dergelijk kartel met Vlaamsblok zou wel eens op een vieze affaire kunnen uitdraaien. Ik geef grif toe dat ik er als Belgicist niet 100% gerust zou in zijn. Maar mijn glazen bol voorziet niet dadelijk een kartel van partijen die mekaar het licht in de ogen niet gunnen, en waarvan beiden menen dat ze het ware Vlaamsnationalisme in pacht hebben.

Paarse Belgische regenten, spaar ons van een zelfstandig racistisch en autoritair Vlaanderen en geef de N-VA maar snel een dotatie, kiesdrempel of niet. 't Was een ondemocratische dommigheid om dotaties niet proportioneel te verdelen volgens stemmenaantal. Zelfs het Vlaamsblok keurde die verfoeilijke drempels, onderduims en achterhands gniffelend, niet eens af! Ik refereer hierbij naar hun actieve goedkeuring van de censuurwetten. Mogelijks goedgekeurd omwille van 'het smeer', maar tegelijk een machtig wapen voor de machthebbers waartoe ze waarschijnlijk ooit proberen te behoren!

Open jullie ogen voor een flamingantische secessionisten en schismatiekers ze sluiten!

De Garde 9 februari 2004 12:44

Het heeft allemaal geen zin meer. Voor de N-VA is het een zwaktebod, voor de CD&V, gezien hun huidige peilingen, niet meer interessant.

De N-VA heeft al zijn eieren onder de CD&V gelegd en da's mislukt. Tenzij er een mirakel gebeurt - wat overigens wel kan in de politiek - is er na 13 juni geen toekomst meer voor de N-VA, tenzij in de marge, wachtend op de flaters van het Vlaams Blok die men al jaren voorspelt, maar nog niet gekomen zijn.

jan hyoens 9 februari 2004 12:48

[quote="Supe®Staaf"]
Citaat:

[size=6]Ik geef grif toe dat ik er als Belgicist niet 100% gerust zou in zijn. [/size]

:twisted: Het hangt enkel van de nv-a'ers af of deze belgicistische nachtmerrie werkelijkheid wordt!

Supe®Staaf 9 februari 2004 12:55

Citaat:

:twisted: Het hangt enkel van de nv-a'ers af of deze belgicistische nachtmerrie werkelijkheid wordt!

Ik zal ten bate van de N-VA eens een ander doch gunstig scenariootje schrijven. Ze zweetten al genoeg wanneer ik ze op ondemocratie aanpakte :wink:

Liefste N-VA'ers
Houd u verre van kartels met tsjeven of racisten.
Wacht rustig het proces van de blok-VZW's af, en na een eventuele veroordeling rijven jullie moeiteloos de stemmen binnen van die éne partij die jullie nu probeert op te vreten.
Zo blijven jullie nog een tijdje rondzwalpen, en heb ik een makkelijk slachtoffer om als ondemocratisch en inciviek af te sabelen. :twisted:

Hans1 9 februari 2004 12:56

Citaat:

U bedoelt waarschijnlijk de particratie die ons méér kost dan het koningshuis, maar ons alleen maar schade aanricht. En ja, ook de NVA zit in die particratie. Kijk maar naar de 700.000 euro staatssteun die uw partij net heeft ontvangen.

De Garde 9 februari 2004 12:56

Dat is zeker, maar de N-VA heeft nu eenmaal de fout gemaakt zich vast te klampen aan het eigen grote gelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be