Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Laatste peiling RTL (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90838)

duveltje382 8 juni 2007 03:53

Laatste peiling RTL

Dernier sondage : le PS en baisse reste le 1er parti wallon

ELECTIONS 2007 jeu 07 juin, 19:46 Dernier sondage portant sur les intentions de vote avant les élections de dimanche, le baromètre RTL - La Libre a rendu son verdict. Même s'il est en baisse par rapport aux élections de 2003, le PS maintient un écart significatif avec le MR en Wallonie. En Flandre, le cartel CD&V/N-VA poursuit sa course en tête, suivi du Vlaams Belang. En Wallonie, Le PS recueille 33,1% des intentions de vote contre un score de 36,4% en mai 2003. Le MR est deuxième avec 26,7% (28,4% en 2003). Les deux partenaires de la violette sont donc en baisse par rapport au dernier scrutin fédéral même si le MR remonte légèrement par rapport au sondage précédent.
Le cdH recueille 17,3% des intentions (15,4% en 2003). Ecolo est quatrième avec 10,3% et signe la plus forte progression avec 2,8% (7,5 pc en 2003).
Le progresse également de 2,6% par rapport aux dernières élections mais il reste cinquième avec 8,2%. Elio Di Rupo reste l'homme politique le plus populaire de Wallonie avec 36 points mais recule par rapport au sondage du mois de mars (39 points).
Il est suivi par Didier Reynders (30 points, statu quo). Louis Michel, avec 23 points, prend la troisième place �* Joëlle Milquet (22 points, -4). Et �* la question : "pour qui ne voterez vous pas ?", 51% des Wallons ont répondu le Front National. Le PS est en 2ème position avec 27% de refus et le MR obtient 9%.
A Bruxelles, le MR conserve la première place avec 29,6% des intentions de vote contre un score de 31,2% en 2003. Le PS est deuxième avec 25,1% (24,7% en 2003). Le cdH suit avec 13,4% (9,6% en 2003). Ecolo est quatrième avec 10,4% (9,6% en 2003). Le Front national obtient quant �* lui 3,8% (3,6% en 2003). Le Vlaams Belang demeure le premier parti flamand de la capitale avec 4,8%, suivi du VLD (2,8%), du cartel sp.a/Spirit (2,6%), du cartel CD&V/N-VA (2%), de Groen! (0,6%) et de la liste Dedecker (0,5%).
A Bruxelles, Guy Verhofstadt est toujours premier avec 42 points ( 1). Louis Michel progresse nettemment (34, 6) et dépasse son président Didier Reynders (33, 1). Elio Di Rupo descend �* la quatrième place (30, -1).
En Flandre, le CD&V/N-VA continue �* creuser l'écart. Il recueille 28,4% des intentions de vote contre un score de 25,8% en 2003. Le Vlaams Belang est deuxième avec 22,9% (17,9% en 2003). Les deux partenaires flamands de la coalition violette sont en nette baisse par rapport au dernier scrutin fédéral. Le sp.a/spirit récolte 19,4% des intentions de vote (23,5% en 2003) et le VLD, 18,6% (24,2% en 2003). Groen! confirme son redressement par rapport �* 2003: 6,3%, contre 3,8%. La liste Dedecker ne dépasse pas le seuil électoral de 5% en ne recueillant que 2% des intentions de vote.
En Flandre, Yves Leterme conserve la première place avec 42 points ( 3), suivi de Guy Verhofstadt (37, statu quo) et Johan Vande Lanotte (23, 3) qui ravit la troisème place �* Filip Dewinter (20, -4). Le premier francophone du classement est Elio Di Rupo. Il est douzième avec 14 points (-1). Les Flamands sont également 48% �* rejeter le Vlaams Belang, 13% le CD&V/N-VA et 12% Groen!. Le sondage a été réalisé en face �* face entre 16 et le 29 mai sur un échantillon de 2.000 personnes. La marge d'erreur est de 2,25%.

Bron/RTL

De verschuivingen zijn dan zeker niet zo groot te noemen,alles blijft een beetje bij het oude

D.Nibelung 8 juni 2007 04:38

Rien, rien ne vas changez, tout tout le vas continuez :(

liberalist_NL 8 juni 2007 05:59

Maar er komt dan alsnog toch één seperatistische partij in het kabinet? Ik ruik staatshervorming.

Patriot! 8 juni 2007 06:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2713549)
Maar er komt dan alsnog toch één seperatistische partij in het kabinet? Ik ruik staatshervorming.

Dat weet ik zo nog niet...

Als Leterme premier kan worden laat hij N-VA vallen als een baksteen, kijk maar hoe lang ze erover deden toen een judocoach lid werd van N-VA... 8-)

En staatshervorming is wel wat complexer dan één separatistische partij in de regering opnemen hé. In 1977 was de regering akkoord, waren er twéé nationalistische partijen in de regering, en was er een brede meerderheid... tot het parlement 'moeilijk' deed, een partij uiteenviel, en de premier uiteindelijk zelfs van het spreekgestoelte stapte, naar de Koning ging, en het ontslag van de regering aanbood.

Voor een staatshervorming is overigens een tweederde meerderheid, én een meerderheid in beide taalgroepen nodig... dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.

In België is alles complexer dan het op 't eerste zicht lijkt hoor. ;-)

Patriot! 8 juni 2007 06:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung (Bericht 2713538)

Frans met enkele meters haar op, vrees ik! :-D

liberalist_NL 8 juni 2007 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2713554)
Dat weet ik zo nog niet...

Als Leterme premier kan worden laat hij N-VA vallen als een baksteen, kijk maar hoe lang ze erover deden toen een judocoach lid werd van N-VA... 8-)

En staatshervorming is wel wat complexer dan één separatistische partij in de regering opnemen hé. In 1977 was de regering akkoord, waren er twéé nationalistische partijen in de regering, en was er een brede meerderheid... tot het parlement 'moeilijk' deed, een partij uiteenviel, en de premier uiteindelijk zelfs van het spreekgestoelte stapte, naar de Koning ging, en het ontslag van de regering aanbood.

Voor een staatshervorming is overigens een tweederde meerderheid, én een meerderheid in beide taalgroepen nodig... dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.

In België is alles complexer dan het op 't eerste zicht lijkt hoor. ;-)

Jullie maken het jezelf ook niet echt makkelijk, hé. Dat geldt ook voor Belgicisten. ;-)

ancapa 8 juni 2007 07:22

Citaat:

zolang we de geldkraan niet toedraaien naar "la wallonie" blijft de PS aalmoezen uitdelen, zoals kruimeltjes aan hongerige vogeltjes, zolang zal ze macht behouden !

Apocalyps 8 juni 2007 07:31

Citaat:

Ik krijg barstend hoofdpijn van uw Frans.

Jazeker 8 juni 2007 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2713554)

Aan die periode hebben de belgicisten het bestaan van het Vlaams Blok/Vlaams Belang te danken. Dus toen drong een cordon zich op. Zeg nog maar eens dat het om racisme gaat. :-D

Patriot! 8 juni 2007 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2713969)
Aan die periode hebben de belgicisten het bestaan van het Vlaams Blok/Vlaams Belang te danken. Dus toen drong een cordon zich op. Zeg nog maar eens dat het om racisme gaat. :-D

Wat is dat nu voor nonsens. Het cordon ontstond na zwarte zondag in 1991, toen het VB plots 10 procent haalde dankzij de migrantenstandpunten van Dewinter. Daarvoor waren jullie gewoon te klein om mee samen te werken - of dacht je nu écht dat dat éne kamerlid dat jullie jarenlang hadden zo noodzakelijk was voor een coalitie? :roll:

D.Nibelung 8 juni 2007 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 2713645)

lol mijn excuses :-D

ilfalco 8 juni 2007 11:20

... cordon werd niet in 1991 ingevoerd maar in 1989.

vulpes 8 juni 2007 12:04

'k heb allicht een domme vraag.. maar waar staat dat de grondwet slechts kan worden gewijzigd met een meerderheid in beide taalgroepen?

Herr Oberst 8 juni 2007 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps (Bericht 2713645)

Ik krijg ook hoofdpijn van Frans.

Patriot! 8 juni 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2714490)
'k heb allicht een domme vraag.. maar waar staat dat de grondwet slechts kan worden gewijzigd met een meerderheid in beide taalgroepen?

Meestal worden staatshervormingen uitgevoerd zonder de Grondwet aan te passen, door middel van de bijzondere-meerderheidswetten, die beschreven staan in de Bijzondere Wet op de Hervorming van de Instellingen, geloof ik.

vulpes 8 juni 2007 12:22

Ik dacht dat een aantal artikels van de grondwet voor herziening vatbaar waren verklaard? afijn.. zo had ik toch gehoord..

In ieder geval neem ik aan dat - indien idd de grondwettelijke bepalingen nodig voor een staatshervorming werden voor herziening vatbaar verklaard - het toch mogelijk moet zijn om een staatshervorming door te voeren via een grondwetswijziging.. en daarvoor is toch geen meerderheid in elke taalgroep vereist, of wel?

Kaal 8 juni 2007 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2714550)
en daarvoor is toch geen meerderheid in elke taalgroep vereist, of wel?

Neen, maar elke taalgroep kan de alarmbelprocedure inroepen, en dan is een meerderheid in die taalgroep wel vereist.

ilfalco 8 juni 2007 14:32

En wie denk je dat dan zal helpen? De VLD of SPA?

neen er zal helemaal geen grote staatshervorming komen. Cdenv heeft het helemaal weggestopt.

Er moet een vlaamse staatsvorming komen. Die meteen komaf maakt met de belgische geldverslindende constructie
.

Den Ardennees 8 juni 2007 18:58

laten we nu es stellen dat de peiling van DS en de VRT de verkiezingsuitslag zou zijn.

Dat toont duidelijk het perverse van het cordon sanitaire aan.

Immers: we zien dan dat een grote meerderheid in Vlaanderen rechts
stemt: het Vlaams Kartel, VL. Belang, LDD en in zekere zin ook VLD. Samen: 55.1% zonder VLD; 72.8% met VLD.

Wat zou er zich nu echter voordoen? Gezien Vl Belang niet mag meeregeren moét het Vlaams Kartel op zoek naar een linkse en wellicht zelfs extreem-linkse partner (respectievelijk SP.A en Groen!).

Bijgevolg zullen we weer vier jaar links worden geregeerd, hoewel een meerderheid rechts stemt.

Dan is men verbaast dat het VL. Belang maar blijft winnen, en dat de anti-politiek toeneemt.

ilfalco 8 juni 2007 19:25

In belgie zal er nooit rechts geregeerd worden. Simpelweg omdat men in belgie met de PS moet regeren. De enigen die belgie een rechts en vlaams beleid willen en kunnen bieden zijn diegenen die vlaanderen onafhnakelijk willen maken. En niet binnen 300 jaar MAAR NU.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be