Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Redenen van Stemgedrag onderzocht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90834)

Jonas Elossov 7 juni 2007 21:33

Redenen van Stemgedrag onderzocht

De KUleuven onderzocht de redenen waarom mensen in 2003 op bepaalde partijen stemden. (Dit is leerstof voor politieke wetenschappen, maar ik wil ze jullie niet onthouden).

Wat me vooral opvalt is dat diegenen die hun keuze laten afhangen van hun Vlaams-voelendheid vooral NVA stemmen en niet VB. Dat bevestigt ook de opiniepeilingen rond het al dan niet voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn. 63% van de NVA'ers + 15% van de VB'ers en nog een paar bij CD&V, dat geeft idd ongeveer 10%...

brother paul 7 juni 2007 22:16

er staat een fout in de grafiek, vld kinderen vakje zou moeten groen zijn

C uit W 7 juni 2007 22:20

Werkgelegenheid SPa? Criminaliteit vLD? Belastingen vLD?

Jonas Elossov 8 juni 2007 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2713345)
Werkgelegenheid SPa? Criminaliteit vLD? Belastingen vLD?

Blijkbaar - tzijn toch wel de campagnethema's... Of ze geloofwaardige zijn is iets anders.

el_duvel 8 juni 2007 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2713670)
Blijkbaar - tzijn toch wel de campagnethema's... Of ze geloofwaardige zijn is iets anders.

Wat is dan het wezenlijke verschil met al de andere partijen inzake beloftes voor de ze onderwerpen..
ik zal het u zeggen : NIKS
Iedereen belooft altijd maar hetzelfde...

brother paul 8 juni 2007 10:27

als er maar een belastingvermindering belooft en al de rest doet alsof zijn neus bloedt, dan weet je toch zeker wat CD&V en Spa gaan realiseren ? het omgekeerde
Tenzij de druk van de oppositie als waakhondfunctie hen gaat weerhouden van het te doen.

Edina 8 juni 2007 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 2713338)
er staat een fout in de grafiek, vld kinderen vakje zou moeten groen zijn

Nee hoor, het gaat om significante verschillen tussen beweegredenen, niet om verschillen tussen partijen.

Edina 8 juni 2007 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2713266)
Wat me vooral opvalt is dat diegenen die hun keuze laten afhangen van hun Vlaams-voelendheid vooral NVA stemmen en niet VB. Dat bevestigt ook de opiniepeilingen rond het al dan niet voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn. 63% van de NVA'ers + 15% van de VB'ers en nog een paar bij CD&V, dat geeft idd ongeveer 10%...

Dat is inderdaad een zeer opmerkelijk resultaat!

baseballpolitieker 8 juni 2007 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2713266)

Woooow!8O
Nu sla jij de bal toch volledig mis hoor...
Er wordt de voornamelijkste motivatie gevraagd hé, het is niet omdat Vlaamse onafhankelijkheid niet prioriteit nummer 1 is, maar nummer 2 dat je niet volledig voor de Vlaamse onafhankelijkheid bent hé!

Een zeer kleine misrekening dus!!!:roll: 8-)

lombas 8 juni 2007 11:35

Wat is n in die peiling?

brother paul 8 juni 2007 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2714108)
Nee hoor, het gaat om significante verschillen tussen beweegredenen, niet om verschillen tussen partijen.

ik dacht het ook al dat daar het verschil zou zitten

brother paul 8 juni 2007 11:51

is dat een PCA, cluster analyse ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be